• Lilla Loo

    Erfarenheter av att skaffa barn med särbo?

    Hejsan,
    Ja som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon där ute som har erfarenheter av att skaffa barn med särbo?
    Hur funkar det rent praktisk, för och nackdelar osv.
    Jag och min särbo har varit tillsammans i 5 år. Vi bor en timme ifrån varandra och har båda barn på vars ett håll sedan tidigare.
    Nu börjar vi fundera på att skaffa en gemensam och därför har vi lite funderingar kring det praktiska.
    Finns där någon som vill dela med sig, eller någon som är i samma situation ?

  • Svar på tråden Erfarenheter av att skaffa barn med särbo?
  • Anonym1977

    Hej!

    Har inga funderingar, tankar eller kloka idéer, men ville bara säga att jag är i samma situation...

  • Vindsus

    Hej

    Är i samma sits jag med och vill gärna veta hur andra särbopar har gjort när de fått barn ihop och det inte är möjligt att bo ihop på heltid.

    Lilla Loo, hur går era tankar om praktiskt upplägg?

  • Lilla Loo

    Vi har som sagt befintliga barn och vars ett hus på eget håll och funderingarna har väl gått att vi ska kunna bo tillsammans varannan vecka då vi är "barn-fria".

    Sen funderar man så klart på hur det kommer bli just under spädbarnstiden dom veckor då man är själv.

    Dom riktiga problemen lär ju dyka upp när det blir dax för ett eventuellt gemensamt barn att börja skolan.

    Jag är kluven till hur vi ska göra men jag vill samtidigt inte låta våra boende komma i vägen för en bebis.

  • Emelin

    Jag och min man är särbo, eller sambo på deltid som vi säger. Vi jobbar i varsin stad och bor hos varandra, men bor ifrån varandra ungefär varannan vecka. Vi har barn på varsitt håll men väntar ett gemensamt i mars. Fast vi har inte en timma mellan varann, det vore en bagatell, vi har 170mil. Vi ska köpa hus i min stad och bo där i första hand, och försöka jobba mer där. Men min man ska ha kvar företaget i sin stad och kommer behöva fortsätta resa/bo där, om än i mindre utsträckning. Vi reser med när vi kan och det är nödvändigt. Hans son kommer bo hos mamman till enbären och flyga till oss på lov och andra ledigheter samt vara med oss när vi är i staden. Senare ska vi se på möjligheten att han bor med oss och flyger till mamman på lov och längre ledigheter. Vi trivs jätte bra med upplägget, även om det är mycket resor, men vi spenderar så mycket tid tillsammans, och jobbar för att få tid tillsammans.

    Hoppas det ger dig/er hopp och en bra lösning. Lycka till

  • Anonym1977

    Gammal tråd nu, men kanske nån som funderar ännu. Gör det INTE! Pratar med erfarenhet denna gång då jag har en 4-månaders. Eftersom vi aldrig bott med varandra och han inte har barn sedan tidigare orkade han vara hos mig 5 av de 10 pappadagarna. I övrigt har jag skött precis allt inkl kolik fram till nu när barnet börjar bli större, nu ska han istället ha barnet varannan vecka och bråkar om det. Se till att ni känner varandra uran och innan först och att pappan inser vad allt innebär är mitt tips. :)

Svar på tråden Erfarenheter av att skaffa barn med särbo?