• Anonym (mami)

försenad till förskolan, sur fröken..?

Hej allihopa, skulle behöva lite råd... lång text, men jag uppskattar alla svar!

Har en 4 åring som går på förskola, h*n trivs bra där så på den fronten är det frid och fröjd. Problemet är för oss att hålla tiden på morgonen. 

Jag är egenföretagare med ett mycket stort ansvar. Telefonen ringer hela tiden, och jag måste alltid vara tillgänglig. Har aldrig haft någon semester, och räknade ut att jag i snitt jobbat 130% de senaste 6 månaderna. 

Då barnets pappa både studerar och jobbar för stunden (vi lever ihop) har det fallit på mig att lämna på förskolan på morgonen. Detta har blivit ett rörigt moment eftersom min telefon ofta ringer på morgonen och gärna just runt dagis lämningstid, och det då ofta är samtal som inte kan vänta.
    Så vi kommer försent ganska ofta.

Det rör sig om allt mellan 15-30 minuter på morgonen som vi är försenade.
    Idag ville det sig illa och vi var en timme försenade.

Jag har förklarat för all personalen redan när h*n började på förskolan att jag har ett rörigt schema, sitter med mycket ansvar i knät, och att det antagligen kommer bli lite rörigt med tiderna. 
    Jag fick till en början förståelse, men den är borta nu verkar det som...
    Jag har sett spec på en av fröknarna att detta stör henne en hel del. Förra gången vi var sena (15-20 min kanske) hälsade hon inte ens på mig.

Och idag fick jag en "åthutning" framför mitt och alla andra barnen när jag lämnade. Hon tyckte att mitt barn blir så påverkad när vi är sena. Något jag själv inte märkt då h*n pussar mig, säger hejdå mamma, och springer in till sina kompisar som h*n alltid gör.

Ska tilläggas att jag alltid är väldigt ödmjuk och ber om ursäkt vare sig vi är 5 eller 25 minuter sena.Har även känt mig tvungen när jag fått sura blickar från fröken jag nämnt här ovan, att förklara lite smått varför vi är sena också.

Nu är jag kluven i det hela, och känner att jag måste ta en diskussion med "sur-fröken". Jag hade kunnat förstå de sura minerna och det lilla påhoppet framför barnen idag om hon inte hade en aning om varför vi var sena, och trodde att vi var slarviga och försov oss ofta eller så.
    Att jag dessutom (om än ospecificerat och utan detaljer) känner mig tvungen att bryta min tystnadsplikt för att förklara mig känns skit.

Vad hade ni gjort?

Som jag ser det får jag antingen söka en ny plats på en annan förskola som förstår min situation lite bättre.
    Eller avveckla min verksamhet och söka ett annat jobb.(jag är huvudförsörjaren i familjen dessutom)

Känns som lite väl drastiska saker för att barnet ska komma i tid till förskolan...
    Jag trodde förskolan skulle vara en avlastning när vi jobbade, men för mig är det just nu tvärt om.

Vad ska jag göra? Vad tycker/tänker ni?

• Svar på tråden försenad till förskolan, sur fröken..?
  • Anonym (mami)
    Anonym (*) skrev 2014-09-16 12:59:51 följande:
    För att ditt problem med att komma för sent till dagis, verkar vara ett av dina mindre problem. Du har inte tid för ditt barn, enligt vad du skriver själv.
    jasså, vart har jag skrivit det?
  • Anonym (mami)
    Dixie skrev 2014-09-16 13:10:52 följande:
    du jobbar dygnet runt och Måste svara i telefonen alltid - när hinner du med ditt barn??
    När jag hämtar  på eftermiddagarna, och på helgerna när jag jobbar hemifrån. 
    Då har vi mycket egentid. Särskilt om det är en "lugn" helg där det inte ringer så mycket.
  • Anonym (prioritera)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:41:34 följande:

Ja, det har faktiskt hänt att jag fått svara i telefon när jag bajsat!

Jag satt och hade telefon intervjuer 5 timmar innan mitt barn föddes också under tiden jag hade värkar.

Mer detaljer på det eller räcker det så?

Nej, jag behöver inga detaljer. Men jag hade faktiskt väntat mig att du skulle ha svarat "Nej, naturligtvis inte!"

Måste du faktiskt vara så där tillgänglig precis HELA tiden? Nu vet jag ju inte hurudana människor som ringer dig, men själv skulle jag hellre mötas av en telefonsvarare, för att senare bli uppringd av någon som har TID att prata, än att känna av att min samtalspartner egentligen borde vara någon annanstans.

