Inlägg från: HannaS86 |Visa alla inlägg
  • HannaS86

anmäla till lyxfällan

Jag tycker att ni gjorde rätt. Lyxfällan finns inte till för att förnedra och blotta personer utan syftet med programmet är att hjälpa de som deltar. Sen kan ju även dina föräldrar tacka nej såklart och då är ju ingen "skada" skedd. Så som du beskriver det låter det som att de skulle behöva hjälp med att reda upp sin ekonomi en gång för alla och det är ju fantastiskt om några proffs kan hjälpa dem. Att ha dålig ekonomi är oftast en börda även om de som har det inte alltid visar det utåt. Att få ordning på såna problem blir som att en tyngd lyfts från ens axlar och jag tror att dina föräldrar skulle vara tacksamma efteråt om de deltar i programmet.

• HannaS86
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-09-17 12:21:34 följande:
    Det är så vi två sett på saken. Tex igår när jag pratade med en nära släkting och vi kom

In på mina föräldrar visades det att de är skyldiga henne flera tusen.. Och samma visa till syskonen och så med, lån överallt.
    Det blir nog lätt så att när ekonomin är dålig försöker man lösa det tillfälligt genom att ta lån av banker och/eller släktingar och vänner och man snöar in sig i de tillfälliga problemen och alla räkningar man har just nu men det är svårt att ta ett steg tillbaka och se det stora hela, hur man ska kunna lösa det långsiktigt och ha en långsiktig budget/strategi för sin ekonomi. Jag hoppas att dina föräldrar blir antagna och vill vara med, om inte kanske du eller någon annan kan hjälpa dem att reda ut det hela? Hoppas såklart i första hand på experthjälp som kan leta fram alla lån osv men någon hjälp är bättre än ingen :)
  • HannaS86
    Anonym (Orolig dotter) skrev 2014-11-08 13:46:22 följande:

Nu! Nu har de ringt från lyxfällan. De vill vi berättar för mamma och pappa... Och sedan återkopplar till dem.

Oh spännande. Hoppas att era föräldrar tar det bra och ser det som en fantastisk chans att få hjälp och inte som en förolämpning, för ni vill ju bara deras bästa. Uppdatera gärna hur det går :)
  • HannaS86
    Anonym (lm) skrev 2015-09-23 22:54:20 följande:
    Var inte så typiskt svenskt naiv. Lyxfällan finns inte till för att TV3 av ren godhet och välvilja vill hjälpa ekonomiskt utsatta människor. 

Lyxfällan är ett program som lockar tittare genom att få dem (tittarna) att känna sig bättre och mera intelligenta än människorna som skildras i programmet.  Ofta försöker man få deltagarna att framstå som rent efterblivna. Det är ren förnedringstv och inget annat. 
    Jag jobbar på inkasso och jag tycker att det är bättre att folk får hjälp med sin ekonomi även om det är i tv och allting inte är "äkta" jämfört med att de inte får hjälp och har det svårt och mår dåligt över det.
Svar på tråden anmäla till lyxfällan