Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mabrotnosh

matproblem

Skulle behöva ha hjälp. Alltså inte dottern som inte äter utan jag som har noll fantasi.
    Så här äter dotter som är 1 om dagarna.

7 frukost semper gröt
    11:45 lunch på dagis/burkmat hemma
    15 burkmat hemma
    18 gröt
    23 ersättning

Våran dotter äter inte smörgås, välling eller socker. Men jag undrar nu vad jag ska kunna ge istället vid 23 än ersättning, välling funkat inte för hon kräks bara? Jag själv äter lchf och vill inte att dottern äter det riktigt därför får hon burkmat. Hon älskar dock sallad så frågan är om hon kan äta våran lchf mat iallafall? Vad kan man ge henne annat än semper gröt som är lika mättande om inte mer mättande? Hoppas någon kan hjälpa mig.

• Svar på tråden matproblem
  • Annelie 76

Gör havregrynsgröt eller äggröra till frukost. Det finns recept på äggbaserade "grötar" om du söker tex falsk mannagrynsgröt.

Ersättning är inget du behöver sluta med förrän hon äter ordentligt. Min son åt dåligt om dagarna väldigt länge så han fick ersättning vid 23 tills han var nästan 2. På så vis behövde jag inte vara orolig.

LCHF är inte farligt för barn, tvärtom. Komplettera ev med potatis eller ris eller gör broccolimos eller andra grönsaker till henne. Grönsaker är bara bra om hon lär sig äta, äggula är det nyttigaste man kan få i sig och mättat fett bygger hennes hjärna. Det enda LCHF som inte är så bra för barn är bacon...

• mabrotnosh

Tack för svar

Då får hon frukosten som jag äter, äter oftast ägg och turkisk yoghurt till frukost och hon älskar ju sallad och grönsaker i mängder, äter tomat som äpple och brukar få en gurksnutt att tugga på, ofta en hel gurka hos mormor till fikat. Men gillsr inte alls potatis. Pasta går ju ner. Fortsätter med ersättningen tills hon inte längre vill ha den.

• Annelie 76
    mabrotnosh skrev 2014-09-12 09:17:58 följande:

Tack för svar

Då får hon frukosten som jag äter, äter oftast ägg och turkisk yoghurt till frukost och hon älskar ju sallad och grönsaker i mängder, äter tomat som äpple och brukar få en gurksnutt att tugga på, ofta en hel gurka hos mormor till fikat. Men gillsr inte alls potatis. Pasta går ju ner. Fortsätter med ersättningen tills hon inte längre vill ha den.

Funkar inte välling ska du nog vara försiktig med pasta. Gurka, tomat och sallad är inte direkt några grönsaker, de är mest vatten. Testa göra blomkålsmos och broccolimos, det kan ni båda äta. Hon kan ju äta frukt och bär också. LCHF-pannkakor med sylt/bär och grädde gillar min son.

Friska barn tål att äta både kolhydrater och fett, det är bara vuxna som vill gå ner i vikt som inte kan blanda.
  • Annelie 76

Det finns tre kokböcker med barnvänlig mat skriven av LCHFare. Jag gillar Anna Hallen "lchf för familjen". Monique Forslund har två, "LCHF för hela familjen" och en alldeles ny om bara barnmat (från första smakportion till de äter ordentligt".

• pigglet

Ersättning innehåller typ 32 olika näringsämnen, välling (och gröt) typ 16. Så jag skulle nog säga att ersättningen är det mest näringsrika hon får i sig under dagen.

Sedan tycker jag att hon får klara sig väääldigt länge på den där sempergröten, nästan 5 timmar? Barn under 3 år bör få något att äta oftare än var 3:e timme under dagen.
    Testa att ge lite mer till frukosten om hon vill, tex ett ägg också. Eller smörgås.
    Någon frukt på förmiddagen.
    En bit smörgås och lite frukt eller grönsaker som komplement till burk-måltiderna.
    Och så något mer än bara gröt till kvällsmat, tex en frukt, smörgås, ägg eller vad du nu vill.

• Anonym

Hon äter inte välling för att hon inte gillar det.

Ger jag henne så kallat mellanmål äter hon inte maten typ en halv burk bara.

Smörgåsen smular hon sönder och kastar på golvet, pannkaka torkar hon bordet med.

Hon får frukt till varje gröt tallrik

Hon får en lite frukt bit på dagis som hon biter bitar av och spottar på golvet.

Glass kräks hon av

Dricker inte mjölk utan mest vatten

Hon gillar oliver fetaost och sallad.

Kräks av banan

Älskar äpplen dock inte äppelbitar utan ett helt äpple där hon får bita bitar själv.

Hon älskar semper gröten och fruktbägaren hon får till efterrätt.

Gillar inte potatis men älskar pasta

Jag har provat mycket och mycket har hon ratat och mycket har vi provat igen. När hon är på dagis mellan 9-14 kan jag inte styra vad hon äter på förmiddagen och hon gillar ju inget annat än gröten. Så vet faktiskt inte vad jag mer kan göra. Hon äter bättre nu än vad hon gjorde innan hon började på dagis. Ibland känner jag mig maktlös när hon inte vill äta. Men hon äter pasta Bologna, pasta italiensk och pasta med skinka och mozzarella allt annat är rent utsagt äckligt och all burkmat måste komma från hipp.

Jag har det inte lätt här!

• Anonym

Kan tillägga att vi tillsätter smör till varje mål mat hon får hemma, både i gröten och i burkmat

Svar på tråden matproblem