Och de som ringer dig möts rimligtvis av en upptaget-signal väldigt ofta? Då spelar det ju ingen roll om du är upptagen för att du pratar med någon annan, eller för att du lämnar på förskolan.
  • Dixie
    Dixie skrev 2014-09-16 13:05:41 följande:
    vad händer med de som ringer till dig när du redan pratar med någon annan? de ringer väl tillbaka senare, alternativt talar in ett meddelande? det borde väl också funka att du under 30 min på morgonen inte svarar utan låter det gå till telefonsvararen - och när du lämnat barnet på förskolan kan du svara på dessa meddelande! 

det kan ju inte heller bli ett bra jobb av dina telefonsamtal om du måste ta dem på vägen i bilen, i kapprummet på förskolan etc - måste ju vara bättre att att koncentrera sig på en sak i taget!! 
    Jag undrar fortfarande vad som händer om du inte skulle svara i telefon under 30 min!? 
  • Anonym (mami)
    Anonym (*) skrev 2014-09-16 13:13:09 följande:
    Du skriver att du jobbar dygnet runt, att du måste svara varje gång det ringer, barnets pappa kan inte hjälpa till osv. Nu helt plötsligt är det bara lite rörigt på morgonen?

När umgås du med ditt barn? Hur dags hämtar du på dagis?
    Vadå nu helt plötslig är det bara morgonen?
    Snälla, citera var jag skrivit att det inte var just bara morgonen på vardagar som det brukar vara rörigt.
    Detta sker heller inte varje dag, men de senaste 3 månaderna har det varit extra rörigt på jobbet. 
    Tycker det är lite magstarkt att bygga en egen bild där jag inte hinner med mitt barn alls, pga att jag har haft det struligt på morgonen mycket senaste tiden speciellt, vilket resulterat i att vi kommer 10-15 minuter för sent.
  • RonjaLi

Inte bara till dig TS, utan tips till alla som har barn på förskola.

Som pedagog på förskola (jobbat 15 år på olika förskolor) kan jag tala om att det på de flesta förskolor är viktigt att hålla tiden. Av olika anledningar.
    T.ex. är det en säkerhetsrisk om man lämnar innan den tid man sagt på morgonen eller hämtar försent på em. eftersom man lägger personalens schema utefter barnens tider. Vi har haft problem med att det ska vara 5 barn kvar efter 16.30 så då behövs bara en personal men vid tillfällen har det varit så många som 22 barn kvar på en personal för att vissa föräldrar inte respekterar tiderna!
    Därför ska man alltid skriva ramtider. Alltså, om man räknar in 15-30 minuter extra på morgonen och eftermiddagen så är det inga problem om man skulle behöva lämna tidigare än man brukar eller hämta senare pga. köer etc. Låt säga att man vill/behöver ha barnet 8-16 på förskolan, då skriver man avtalstider på t.ex. 7.30-16.30 eller 7.45-16.15. 

Vi har samling kl. 9 och vi har tre familjer där föräldrarna har väldigt svårt att passa tiden. Vi har sagt många gånger att antingen lämnar man före samlingen eller efter. Detta för att våra små barn blir väldigt oroliga när det kommer folk mitt i samlingen och ska lämna. Deras barn kanske blir ledsna och då måste vi pedagoger resa på oss och lämna samlingen för att ta hand om de som kommer mitt i. Sen är hela samlingen förstörd och våra nyinskolade blir ledsna och oroliga och det är bara för oss att lägga ner allt. Rättvist mot de andra barnen?

Vi öppnar alltid ute, går in i hallen och har samling och frukt och sen går vi ut igen. Om någon kommer 10 istället för 8 bryr vi oss inte om (MEN kommer man så mycket senare så måste man ringa eftersom vi har närvarolistor för brandsäkerhet och för att köket måste veta före kl. 9 hur många barn det ska göras mat till). Fast jag är också på en småbarnsavdelning med 1-3 åringar så vi är oftast kvar på gården.
    Däremot så har våra 4-5 åringar aktiviteter nästan varje dag som börjar kl. 9. Ofta får hela gruppen stå med sina ryggsäckar och vänta för att ett barn är försenat. Och vi pedagoger kan faktiskt se att det oftast påverkar det barnet som de andra barnen fått vänta på. Det kan vara stora saker eller småsaker som att de andra barnen valt vilka de ska hålla i handen när de ska gå iväg och barnet som kommer sent känner sig utanför när ingen kompis finns kvar att hålla i.

