• GrönaDruvan

Vinter overall

Tänkte köpa overall snart till sonen. Funderar på att prova kaxs i år. Vet inte hur man länkar, men den finns i bl.a. turkos och svart. Tycker båda är fina, men vilken hade ni valt till en kille som blir 6?
    Använder ni overall till era 5-6 åringar?

• Svar på tråden Vinter overall
  • Flickan och kråkan
    amalie79 skrev 2014-09-18 20:36:44 följande:

Ja jag tänkte ju mer när man ska mellan lektioner och till matsalen och så. Där har iaf barnen här inte termobyxorna på. De är ju bara på vid lek och så. Tänkte mer som så att det varit enklare att bara dra på en jacka...

Sen är vår store pojke kraftig med. Det var liksom aldrig ett alternativ i skolåldern för finns dåligt med overaller när man kommer upp över 122/128.

Men bäst är väl om barnen får välja själva :) med lite styrning såkalrt!

min son hade overall i förskoleklassen liksom många andra i samma ålder + äldre. När de skulle till bamba eller liknande så trädde de bara i armarna och så sprang de dit med overallbenen flaxande efter . Jag liksom många andra föräldrar tyckte att overall var suveränt.....för den tog de på sig. De med jacka + byxa tog bara på sig jacka och frös och blev blöta.
  • amalie79

Ja det är precis det jag vill undvika. Att det hänger och slänger efter och blir söndertrampat. Vår ene pojke är så varm att han kommer hem med svettblöta kalsonger om han gått i termosar hela dagen. Han skulle aldrig kunna sitta i overall och äta lunch. Därför jackan på till bamba bara:)

Den andre är som sagt kraftig och fick därmed ge upp overall redan på lågstadiet, finns dåligt med overaller över 128.

• Flickan och kråkan
    amalie79 skrev 2014-09-19 07:47:53 följande:

Ja det är precis det jag vill undvika. Att det hänger och slänger efter och blir söndertrampat. Vår ene pojke är så varm att han kommer hem med svettblöta kalsonger om han gått i termosar hela dagen. Han skulle aldrig kunna sitta i overall och äta lunch. Därför jackan på till bamba bara:)

Den andre är som sagt kraftig och fick därmed ge upp overall redan på lågstadiet, finns dåligt med overaller över 128.

Ja, det kan jag förstå. Jag har en frysnisse . Men inte sitter de i ytterkläder i bamba oavsett om de har overall eller tvådelat!?
  • amalie79
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-19 09:18:00 följande:
    Ja, det kan jag förstå. Jag har en frysnisse smile2.gif . Men inte sitter de i ytterkläder i bamba oavsett om de har overall eller tvådelat!?
    Man brukar sitta med byxorna på och överdelen knuten runt midjan. Iaf var det så när jag själv gick i skolan även om det var längesen:) det är också så man ser overallbarnen på skolgården.
  • Flickan och kråkan
    amalie79 skrev 2014-09-19 11:00:12 följande:
    Man brukar sitta med byxorna på och överdelen knuten runt midjan. Iaf var det så när jag själv gick i skolan även om det var längesen:) det är också så man ser overallbarnen på skolgården.
    Jag är lärare och har barn i skolan och har aldrig varit med om att ytterkläder är tillåtna i matsalen?! Det var det inte på "min tid" heller. Här har barnen overallerna på sig när de är ute, men däremot så sticker de bara i armarna i ärmarna när de ska iväg en kort bit och tycker att det är för kallt att kila över skolgården utan. 
  • cosinus
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-19 11:04:57 följande:
    Jag är lärare och har barn i skolan och har aldrig varit med om att ytterkläder är tillåtna i matsalen?! Det var det inte på "min tid" heller. Här har barnen overallerna på sig när de är ute, men däremot så sticker de bara i armarna i ärmarna när de ska iväg en kort bit och tycker att det är för kallt att kila över skolgården utan. 
    På mina barns skola får de faktiskt äta med ytterkläder på underkroppen.

De med täckbyxor har dessa på, de med overall knyter runt midjan.
  • cosinus
    amalie79 skrev 2014-09-18 20:41:45 följande:
    Vår tioåring och de flesta i hans klass slutade nästan helt med termobyxor förra året. De "leker" ju inte i snön på samma sätt längre och nöjde sig med underställ under vanliga byxor, termo leggings, etc.

Barnen växer upp så fort nuförtiden
    Jag gissar du att ni inte bor i norrland :)

Här hade alla termobyxor förra året och de lär de har många år till. Visst de leker inte snölekar i precis samma utsträckning som när de var mindre, eller framförallt sitter de ju inte still i snön men nog är det rätt skönt med rejäla grejor när man går hem och det är -25 :)
  • cosinus
    cosinus skrev 2014-09-19 13:22:29 följande:

Här hade alla termobyxor förra året och de lär de har många år till. Visst de leker inte snölekar i precis samma utsträckning som när de var mindre, eller framförallt sitter de ju inte still i snön men nog är det rätt skönt med rejäla grejor när man går hem och det är -25 :)
    Sorry, skrev för fort, norrland kan du säkert bo i, menade norrbotten :D
  • amalie79
    cosinus skrev 2014-09-19 13:22:29 följande:

Nej vi bor på västkusten:) kan iof vara nog så illa! Min chef kommer från Norrland och hon säger alltid att hon fryser mer här, med havsvind och slask.
  • amalie79
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-19 11:04:57 följande:
    Alternativet är ju att sitta i långkalsonger och det vill de ju inte.

De flesta har ju bara det under
  • Flickan och kråkan
    amalie79 skrev 2014-09-19 15:26:56 följande:
    Alternativet är ju att sitta i långkalsonger och det vill de ju inte.

De flesta har ju bara det under
    Har de bara långkalsonger i skolan? Vi bor också på västkusten. Här har de vanliga kläder på sig och sedan tar de på sig ytterkläder när de ska vara ute. Känns rätt logiskt. Menar du att de sitter i temobyxor eller neddragna overaller inne i skolan också? 
  • LHUF

Dottern hade både och när hon var 6, eftersom vintern var rätt mild förra året då användes overallen väldigt lite. Så den kan hon ha i år också om det är så

I år har hon börjat förskoleklass och jag har köpt jacka och byxor men hon har som sagt overallen kvar så det skall bli spännande att se vad hon väljer efter ett tag. Til matsalen behöver dom ingen jacka då det är i samma byggnad de har klassrummet i.,

Svar på tråden Vinter overall