• lillaponnyn

testamente hjälp hjälp?

Min far har precis gått bort, han och mamma hade skrivit ett testamente, De hade haft det i ett bankfack men det var många år sedan

Min systers man har fullmakt i allt min syster gör, kommer ej överns med dem

Han har fått fram detta testamente

Jag har sprunigt runt i stan för att hitta detta testamente, har bara sett hans kopia.
    Han vill inte tala om vad han har hittat detta testamentet

Var kan man hitta det?

Inte hos banken? inte skatteverket med mera

//Hjälp

• Svar på tråden testamente hjälp hjälp?
  • lillaponnyn

När de var med och tömde stora delar av huset så har nog min syster vetat var det finns och tagit det
    det är det enda jag kan komma på nu...tyvärr

• Kerubmamman

Iom att det är konflikter behöver ni någon utomstående som sköter bodelningen. Jag får uppfattningen att systerns sambo styr och ställer nu? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • lillaponnyn
    Kjell2 skrev 2014-09-11 15:47:37 följande:

Ignorera hot om polisanmälninagr tills vidare
    Sluta sälj saker från dödsboet.
    Testamenetn är giltigt oavsett när det skrev
    Du har rätt till din laglott, oavsett testamentet
    Begär att få en kopia av din syster och svåger

Ja ska sluta sälja saker, men den saken var alla med att den skulle säljas, men jag tänkte ju fel där och betalat in dem pengarna 400 kr, så jag har ju en då gjort saken rätt men han är som han är

De har varit med och tömt huset, vi har kontrakt med mäklare och haft visning och så. Där tror jag inte min systers man kan göra något att hota med sen. Han har ju varit med och slängt sakerna själv. Finns mail kontakt på detta

okej vad bra det lät det med laglott
    Jag har mailat dem men får inget svar
  • lillaponnyn

nämen nu fick jag testamentet jo jag har rätt till min del

puh att det ska vara så här hela tiden

• Birgitta02

Regeln är att dödsboet skall stå orört tills bouppteckning skett.Man får inte heller röra kontot förutom att betala dödsboets skulder såsom elräkningar, hyra och andra löpande räkningar.

Som dotter har du rätt till din laglott. D v s hälften av boet. Det får du dela lika med syskon.

Se till att få en utomstående som har koll på det hela. Begravningsbyråer bruka ha jurister som sköter sånt här.

• lillaponnyn
    Birgitta02 skrev 2014-09-11 16:10:50 följande:

Regeln är att dödsboet skall stå orört tills bouppteckning skett.Man får inte heller röra kontot förutom att betala dödsboets skulder såsom elräkningar, hyra och andra löpande räkningar.

Som dotter har du rätt till din laglott. D v s hälften av boet. Det får du dela lika med syskon.

Se till att få en utomstående som har koll på det hela. Begravningsbyråer bruka ha jurister som sköter sånt här.

det är det som han kan vända mot oss, då jag tog mina saker i början sen började han och min syster också slänga grejer med mera
    De hjälpte till
    De sa att man kunde göra upp lite innan bouppteckning och de har ju hjälpt till där

ja allt är jobbigt med mera
  • Kjell2
    Birgitta02 skrev 2014-09-11 16:10:50 följande:

Nja, så länge dödsbodelägarna är överrens kan man börja röj, flytta, sälja, del upp  mm innan bouppteckningen är klar. Kan ibland var nödvändigt om det rör saker som annars förstörs eller far illa, djur och växter t ex.

Viktiga att man dokumenterar vad som fanns i boet och vad som görs för att man sen kan fasttälla bouppteckningen.
  • Ensam hemma

Vem ska göra bouppteckningen? Ni själva eller tar ni hjälp av en jurist eller någon annan utomstående? Jag frågar därför att jag var själv inblandad i ett arvskifte nyligen.

• lillaponnyn
    Kjell2 skrev 2014-09-11 16:19:13 följande:

Nja, så länge dödsbodelägarna är överrens kan man börja röj, flytta, sälja, del upp  mm innan bouppteckningen är klar. Kan ibland var nödvändigt om det rör saker som annars förstörs eller far illa, djur och växter t ex.

Viktiga att man dokumenterar vad som fanns i boet och vad som görs för att man sen kan fasttälla bouppteckningen.
    ja det är det vi kanske inte har gjort, vi har fotat allt jag och min bror men vad min syster och hennes man sen säger är ju en annan kanske
    pappa ägde inget värdefullt
    det vet dem

tja jag får kanske skit sen jag är nästan hundra på det
  • lillaponnyn
    Ensam hemma skrev 2014-09-11 16:22:25 följande:

Vem ska göra bouppteckningen? Ni själva eller tar ni hjälp av en jurist eller någon annan utomstående? Jag frågar därför att jag var själv inblandad i ett arvskifte nyligen.

Hej
    ja det är en jurist, ska ses i veckan
    jag och min bror har ringt ett antal gånger, visst inte att det kostade pengar men det får vi ju ta sen

jag är skit nervös inför detta med bouppteckningen
  • lillaponnyn

Om min systers man som har fullmakt går vidare sen efter bouppteckningen eller under bouppteckningen med sina hot

vad händer? blir man polisanmäld? blir det en rättegång då?
    Kommer åklagaren ta upp dödsbo bråk?

