• Anonym (ts)

    Hur länge är en kvinna fertil?

    Som rubriken lyder, hur länge är en kvinna fertil? När bör man bli "stressad" över att det snart är för sent?

  • Svar på tråden Hur länge är en kvinna fertil?
  • Borgarbracka

    Det är olika men jag är 39 och blev gravid i våras. Valde att avsluta det, känner mig klar med barnafödande och det är himla skönt att ha småbarnsåren avklarade.

  • GullGurka

    En kvinna är mest fertil vid 22 år ålder, efter 25 så börjar fertiliteten sakta avta. Vid 35 ökar riskerna för fosterskador och det blir lite svårare att bli gravid. Men som med allt annat är det individuellt, kvinnorna i min släkt kommer tidigt i klimakteriet och jag är glad att jag fått mina barn tidigt för jag tror inte att jag hade kunnat bli gravid vid 40+.

    Det beror ju på väldigt många saker, antal ägg, äggkvalitet och säkert ett antal ärftliga förutsättningar.

    Jag tycker inte att man behöver vänta på "den perfekta tidpunkten" där jobb, hus, bil mm måste vara det ultimata. Älskar man varandra och kan försörja en familj så löser sig det mesta därefter.

  • Anonym (Olika)

    Gullgurka: nej,det stämmer inte alls. Nya studier har visat att man är lika fertil vid strax över 30 som under 30 så nåt raskt dalande kommer inte förrän uppåt 40 och över det.

  • sextiotalist
    GullGurka skrev 2014-09-12 18:28:21 följande:

    En kvinna är mest fertil vid 22 år ålder, efter 25 så börjar fertiliteten sakta avta. Vid 35 ökar riskerna för fosterskador och det blir lite svårare att bli gravid. Men som med allt annat är det individuellt, kvinnorna i min släkt kommer tidigt i klimakteriet och jag är glad att jag fått mina barn tidigt för jag tror inte att jag hade kunnat bli gravid vid 40+.

    Det beror ju på väldigt många saker, antal ägg, äggkvalitet och säkert ett antal ärftliga förutsättningar.

    Jag tycker inte att man behöver vänta på "den perfekta tidpunkten" där jobb, hus, bil mm måste vara det ultimata. Älskar man varandra och kan försörja en familj så löser sig det mesta därefter.


    det var säkert därför kvinnorna under 1800-talet födde sitt första barn strax före 30 och sedan lyckades få mellan 4 och 5 barn innan de blev 45.

    Fast å andra sidan förväntade de sig inte ett barn så fort de hade sex och tog det nog med ro om de inte fick sina barn med 2,5 års mellanrum. På den tiden räckte det med att man var tillräckligt fertil
  • sextiotalist
    jamieblue skrev 2014-09-12 18:09:20 följande:

    Lite OT men ändå intressant i sammanhanget: länk till artikel om forskning som visar att kvinnor som får barn på naturlig väg efter 33 oftare lever längre än de som får sitt sista barn före 30. Betyder inte att man lever längre på grund av att man skaffade barn sent, utan troligen för att dessa kvinnor åldras långsammare. 

    "The age at last childbirth can be a rate of aging indicator. The natural ability to have a child at an older age likely indicates that a woman's reproductive system is aging slowly, and therefore so is the rest of her body." 

    www.medicaldaily.com/oh-baby-women-giving-birth-after-age-33-tend-live-longer-life-women-who-gave-birth-30-289800


    jag har också hört, stämmer på kvinnorna i min släkt, fått barn sent och blir gamla.

    Jag är väldigt säker på att de hormoner som håller igång vår äl även bromsar åldrandet.
  • Anonym (Skipper)

    Jag har regelbunden mens fortfarande och fyller 45 om en månad. Använder inga preventivmedel sedan 10 år tillbaka eftersom min man steriliserat sig. Hoppas få slippa mensen snart, har mycket problem med ons och har alltid haft rejäla blödningar vid mens. Ser dock INTE fram emot klimakteriet, min mamma hade det väldigt jobbigt och det går väl ofta i arv?

  • Anonym (Skipper)
    Anonym (Skipper) skrev 2014-09-13 08:48:36 följande:

    Hoppas få slippa mensen snart, har mycket problem med ons


    PMS ska det stå!!
  • Anonym (Skipper)
    sextiotalist skrev 2014-09-13 08:01:25 följande:

    jag har också hört, stämmer på kvinnorna i min släkt, fått barn sent och blir gamla.

    Jag är väldigt säker på att de hormoner som håller igång vår äl även bromsar åldrandet.


    Ja, vi har flera som blivit runt 85- 90 i min släkt. Min mormor är 85 och hur pigg som helst
  • sextiotalist
    Houdini skrev 2014-09-11 19:30:33 följande:

    Jag gick in i klimakteriet innan jag var 40.
    Och jag tycker att jag märker att fler jämnåriga också har kommit i klimakteriet tidigare än våra föräldrar. Min mamma var över 50 år och det var det vanliga på hennes sida att de var sena. Och i min släkt då förr i tiden ;) är det jättevanligt med mammor som fött barn efter 40. Och andra sidan kommer mamma från en jättefertil släkt av döma av släktforskningen.
    Jag är undantaget som bekräftar regeln då jag inte fick några barn.

    Jag fyller 50 nästa år. 


