-
Hej!Jag påbörjade ett program på 3 år i January 2014 och fick studiemedel för första terminen. Saken är att min pappa blev sjuk (han bor i England) och gick igenom 2 operationer vilket gjorde mig väldigt deprimerad. Så jag var frånvarande vilket ledde till att jag inte avslutade först terminen(0 poäng). Jag har informerat min lärare och kommer göra omtenta.Nu har jag startat andra terminen men inte fått något studiemedel från CSN. Jag har ångest och är nedstämd för att jag inte kan betala min hyra eller köpa mat. Hur går jag till väga för att lösa det här? Förlåt mig om jag har slösat eran tid men jag har ingen annan utväg. Hjälp uppskattas stort!Jag fick svar från CSN igen efter att jag hade skickat ett meddelande som förklarar min situation men blev nekad på grund av att jag inte skickade in bevis. Jag hade en psykolog i början av förra terminen men det var för dyrt att fortsätta för att det kostade 160kr i timmen. Jag gick också igenom en mängd olika prover(blod prover m.m.) för att fastställa varför jag mådde så dåligt. Kan jag få något typ av intyg från min läkare som kan hjälpa mig eller är det kört? Vad har jag för möjligheter nu? -
Svar på tråden Snälla hjälp med CSN problem
-
Intyg från din läkare och psykologen som du träffade kanske kan hjälpa. Även intyg från de läkare som.cårdade din far och därmed kan styrka hans sjukdom kan kanske hjälpa.
Har du kollat med administratören för kursen du läste om du har några inofficiella poäng för sådant som du gjorde klart under terminen som du kan få intyg på?
Hoppas det löser sig. -
Vad du framförallt behöver är ett läkarintyg att du var så pass dålig att du inte kunde plugga, dvs sjukskriven.
-
Sjukanmälde du dig när du mådde dåligt och var frånvarande? Jag förstår det som att du INTE gjorde det, och där är största problemet. Så OM det händer igen - sjukanmäl dig (Till både FK och CSN, från första dagen), och se till att ha sjukintyg från 7:e dagen. Då får du aldrig problem, då du inte behöver ta poäng när du är sjuk - dessutom kommer om du är sjuk länge lånedelen för den perioden skrivas av.
I ditt läge nu är det tyvärr rätt svårt, för som någon redan sagt så det CSN vill ha intyg på är att du inte kunde studera, ie att du var sjuk. Ett sådant sjukintyg har du inte. Att visa intyg på att du var deprimerad och undersöktes varför du mådde dåligt räcker troligen inte för att CSN ska ändra sin bedömning. Men prova skicka in det.
Om CSN inte ändrar sig är din möjlighet enbart att ta de saknade poängen utan stöd av studiemedel, så att du kan söka (och få) studiemedel igen. Dvs du måste klara en termin utan studiemedel.
-
CSN är bäst på göra det svårare för dem som redan har det svårt.Förstår din situation.Men i själva verket det ända CSN följer, det är deras regelverk.
Det du kan göra nu att begära ut ditt journal från vården.Där ska ju det framgå om dina tester och träff med psykolog.
Tänk på du kan alltid överklaga beslutet till förvaltningsrätten, där är de mycket mänskligare än CSN. -
Tack så hemskt mycket!sthlm08 skrev 2014-09-12 23:32:29 följande:CSN är bäst på göra det svårare för dem som redan har det svårt.Förstår din situation.Men i själva verket det ända CSN följer, det är deras regelverk.
Det du kan göra nu att begära ut ditt journal från vården.Där ska ju det framgå om dina tester och träff med psykolog.
Tänk på du kan alltid överklaga beslutet till förvaltningsrätten, där är de mycket mänskligare än CSN.
Vad har jag för andra val om jag inte har en inkomst? Måste jag säga up mig från student lägenheten och studierna eller har jag någon annan möjlighet?
/iKQQL -
iKQQL skrev 2014-09-16 22:50:14 följande:Tack så hemskt mycket!
Vad har jag för andra val om jag inte har en inkomst? Måste jag säga up mig från student lägenheten och studierna eller har jag någon annan möjlighet?
/iKQQLDå måste du finansiera ditt uppehälle själv under studierna. Dvs du måste arbeta vid sidan av eller ha sparade pengar/snälla föräldrar. CSN skiter högaktningsfullt i hur du löser det. Tyvärr.
A-kassa får du inte om du pluggar (du står inte till arbetsmarknadens förfogande), sjuk är du ju inte heller. Möjligen ev om soc kan tänka sig att ge dig ett lån för någon - några månader för att snabbt som f*n ta in de missade poängen.
De som hamnar i din sits som jag vet om, de har helt enkelt slitit som attans och jobbat samtidigt för att lösa det tills de får CSN igen.