• Ensam hemma
    lillaponnyn skrev 2014-09-11 16:25:09 följande:
    Hej
    ja det är en jurist, ska ses i veckan
    jag och min bror har ringt ett antal gånger, visst inte att det kostade pengar men det får vi ju ta sen

jag är skit nervös inför detta med bouppteckningen
    Skönt att höra att ni tar hjälp av en jurist. Eftersom ni är dödsbodelägare så är det dödsboet som betalar, så det är inte så att du får en räkning.

Du behöver inte vara nervös för bouppteckningen. Det är självklart en ovan situation, men ingenting att vara rädd för. Det är din pappas kvarlåtenskap som ska redovisar, alltså hur det såg ut den dagen han dog. Vad han hade för obetalda räkningar, vilka tillgångar han hade, hus, bilar, pengar på banken och eventuellt annat av värde. Testamentet kommer också att följa med som en bilaga till skatteverket.

Du ska fullständigt strunta i de hot du upplever att du blir utsatt för. Jag tolkar det som att det är din systers man som har störst insyn i din pappas ekonomi och det är då hans ansvar att redovisa allt för juristen. Du ska bara vara lugn.
  • lillaponnyn
    Ensam hemma skrev 2014-09-11 17:37:24 följande:
    Skönt att höra att ni tar hjälp av en jurist. Eftersom ni är dödsbodelägare så är det dödsboet som betalar, så det är inte så att du får en räkning.

Du behöver inte vara nervös för bouppteckningen. Det är självklart en ovan situation, men ingenting att vara rädd för. Det är din pappas kvarlåtenskap som ska redovisar, alltså hur det såg ut den dagen han dog. Vad han hade för obetalda räkningar, vilka tillgångar han hade, hus, bilar, pengar på banken och eventuellt annat av värde. Testamentet kommer också att följa med som en bilaga till skatteverket.

Du ska fullständigt strunta i de hot du upplever att du blir utsatt för. Jag tolkar det som att det är din systers man som har störst insyn i din pappas ekonomi och det är då hans ansvar att redovisa allt för juristen. Du ska bara vara lugn.
    ja vilken soppa med hoten hela tiden
    ja han har ju tagit sig på det ansvaret utan att prata med oss om det, han vill inte sammarbeta heller, går inte att prata med honom det

Så när man går i mot honom så kommer hoten, bara nu om att vi kanske har en köpare till huset och ett kontrakt är skrivit med mäklaren jag och min bror är orsäkra och vill ha ut huset på hemsidor med mera men då blir det bråka med min systersman som skriver på kontraktet
    han liksom är bång styrd, vi finns inte ens

De kom på begravningen men inte sen på kaffet efteråt, de vill inte träffa all släkt
    de är liksom onda på något sätt
  • lillaponnyn
    Kerubmamman skrev 2014-09-11 15:51:04 följande:

Iom att det är konflikter behöver ni någon utomstående som sköter bodelningen. Jag får uppfattningen att systerns sambo styr och ställer nu? 

jag har tagit upp det med systern
    vi har en jurist som vi ska träffa i veckan
    jag hade också velat att en bouppdelare eller vad det heter tar överallt
    men det ville inte min syster och hennes man då de tycker vi är överens

som jag skrev nu ett  kontakt angånde huset är skrivit och vi två min bror och jag är lite tveksama men det finns inte i deras värld
  • Ensam hemma

Är det värt besväret att hela tiden ifrågasätta det din systers man gör? Spelar det så stor roll? Jag kan förstå att det är jobbigt när man inte har kontroll på allt, men om priset är att bli hotad och vara rädd för att polisen ska komma, är det verkligen värt det?

Om huset säljs till en intresserad spekulant eller visas på nätet, spelar det någon roll egentingen? OK, ni kanske eventuellt får ett högre pris, men det kanske tar längre tid att få huset sålt, istället för att bli av med det. Kontraktet som din systers man har skrivit är väl bara att mäklaren fått i uppdrag att hitta en köpare, eller?

Eftersom ni inte är sams/kan samarbeta är det inte enklare att låta honom sköta det eftersom du och din bror ändå inte får er vilja igenom?

• lillaponnyn
    Ensam hemma skrev 2014-09-12 15:57:20 följande:

Är det värt besväret att hela tiden ifrågasätta det din systers man gör? Spelar det så stor roll? Jag kan förstå att det är jobbigt när man inte har kontroll på allt, men om priset är att bli hotad och vara rädd för att polisen ska komma, är det verkligen värt det?

Om huset säljs till en intresserad spekulant eller visas på nätet, spelar det någon roll egentingen? OK, ni kanske eventuellt får ett högre pris, men det kanske tar längre tid att få huset sålt, istället för att bli av med det. Kontraktet som din systers man har skrivit är väl bara att mäklaren fått i uppdrag att hitta en köpare, eller?

Eftersom ni inte är sams/kan samarbeta är det inte enklare att låta honom sköta det eftersom du och din bror ändå inte får er vilja igenom?

nä för jag tycker att alla ska vara delaktig i alla beslut
Svar på tråden testamente hjälp hjälp?