    Och jag som är 10 år äldre än vad du är, har en helt annan uppfattning, de flesta jämnåriga med mig har legat i ungefär samma fas som mig.
    Jag kom in i klimakteriet efter 50, hade regelbunden mens tills för två år sedan, då den börja hatta. När de senast gjorde UL på äggledarna (strax innan 50, så hade jag fortfarande aktiva äggblåsor)
    Min syster, inte så mycket yngre än vad jag är, är ännu inte där. 
    Det är flera i bekantskapskretsen som fått flera barn efter 35 och även efter 40 (utan hjälp, de blir full i skratt när de hör att de graviditeterna som kommer efter 40 är med äggdonation eller ivf, ingen har använt detta och faktiskt så var de flesta av dessa barn efter 40 helt oplanerade)
  • Anonym (Olika)
    sextiotalist skrev 2014-09-13 09:40:42 följande:
    Och jag som är 10 år äldre än vad du är, har en helt annan uppfattning, de flesta jämnåriga med mig har legat i ungefär samma fas som mig.
    Jag kom in i klimakteriet efter 50, hade regelbunden mens tills för två år sedan, då den börja hatta. När de senast gjorde UL på äggledarna (strax innan 50, så hade jag fortfarande aktiva äggblåsor)
    Min syster, inte så mycket yngre än vad jag är, är ännu inte där. 
    Det är flera i bekantskapskretsen som fått flera barn efter 35 och även efter 40 (utan hjälp, de blir full i skratt när de hör att de graviditeterna som kommer efter 40 är med äggdonation eller ivf, ingen har använt detta och faktiskt så var de flesta av dessa barn efter 40 helt oplanerade)

    Du kan ju hälsa dina vänner att ÄD är sannerligen INTE nåt att skratta åt!! Man kan faktiskt inte välja att vara fertil och kunna få barn! Jag ville ha 5-10 barn med första runt 20 och här sitter jag barnlös vid 45... Dina vänner hade tur som lyckades efter 40,men de får det att låta som en bedrift av egen kraft!
  • sextiotalist
    Anonym (Olika) skrev 2014-09-13 19:46:09 följande:

    Du kan ju hälsa dina vänner att ÄD är sannerligen INTE nåt att skratta åt!! Man kan faktiskt inte välja att vara fertil och kunna få barn! Jag ville ha 5-10 barn med första runt 20 och här sitter jag barnlös vid 45... Dina vänner hade tur som lyckades efter 40,men de får det att låta som en bedrift av egen kraft!


    det de tyckte var knäppt var att många tror att de kvinnor som får barn efter 40 inte han få det naturligt. Att man har en medfödd svårighet att få barn har inte alls med detta. Jag har vänner som behövt hjälp, de fick sin hjälp när de var kring 30,

    De allra flesta, som har en normal fertilitet, kan få barn efter 40.
  • Anonym (Olika)
    sextiotalist skrev 2014-09-13 19:59:18 följande:
    det de tyckte var knäppt var att många tror att de kvinnor som får barn efter 40 inte han få det naturligt. Att man har en medfödd svårighet att få barn har inte alls med detta. Jag har vänner som behövt hjälp, de fick sin hjälp när de var kring 30,
    De allra flesta, som har en normal fertilitet, kan få barn efter 40.

    Tack,nu fick du trycka upp det ännu mer i ansiktet på mig hur jävla värdelös jag är... Normala kvinnor får barn efter 40,jag VET det för det har ALLA jag känner fått! Alla utom jag som började långt före 40...
  • sextiotalist
    Anonym (Olika) skrev 2014-09-13 20:01:49 följande:

    Tack,nu fick du trycka upp det ännu mer i ansiktet på mig hur jävla värdelös jag är... Normala kvinnor får barn efter 40,jag VET det för det har ALLA jag känner fått! Alla utom jag som började långt före 40...


    jag skrev kvinnor med normal fertilitet, inte normala kvinnor. Nej, alla kvinnor och män kan inte få barn, inte ens med hjälp.

    Men den här tråden handlar väl om hur länge en kvinna normalt är fertil och då var det någon som påstod att de kvinnor som får barn efter 40 får det endast, utom några undantag, med hjälp. Det är bara de att man inte i Sverige han få den hjälpen.
  • Anonym (Skipper)

    Min moster fick sitt första barn vid 37 och sitt andra vid 42. Min svärmor fick min man när hon var 42. Det fanns inte IVF för 45 år sedan, men det föddes barn av äldre mödrar. Jag kan leta fram många fler liknande exempel i mina släktforskardokument.

  • Drottningen70

    Fick min son vid 38 års ålder. Blev gravid igen vid 42 (tvillingar) men det blev det aldrig nåt med. Har fortfarande mens och ägglossning som en klocka vid 44, tyvärr. Önskar det kunde ge sig nån gång.

  • sextiotalist
    Drottningen70 skrev 2014-09-13 22:31:28 följande:

    Fick min son vid 38 års ålder. Blev gravid igen vid 42 (tvillingar) men det blev det aldrig nåt med. Har fortfarande mens och ägglossning som en klocka vid 44, tyvärr. Önskar det kunde ge sig nån gång.


    Du kan nog räkna med att det kommer vara som en klocka ungefär 6 år till
Svar på tråden Hur länge är en kvinna fertil?