• chmalm

Värdera om huset?

Har köpt en villa som vi flyttade in i för ett drygt år sedan. Har sedan dess gjort diverse åtgärder på huset bla in- och utvändig målning och även trädgården har fått ett lytf. Ser man till hus i området får jag en känsla av att marknaden har höjt värdet i området. (gissning/känsla såklart)

Vad är för och nackdelar med att värdera om huset? Har inte tänkt att låna mer på huset utan främst se över ekonomin i sin helhet (lån mm).

• Svar på tråden Värdera om huset?
  • Kjell2
    chmalm skrev 2014-09-18 10:57:45 följande:

Har bankmöte inbokat. Tolkar er som att jag inte ska ta med en värdering till det tillfället utan hellre kontakta banken innnan och/eller lösa det efter beroende på vad han säger?

Ring innan, säg.vad ni vill och fråga om det är något ni ska ordna innan mötet.
  • Butterscotch

Jag har aldrig varit med om att en bank inte godkänner en värdering, så länge värderingen gjorts av en för uppgiften godkänd mäklare.

Vi har precis gjort en omvärdering av lägenheten, genom en större mäklarbyrå. Så snart jag har de underskrivna originalhandlingarna ska jag gå till banken och förhandla ner räntan. Vi har bara bottenlån.

• Aumeå

Det är klart att banken godtar en lokal mäklare,annars hade han inte fått praktisera som just mäklare.det är deras jobb och värdera hus,dom är mer utbildade att värdera hus än bankens personal,var av han har företräde i dessa värderingar.
    Det jag rekommenderar vänner att göra som ligger med topplån är att ta en bankvärdering av huset, oftast kan man trissa upp beloppet lite till med mäklaren så man får mer botten lån,du får lägre belopp om du ber om en marknadsvärdering/försäljningsvärdering, så fråga inte efter en sådan.
    Mäklaren är oftast tillmötes gående, dom ser dig som en framtida kund och därför villig att hjälpa dig,använd dig av det. Precis som man kan pruta på räntan hos banker kan du trissa upp värderingen hos mäklaren.

• Aumeå

Jag förstår att du bor i en mindre stad/samhälle då brukar dom ta betalt, eller ta en annan mäklare,vissa kan vilja ha betalt vissa tar inte.det räcker att dom skriver på papper vad huset är värt, fastighetsbeteckning ,adress plus belopp det räcker mäklaren behöver inte skriva någon lång skrivelse.

• Aumeå

Alla mäklare vi har i Umeå är auktoriserade, Alla jag kände till i Uppsala var det oxå, tror det är svårt att hitta en som inte är det, du får sluta söka via blocket eller via nätet, utan ta dom du hittar via hitta/eniro som har ett kontor på lokal ort.så ska du se att det går bra.

• Chianti
    Aumeå skrev 2014-09-20 21:32:46 följande:

Jag förstår att du bor i en mindre stad/samhälle då brukar dom ta betalt, eller ta en annan mäklare,vissa kan vilja ha betalt vissa tar inte.det räcker att dom skriver på papper vad huset är värt, fastighetsbeteckning ,adress plus belopp det räcker mäklaren behöver inte skriva någon lång skrivelse.

Svarade du mig? Jag bor i Sthlm innerstad, har haft 3 bostadsrätter här och värderat om ett antal gånger. Det går att få skriftlig värdering gratis men det är inte alls givet. I TS fall är hon inte en potentiell kund på länge vilket minskar mäklarens benägenhet att vilja göra det gratis. Men försöka kan man ju. :)
  • Aumeå
    Chianti skrev 2014-09-21 10:21:35 följande:
    Svarade du mig? Jag bor i Sthlm innerstad, har haft 3 bostadsrätter här och värderat om ett antal gånger. Det går att få skriftlig värdering gratis men det är inte alls givet. I TS fall är hon inte en potentiell kund på länge vilket minskar mäklarens benägenhet att vilja göra det gratis. Men försöka kan man ju. :)
    Men hon har ju nämnt 2 ggr att hon får värderingen gratis? kanske något du missat.
  • Aumeå
    Chianti skrev 2014-09-21 13:50:00 följande:
    Nej då det missade jag inte, jag svarade dig som påstod att det var i mindre städer man fick betala för värderingar.
    Ok! Då är vi överens man kan få sin värdering kostnadsfritt.Tack.
  • Valkyria75

Det är nog ganska vanligt att en muntlig värdering (t.ex. inför en försäljning) är grattis, men om man vill ha en skriftlig att ge till banken så får man betala.

Senast vi gjorde det så betalade vi 2500kr. Det intressanta var att den muntliga värderingen låg på 2.495.000kr och den skriftliga på 2.675.000kr...

• Chianti
    Valkyria75 skrev 2014-09-21 15:40:21 följande:

Det är nog ganska vanligt att en muntlig värdering (t.ex. inför en försäljning) är grattis, men om man vill ha en skriftlig att ge till banken så får man betala.

Senast vi gjorde det så betalade vi 2500kr. Det intressanta var att den muntliga värderingen låg på 2.495.000kr och den skriftliga på 2.675.000kr...

Man får vad man betalar för! Skrattande
  • Aumeå

Det var ju jätte bra,jätte kul att ni oxå fick uppvärderingen, lite synd bara att ni var tvungen o betala för den,men som ni ser det kanske inte är första mäklaren som skriver upp priset utan jag brukar ta bäst av 3 mäklare,värderingar har pendlat ända upp till 800000 kr mellan bästa o sämsta värdering. 

• Valkyria75
    Aumeå skrev 2014-09-21 18:52:54 följande:

Det var ju jätte bra,jätte kul att ni oxå fick uppvärderingen, lite synd bara att ni var tvungen o betala för den,men som ni ser det kanske inte är första mäklaren som skriver upp priset utan jag brukar ta bäst av 3 mäklare,värderingar har pendlat ända upp till 800000 kr mellan bästa o sämsta värdering. 

Vi blev hänvisade denna mäklare av banken. Vi hade säkert kunna trycka på om att vi ville använda någon annan, men det var rätt tydligt från bankens håll att de föredrog om vi använde just den här mäklaren. Och vi blev ju nöjda så vi klagade inte. Summan vi betalade tjänade vi nästan in på en månads räntor och avbetalningar så det kändes inte så viktigt.
  • chmalm

Har haft möte med banken och här är mitt (och bankens) svar:

En ny värdering kommer att göras. Så länge den är gjord av en godkänd mäklare så godtar banken det. I mitt fall hjälpte dom mig då banken har en egen avdelning för det. I mitt fall kosnadsfri. (kanske för att jag är kund hos banken, låter det vara osagt) Vad som är bra utöver detta är att jag efter att dom gjort en värdering har en värdebevakning på på hus. Det innebär att dom regristrerar marknadens ändringar automatiskt. Jag kommer naturligtvis behöva registrera om jag gör något värdeändrade på huset ex byta kök, bygga till etc.
    Eftersom jag nu gör en värdering efter jag var på mötet kunde jag inte justera räntan utan det kommer jag kunna göra i efterhand.

Punkt.

• Phalaenopsis

Vad bra att det löste sig!

Till andra som kanske tittar i denna tråd: Det är inte alls säkert att banken godkänner en mäklares värdering bara för att att hen är auktoriserad. Jag har en bekant som var i kontakt med två långivande banker. Ingen godkände den första värderingen, och den mäklare som den ena banken vid förfrågan tyckte var ok, vägrade den andra banken att godkänna. Det slutade med tre värderingar, som alla sa ungefär samma sak.

Svar på tråden Värdera om huset?