Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

så lätt sparade jag in 39kr/mån

Aniiee skrev 2014-10-15 19:48:52 följande:
    Va? Du menar att du har något annat lån än ett 10 år gammal lån med 39% ränta för en 25000 kr? Du vet, på den tiden när en plattv med HD kostade 25000....
    Ja, faktiskt. Det finns sådana :) Typ lån som gör att man kan bo i en ordentlig villa med väl tilltagen trädgård nära stranden för samma månadskostnad som en hyres-3:a eller 4:a i sta'n... till exempel. Eller lån som möjligjort att man dag har ett jobb man trivs med. Sånt där.
  • Jennie med ie
    Fiona M skrev 2014-10-15 19:56:42 följande:
    det beror väl på vad man fått för lånen?
    utbildning ser jag som en framtidsinvestering och bostadslån är ju oftast smart, men till bilar, resor etc är det kanske en annan sak.
    Nej det beror nog på vem dom tagit dem. För ts ex vore det nog inget fel...
  • Jennie med ie
    Aniiee skrev 2014-10-15 20:05:31 följande:
    Men geez, varför har ingen sagt det till mig? Jag vet ju massor med folk som vill bo nånstans, men de vägrar ta lån för man får bara låna massa småslattar till godzilla-ränta TystSolig
    Du har väl frågat fel människor
  • Jennie med ie
    Tacksamt skrev 2014-10-15 21:24:46 följande:
    Om du bara tänker på månadskostnaden ja...
    Men det kan ju bli dyrare med skjutsningar utav barn,längre till jobb,affärer.. och inköp till renoveringar...;)
    Vet många som gått på den niten att det är sååå billigt att bo i hus.. ;)

Det hade garanterat blivit dyrare att bo i stan och skjutsa till skolan eftersom han nu cyklar. Affärerna ligger på vägen mellan våra jobb och hemmet = ingen extra körning. Mitt jobb hade jag inte haft ö h t om jag inte haft studielån. Säljer vi får vi dubbla summan mot huslånets storlek. Större buffert behövs, men vi får också bo i ett område vi trivs och på ett sätt vi trivs. Som sagt: värt det!
  • Jennie med ie
    Tacksamt skrev 2014-10-16 06:04:52 följande:
    Just detta många tror,"säljer vi får vi dubbla summan mot huslånets storlek"
    Läs denna artikel från idag:
    http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19694677.ab

Folk borde lära sig att man inte kan räkna med det!
    Och nej det är inte mina vänner jag pratar om hela tiden utan överlag,läser på mååånga ekonomisajter.

Men det ÄR så utifrån den verklighet som råder. Sen kan himlen falla ner och huspriserna minska till en promille precis som hyrorna kan tredubblas, då får det bli så.

Att bo så som vi inte trivs i stället för att bo så som vi vill (och har råd med) bara för att slippa lån - skulle inte falla mig in.
  • Jennie med ie
    Fidelisen skrev 2014-10-16 07:06:43 följande:
    Jag skulle hellre göra en rejäl förlust vid eventuell försäljning av vårt hus än att bo i en hyresrätt.

För mig är det livskvalitet att bo i hus.
    Risken är försvinnande liten men samma här. Hellre har jag ett lån kvar att betala på när sonen är vuxen och vi är äldre och då bor i en liten hyresrätt än att bo i lägenhet i stan nu när han är barn och vi båda hyfsat unga enbart för att av princip undvika lån.
  • Jennie med ie
    Fidelisen skrev 2014-10-16 07:33:15 följande:

Jag tänker inte gå runt och begränsa mitt liv pga rädsla.

Tycker du borde bo gratis hos någon annan. Som har lån på sin bostad ;)
  • Jennie med ie
    Fidelisen skrev 2014-10-16 09:42:25 följande:
    Jag skulle gnälla fastän vi har råd. Aldrig kul när kostnader ökar.

betydep för den skull inte att vi inte klarar av kostnaden.
    Nämen precis, det är väl klart man för egen del skulle vilja ha så låg kostnad som möjligt för det liv man valt. Inget konstigt. Vi har t ex utrymme för rejäla räntehöjningar på vårt bolån, men nog bryr vi oss om dem ändå. Att inte bry sig om prisökningar alls bara för att man har råd med dem skulle inte direkt tyda på ekonomisk medvetenhet.
  • Jennie med ie
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:23:04 följande:
    Självgod? Nej realist kallas det! :)

Nej det är inte realistiskt att tro att bolån och kreditkort är synonymt med ingen koll på ekonomin. Det är heller inte realistiskt att se dig själv som ekonomisk måttstock för allmänheten.
  • Jennie med ie
    Tacksamt skrev 2014-10-16 10:42:55 följande:
    Haha,vilka tolkningar du gör ;)
    Det var ingen tolkning, det var fakta.
Svar på tråden så lätt sparade jag in 39kr/mån