• Madelene 346

Lära sig eng. i Storbritannien TIPS

Jag tänkte åka till Storbritannien och lära mig engelska. Jag vet inte hur jag ska tänka.. eftersom detta innefattar endast 2-3 veckor. Jag tänkte kanske börja i London eller någon annan stad sedan åka till Scottland eller Ireland eftersom jag tar kort. Eller är det dumt? Borde jag åka till ett ställe? (Jag kan ju alltid åka tillbaka)

Jag skulle helst vilja bo med andra, t.ex B&B. Men kan man hitta bra boenden om man är en ensam tjej (20år) väl på plats? Att bo på hostel med fulla ungdomar är inte min grej. 

Varför jag planerar denna resa? Jag ska komplettera upp Engelska A. Tänkte att det optimala är att åka till ett land där dom talar engelska. Därför vill jag inte bo med andra från Sverige. 

Någon som varit där och bott på B&B eller något liknande och har platser/boende att tipsa om?

Tack!!

• Svar på tråden Lära sig eng. i Storbritannien TIPS
  • Honungsblomman

Fast alltså engelskan du lär dig i skolan innefattar ju mycket grammatik och rättstavning. Att lära sig språket "på gatan" är inte detsamma som i skolan.

Jag kan exempelvis TALA flytande spanska med korrekt uttal - blundar man skulle man gissa att jag var spanjor.

Däremot skriver jag som en kratta på spanska. Detta då jag lärt mig spanska "på gatan". Så i en spanskkurs i Sverige får jag underkänt, trots att jag talar spanska bättre än samtliga svenskar på spanskkursen.

• ursula

Min  grabb tog jobb på en restaurang och hackade grönsaker. Dåligt betalt men pratar Engelska som en Engelsman. 

• CHTM

On du bill undvika svenskar så är London inte det bästa stället. Det är typ Sveriges näst största stad.

Du kan bo på B&B nästan var som helst i landet men det är inte så billigt. Kanske skulle du trivas bättre om du hyrde rum hemma hos något istället?

Easyroom mate eller spareroom.co.uk

Resa runt är enkelt och men du kan ju tänka på vilken dialekt du helst vill lära dig. Skotska och irländska låter ganska annorlunda från mainland engelska.

Lycka till

• Kabanga

Om du åker för att bygga på din skolengelska skulle jag inte åka till Irland eller Skottland. Jag har bott i Skottland i 6 månader och då pratade jag flytande innan jag flyttade. Tog ändå ett bra tag innan jag ens förstod vad många sa och då bodde jag ändå i Edinburgh där de pratar relativt rent. I mitt job träffade jag många från Glasgow och där kan man snacka dialekt. Nu har jag bott i norra England i 4 år och de har en rätt annorlunda dialekt dem med. Min svåger kan jag fortfarande inte prata på telefon med då jag inte fattar vad han säger, vanligt folk går dock kanon.

Min poäng är att vill du komma in mer i engelskan är nog London eller någon annan stad i samma region bäst. Vad det gäller boende kan man ibland hitta tillfälligt uthyrda lägenheter eller de som vill hyra ut ett rum en kortare period på gumtree.co.uk kolla annars backpacker forum eller liknande.

Honungsblomman har en poäng i det hon säger. Däremot tycker jag att det är ett bra sätt att komma in i tänket med språket om du åker precis innan du börjar plugga. Det brukar ju skaka liv i de kunskaper man redan har som ligger långt bak i minnet så att säga. Så för det syftet kan jag tycka att det är en bra idé. Om inte annat så är det en kul upplevelse.

Lycka till

Svar på tråden Lära sig eng. i Storbritannien TIPS