• Anonym (Orolig dotter)

anmäla till lyxfällan

Jag (24 år) och min storasyster (26 år) har idag skickat in en anmälan till lyxfällan. Det är våra föräldrar vi anmäler. Vi vet om att de har över 1-1,5 miljoner hos kronofogden. Mamma jobbar 75% och pappa är pensionär. Alla vi 6 barn är numera utflugna men de verkar nästan ha det jobbigare ekonomiskt nu. Och jag vet de har privata lån som är över 20 år gamla.. Lånar till mat, bensin, läkartider, mediciner, etc.

Gjorde vi rätt?
    Tre av våra yngre syskon säger NEJ, att vi var elaka och dumma mot våra föräldrar.

• Svar på tråden anmäla till lyxfällan
  • HannaS86

Jag tycker att ni gjorde rätt. Lyxfällan finns inte till för att förnedra och blotta personer utan syftet med programmet är att hjälpa de som deltar. Sen kan ju även dina föräldrar tacka nej såklart och då är ju ingen "skada" skedd. Så som du beskriver det låter det som att de skulle behöva hjälp med att reda upp sin ekonomi en gång för alla och det är ju fantastiskt om några proffs kan hjälpa dem. Att ha dålig ekonomi är oftast en börda även om de som har det inte alltid visar det utåt. Att få ordning på såna problem blir som att en tyngd lyfts från ens axlar och jag tror att dina föräldrar skulle vara tacksamma efteråt om de deltar i programmet.

• Anonym (Orolig dotter)
    HannaS86 skrev 2014-09-17 11:43:57 följande:

Jag tycker att ni gjorde rätt. Lyxfällan finns inte till för att förnedra och blotta personer utan syftet med programmet är att hjälpa de som deltar. Sen kan ju även dina föräldrar tacka nej såklart och då är ju ingen "skada" skedd. Så som du beskriver det låter det som att de skulle behöva hjälp med att reda upp sin ekonomi en gång för alla och det är ju fantastiskt om några proffs kan hjälpa dem. Att ha dålig ekonomi är oftast en börda även om de som har det inte alltid visar det utåt. Att få ordning på såna problem blir som att en tyngd lyfts från ens axlar och jag tror att dina föräldrar skulle vara tacksamma efteråt om de deltar i programmet.

Det är så vi två sett på saken. Tex igår när jag pratade med en nära släkting och vi kom

In på mina föräldrar visades det att de är skyldiga henne flera tusen.. Och samma visa till syskonen och så med, lån överallt.
  • HannaS86
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-09-17 12:21:34 följande:
    Det är så vi två sett på saken. Tex igår när jag pratade med en nära släkting och vi kom

In på mina föräldrar visades det att de är skyldiga henne flera tusen.. Och samma visa till syskonen och så med, lån överallt.
    Det blir nog lätt så att när ekonomin är dålig försöker man lösa det tillfälligt genom att ta lån av banker och/eller släktingar och vänner och man snöar in sig i de tillfälliga problemen och alla räkningar man har just nu men det är svårt att ta ett steg tillbaka och se det stora hela, hur man ska kunna lösa det långsiktigt och ha en långsiktig budget/strategi för sin ekonomi. Jag hoppas att dina föräldrar blir antagna och vill vara med, om inte kanske du eller någon annan kan hjälpa dem att reda ut det hela? Hoppas såklart i första hand på experthjälp som kan leta fram alla lån osv men någon hjälp är bättre än ingen :)
  • Ms H

Det beror på bakgrunden, tycker jag. Vad har ni gjort för att försöka hjälpa dem att komma på rätt köl innan ni skickade in till Lyxfällan?

• Anonym (Orolig dotter)
    Ms H skrev 2014-09-17 14:31:52 följande:

Det beror på bakgrunden, tycker jag. Vad har ni gjort för att försöka hjälpa dem att komma på rätt köl innan ni skickade in till Lyxfällan?

Har pratat med dem men de blir bara sura. Eller pappa blir sur på mamma för att hon anser att han kan åka runt i samhället och fråga folk de känner om lån. Går rykten i det samhället nu och fler o fler börjar säga nej då det är osäkert om de får tillbaka pengarna.

Vi lånar inte ut pengar. Vi säger nej till skjuts när det frågas om det. Säger till dem att de inte ska ge presenter till barnbarn och barn utan försöka bli skuldfria först.. Min syster som bor 7 mil ifrån brukar tömma hennes kyl och frys emellanåt och ta med maten till dem. Jag bor ju 110 mil ifrån så jag kan inte bistå med så mycket praktiskt...
  • Anonym (Orolig dotter)
    HannaS86 skrev 2014-09-17 12:41:24 följande:
    Det blir nog lätt så att när ekonomin är dålig försöker man lösa det tillfälligt genom att ta lån av banker och/eller släktingar och vänner och man snöar in sig i de tillfälliga problemen och alla räkningar man har just nu men det är svårt att ta ett steg tillbaka och se det stora hela, hur man ska kunna lösa det långsiktigt och ha en långsiktig budget/strategi för sin ekonomi. Jag hoppas att dina föräldrar blir antagna och vill vara med, om inte kanske du eller någon annan kan hjälpa dem att reda ut det hela? Hoppas såklart i första hand på experthjälp som kan leta fram alla lån osv men någon hjälp är bättre än ingen :)
    Min syster har tänkt att om de inte blir antagna så vill hon se över deras inkomster och utgifter och hjälpa dem att se vad de själva kan ändra på...
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-09-17 19:32:07 följande:
    Min syster har tänkt att om de inte blir antagna så vill hon se över deras inkomster och utgifter och hjälpa dem att se vad de själva kan ändra på...
    Jag tänker att sådant här beteende med pengar, är som vilket annat missbruk som helst.

Man behöver ofta professionell hjälp för att sluta. Men klart ni kan försöka, men de måste vilja själv.
  • Anonym (Orolig dotter)

Nu! Nu har de ringt från lyxfällan. De vill vi berättar för mamma och pappa... Och sedan återkopplar till dem.

• HannaS86
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-11-08 13:46:22 följande:

Nu! Nu har de ringt från lyxfällan. De vill vi berättar för mamma och pappa... Och sedan återkopplar till dem.

Oh spännande. Hoppas att era föräldrar tar det bra och ser det som en fantastisk chans att få hjälp och inte som en förolämpning, för ni vill ju bara deras bästa. Uppdatera gärna hur det går :)
  • Anonym (Orolig dotter)
    HannaS86 skrev 2014-11-09 10:35:03 följande:
    Oh spännande. Hoppas att era föräldrar tar det bra och ser det som en fantastisk chans att få hjälp och inte som en förolämpning, för ni vill ju bara deras bästa. Uppdatera gärna hur det går :)
    Ska ringa nu innan kl 12. Mamma börjar jobba då.
Svar på tråden anmäla till lyxfällan