• Anonym (tjockisen)

Ont i knäna

Hej!

Jag har alltid varit överviktig. Ju äldre jag blivit, ju mer överviktig dock... men nu har jag vägt samma i flera år. Omkring 100kg till mina 170cm. Jag är 26 år. Jag har alltid känt mig väldigt smidig ändå, inte haft några problem med att böja mig eller sitta på huk och jag har alltid bara kunnat ställa mig rakt upp. Jag har aldrig behövt "dra" mig upp. Inget stånk och stön haha. Det har inte känts jobbigt alls.

Men så över en natt, bokstavligen, så har jag fått ont i knäna. Det gör ont precis ovanför knäskålen. Det gör mest ont när jag ska ner på huk. På morgonen gör det t.o.m ont när jag ska sätta mig på toaletten (det går dock över sedan). Men på dagen gör det ont om jag ska sätta mig på huk eller sitta mig på golvet. 

Förutom att gå ner i vikt. Vad kan jag göra åt detta? Hur ska jag träna? Eller går det inte att träna bort?

• Svar på tråden Ont i knäna
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Som du skriver kommer en viktnedgång säkerligen hjälpa till.
    Jag tycker att det är bäst att låta någon titta på dina knän och ge dig en riktig diagnos.

Tills du får hjälp kan du testa att träna upp musklerna runt knäna genomsatt fästa ett gummiband runt fotleden och pressa fram benen/åt sidan och bak
    se filmen

Lycka till

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Ont i knäna