• Anonym (mami)

försenad till förskolan, sur fröken..?

Hej allihopa, skulle behöva lite råd... lång text, men jag uppskattar alla svar!

Har en 4 åring som går på förskola, h*n trivs bra där så på den fronten är det frid och fröjd. Problemet är för oss att hålla tiden på morgonen. 

Jag är egenföretagare med ett mycket stort ansvar. Telefonen ringer hela tiden, och jag måste alltid vara tillgänglig. Har aldrig haft någon semester, och räknade ut att jag i snitt jobbat 130% de senaste 6 månaderna. 

Då barnets pappa både studerar och jobbar för stunden (vi lever ihop) har det fallit på mig att lämna på förskolan på morgonen. Detta har blivit ett rörigt moment eftersom min telefon ofta ringer på morgonen och gärna just runt dagis lämningstid, och det då ofta är samtal som inte kan vänta.
    Så vi kommer försent ganska ofta.

Det rör sig om allt mellan 15-30 minuter på morgonen som vi är försenade.
    Idag ville det sig illa och vi var en timme försenade.

Jag har förklarat för all personalen redan när h*n började på förskolan att jag har ett rörigt schema, sitter med mycket ansvar i knät, och att det antagligen kommer bli lite rörigt med tiderna. 
    Jag fick till en början förståelse, men den är borta nu verkar det som...
    Jag har sett spec på en av fröknarna att detta stör henne en hel del. Förra gången vi var sena (15-20 min kanske) hälsade hon inte ens på mig.

Och idag fick jag en "åthutning" framför mitt och alla andra barnen när jag lämnade. Hon tyckte att mitt barn blir så påverkad när vi är sena. Något jag själv inte märkt då h*n pussar mig, säger hejdå mamma, och springer in till sina kompisar som h*n alltid gör.

Ska tilläggas att jag alltid är väldigt ödmjuk och ber om ursäkt vare sig vi är 5 eller 25 minuter sena.Har även känt mig tvungen när jag fått sura blickar från fröken jag nämnt här ovan, att förklara lite smått varför vi är sena också.

Nu är jag kluven i det hela, och känner att jag måste ta en diskussion med "sur-fröken". Jag hade kunnat förstå de sura minerna och det lilla påhoppet framför barnen idag om hon inte hade en aning om varför vi var sena, och trodde att vi var slarviga och försov oss ofta eller så.
    Att jag dessutom (om än ospecificerat och utan detaljer) känner mig tvungen att bryta min tystnadsplikt för att förklara mig känns skit.

Vad hade ni gjort?

Som jag ser det får jag antingen söka en ny plats på en annan förskola som förstår min situation lite bättre.
    Eller avveckla min verksamhet och söka ett annat jobb.(jag är huvudförsörjaren i familjen dessutom)

Känns som lite väl drastiska saker för att barnet ska komma i tid till förskolan...
    Jag trodde förskolan skulle vara en avlastning när vi jobbade, men för mig är det just nu tvärt om.

Vad ska jag göra? Vad tycker/tänker ni?

• Svar på tråden försenad till förskolan, sur fröken..?
  • Anonym (orimligt)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:41:34 följande:
    Ja, det har faktiskt hänt att jag fått svara i telefon när jag bajsat!

Jag satt och hade telefon intervjuer 5 timmar innan mitt barn föddes också under tiden jag hade värkar.

Mer detaljer på det eller räcker det så?
    Det är orimligt att du ska ha ett arbete som innebär att du måste vara tillgänglig till 100% dygnet runt. Har du inte det, måste du kunna lämna på dagis innan din arbetstid börjar. Så här t ex: du slår på din telefon kl 8.30, innan dess går du inte att nå och innan dess hinner du lämna på dagis.

Jag förstår verkligen ditt dilemma - du är huvudförsörjare, har inget stöd av din man och måste ansvara både för ert gemensamma barn och dina klienter. Men du måste också förstå att situationen är ohållbar. Det GÅR inte att jobba 130% som småbarnsförälder med huvudansvar för sitt barn, det är varken rätt mot barnet eller dig själv.

Ta hand om dig, se över dina arbetstider och din situation och överväg om du inte kan hitta ett annat jobb, eller ställ högre krav på att din partner kan dela ansvaret med dig. För det är, till skillnad från din situation, högst rimligt att han gör det.
  • Anonym (mami)
    Anonym (*) skrev 2014-09-16 12:45:04 följande:
    Fast du är ju inte med barnet innan du lämnar, du pratar i telefon. Så vad är skillnaden för barnet?

Varför starta ett företag  som du inte kan kombinera med familjelivet?
    Företaget var startat när jag blev gravid redan.
    Varför undrar du över en sådan detalj som inte hör till frågan?
  • Anonym (*)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:46:04 följande:
    Jag jobbar dygnet runt.
    Jag måste alltid vara anträffbar på min telefon. 
    Jag jobbar med klienter som är beroende av mig för att ens ta sig ur sängen på morgonen. Mer än så vill jag inte säga ang mitt jobb eftersom jag valt att vara anonym.
    Kan inte du och alla ni andra helt enkelt lite på mig när jag säger att jag verkligen måste vara tillgänglig?
    Jag hade varit gladare än alla om jag kunnat stänga av telefonen i ibland.
    Jag tycker synd om ditt barn.