Om det på TS förskola är så att de är inne och har fri lek ser jag inte problemet varför det skulle göra något om de kommer försent om de ändå inte har någon aktivitet. Nu vet jag dock inte vilken tid det gäller men om det är runt 9 och kökspersonal som behöver beräkna mat eller personalen behöver planera dagens aktiviteter så bör man definitivt ringa och säga att man blir sen. Det gäller iofs oavsett tid om man blir mer än 20-30 minuter sen. Likadant vid hämtning ska man ALLTID ringa, även om man "bara" blir 5-10 minuter sen och man kommer att hämta utanför sin avtalstid.
    Varför är det så viktigt? Jo för att man kanske brukar hämta vid en tid där man varit inne och ska gå ut eller varit ute och ska gå in. Vet jag att "Annas" och "Bertils" föräldrar alltid hämtar kl. 15 när vi går ut så är de kvar med den av oss som tar mellanmålsdisken. Den personalen slutar kl. 15 och om "Annas" och "Bertils" föräldrar inte kommit i tid så får antingen den som skulle ha slutat kl. 15 jobba över eller så måste en av oss andra gå in igen för att klä på dom och då fattas personal ute på gården. Gäller det sent på eftermiddagen så kan det bli så att den som stänger kommer ha alldeles för många barn kvar själv vilket är en säkerhetsrisk. Ringer man och talar om att man blir sen så har vi chans att kolla om det kommer vara för många barn kvar för en personal och då kan en personal stanna kvar en stund. Självklart inget vi vill göra eftersom vi också har barn att hämta men vi lämnar inte barn och personal i en säkerhetsrisk.

Alltså, ha ramtider som ger er lite spelrum, respektera tiderna och ring om ni blir sena!

• Anonym (mami)
    flambards skrev 2014-09-16 13:13:17 följande:
    Påminn personalen om din situation och fråga dem om de upplever det som problematiskt. Det här skulle du kunna kalla till ett möte för att ta upp. Om möjligt så ska du be att få träffa två pedagoger, varav en ska vara den sura.

Din fråga är kanske hur de upplever lämningarna som problematiska, vad är det egentligen som stör? Får du veta det så underlättar det för hur du själv kan tänka kring lämningarna. Jag kan verkligen inte förstå hur en förskoleverksamhet kan få problem med sin dagliga verksamhet för att ni är "sena", som sagt - vi har inte förskoleplikt i Sverige så det blir i grunden svårt att vara sen då.

Jag kan förstå problemet om det handlar om utflykter och sådant, men jag förutsätter att det inte är utflyktsdagar som du pratar om här utan att det är det vardagliga som är svårt att få ihop. Jag är övertygad om att detta går att lösa tillsammans med personalen. Öppna upp för dialog så att ni kan lösa problemet. Ditt "schema" ser ju ut som det gör så det bästa vore ju om du kunde ha någon slags flextid för lämningarna. Det går säkert att lösa! 
    Du har uppfattat situationen helt rätt. 

Jag ska prova att prata med dom igen.
    Är så trist att behöva känna sig dålig och nonchalant när så inte är fallet.
    Självklart vill jag inte förstöra deras planering, det var därför jag i ett tidigt skede tog upp mitt röriga schema med personalen. För att slippa irritation..

Hade "sur-fröken" tagit mig åt sidan och förklarat att det stör och varför hade det varit en annan femma. Men att till och med framför barnen göra så kändes lite oproffsigt.
  • Anonym (mami)
    Dixie skrev 2014-09-16 13:21:55 följande:
    Jag undrar fortfarande vad som händer om du inte skulle svara i telefon under 30 min!? 
    Dom får prata in ett meddelande så klart. Som jag redan förklarat så har jag samtal som kan vänta, och samtal som inte kan vänta. Men nu handlade inte tråden om mina telefon vanor, eller att jag ska presentera viktighets graden i varje samtal med en förklaring till varför. Jag önskar jag kunde skriva ut vad det är jag jobbar med, för då hade nog många förstått, men jag vill som sagt vara anonym.
    Så ni får helt enkelt ta mig på orden i den punkten om ni vill ge något råd i frågan.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (mami) skrev 2014-09-16 12:03:13 följande:

Jag är egenföretagare med ett mycket stort ansvar. Telefonen ringer hela tiden, och jag måste alltid vara tillgänglig. Har aldrig haft någon semester, och räknade ut att jag i snitt jobbat 130% de senaste 6 månaderna. 

Då barnets pappa både studerar och jobbar för stunden (vi lever ihop) har det fallit på mig att lämna på förskolan på morgonen. Detta har blivit ett rörigt moment eftersom min telefon ofta ringer på morgonen och gärna just runt dagis lämningstid, och det då ofta är samtal som inte kan vänta.
    Så vi kommer försent ganska ofta.

Lite intressant. I tidigare trådar har jag läst att det brukar vara tvärtom, alltså pappan är egenföretagare så därför är det mamman som alltid lämnar och hämtar. Så lustigt att det är så...
  • Anonym (tant agda)

Hur gör du när du anländer till förskolan med ditt barn TS? Talar du i telefonen eller talar du med personalen på förskolan? Kanske det kan vara ngt i den situationen som personalen tröttnat på. Du babblar i handsfree och pussar din unge och vinkar hejdå åt unge och personal och rusar iväg.....................?

Svar på tråden försenad till förskolan, sur fröken..?