Varför skaffa barn om man måste vara tillgänglig för jobb hela tiden/varför starta eget om man inte kommer hinna med sitt barn?

• Stårschan

Har du ett så otroligt viktigt jobb så hoppas jag att du har bra betalt också. Anlita en barnflicka som hämtar barnet på morgonen och tar det till dagis, så kan du prata i telefon hur mycket du vill.

• Anonym (Klok)

Men om du jobbar dygnet runt, så borde du ändå vara vaken hela natten, så börja förbereda frukost, lägg fram kläder och sånt vid 3-4 på morgonen så kanske ni hinner till dagis vid 7-8.
    Det finns ingen som jobbar 24 timmar om dagen och enligt lag får du inte ens göra det, så det är bara dålig ursäkt. Dessutom är detta ett val du har gjort så du kan inte bli förbannad när fröknarna blir irriterade. Hade det varit samma sak om ditt barn gick i skolan och h*n kom alltid 15-30 minuter senare. Nää det hade inte varit OK. 
    Du säger att människor är beroende av dig att komma upp ur sängen på morgonen, ditt barn är beroende av dig att komma till dagis i tid. 

• Anonym (mami)
    flambards skrev 2014-09-16 12:45:21 följande:

Kanske skulle du kunna sätta en tidigare tid och låta den ligga på flex.. Så att du alltid lämnar innan 09:30 då aktiviteterna börjar. Men sedan tänker jag såhär... Om det inte är något speciellt som händer en dag (ex. utflykt) så vad spelar det för roll när ni dyker upp? Ditt barn går på förskola liksom, jag fattar inte hysterin kring att "passa tider". Vilken tid? Vi har inte förskoleplikt.

Tänk så skönt att vara litet barn och INTE behöva passa en viss tid alla vardagar alla morgnar, det hinner man göra hela livet sen. Tycker att personalen kunde ha mer överseende med dig. Jag jobbade som pedagog på förskola i många år och vi hade föräldrar i liknande situation som din, det gjorde inte någonting, det enda som var viktigt var att komma i tid om vi skulle iväg någonstans eller om det var precis innan lunch. 

Prata med personalen igen! Det blir så dumt när man bygger upp vad man tror att andra tror, det kanske inte alls stämmer. Det vore ju väldigt tråkigt om du skulle behöva byta förskola pga detta. Det måste finnas enklare och smidigare lösningar. Kalla till möte med ansvarig pedagog! - det är mitt tips :)

tack tack TACK!
    För ett genomtänkt svar.

Det är lite så jag med känner, hur mycket jag än önskar att jag kunde stänga av telefonen eller jobba mindre så går det inte just nu.
    Planen är att jag förhoppningsvis ska kunna jobba mindre inom ca 3 år. Tills barnet börjar skolan.
    Så just nu kämpar jag på för att kunna komma dit.

Hade haft mer förståelse för frökens reaktion om dom inte vetat om situationen. Men det gör dom mycket väl.

Tror jag missat att säga att det är alltså en fröken av 4 som beter sig så här. De andra verkar det inte vara något större problem för.
  • Anonym (mami)
    LaLola skrev 2014-09-16 12:45:26 följande:

Vem tackar dig när du gått in i väggen av all stress?

Lämna till frukost. Det måste väl ändå funka bättre?

du låter som min mamma brukar göra Flört

Nä, men, jag förstår vad du menar....
    Och vet att det är sant också.
    Om allt går som jag planerat kommer jag börja gå ner i % vid nyår. Och inom 3 år bara jobba 50% kanske... det är därför jag kör i 150 km/h just nu
  • förslag
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:39:42 följande:

Tack för att du valde att läsa allt innan du svarade!

Jag förstår också att sådant kan störa om dom exempelvis ska u i skogen som du sa. De dagarna dom ska det har jag fått be om hjälp från mormor (som också har det pressat, jobbar 100%) att lämna. 

Annars är det faktiskt bara så att dom är på förskolan och har typ fri lek... 

Det som retar mig mest är nog att jag tog upp detta redan innan h*n började på denna förskolan, att mina tider var röriga, att det förmodligen kommer bli en del förseningar pga mitt jobb. Och då var det inget problem. Varför kunde man inte informerat om det då, istället för att sluta hälsa och säga till mig så otrevligt framför alla barnen..

Ja jag tycker det är dålig stil från deras håll. Sedan kan det ju hända att de trodde det skulle vara okej, men så insåg de att det stör verksamheten. Men då borde de ju boka ett möte med dig och informera om det. Att sluta hälsa och till sist ta upp det framför barnen i stundens hetta är riktigt dåligt tycker jag!
  • Anonym (*)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:52:46 följande:
    Företaget var startat när jag blev gravid redan.
    Varför undrar du över en sådan detalj som inte hör till frågan?
    För att ditt problem med att komma för sent till dagis, verkar vara ett av dina mindre problem. Du har inte tid för ditt barn, enligt vad du skriver själv.
  • jenni82

Har inte er förskola en tid de vill att alla barn är på plats?
    för oss var det 9 för de hade samling, skulle ordna inför dagens aktiviteter etc.
    Har full förståelse för att man då vill ha alla barn på plats.
    Vi hade så att mellan 7-9 lämande jag, beroende på dagens schema.

Svar på tråden försenad till förskolan, sur fröken..?