• Alexi

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Men alltså dricker hon tio flaskor vatten per dag?? Är det alltid bara vatten i flaskan?

• Alexi

Fokusera på att det är dåligt för barnet med så här mycket vatten och att det är viktigt för barnets hälsa att sluta. Erbjud vatten i vanligt glas men ta bort flaskan helt. Det är inte farligt om hon blir arg och skriker och det är inte farligt om lillebror sover dåligt en dag eller två och blir väckt. Ja, hon kör över dig för att hon vet att du ger med dig. Du måste vara benhård nu!

Kanske kan flaskorna gå sönder plötsligt och du visar henne att de är trasiga?

• Alexi

Ts de flesta föräldrar fastnar i ovanor ibland, men det man lär sig med tiden är att det faktiskt går att bryta dem och att det är värt att ta fajten. Inget farligt händer ju av det, man har bara ett argt barn ett tag. Sen blir allt mycket bättre.

• Alexi
    skoladan skrev 2014-09-20 22:08:03 följande:

Varför har hon blöja när hon är tre år??

Jo för det är ju verkligen ovanligt med treåringar som har blöja...

*Skakar på huvudet åt folk som lever i sin egen lilla bubbla*
  • Alexi
    Fruwiie skrev 2014-09-21 21:30:22 följande:

Bakslaget kom nu ikväll vid läggning. Gav henne ett glas vatten med ett sugrör i, en drick yoghurt och jordgubbar. Med andra ord kvällsmat för en eventuellt hungrig mage. Hon låg i sängen och skrek sparkades och grät och skakade i 1.5 timme. Jag låg lugnt bredvid. Nära men inte för nära för de gillar hon ej när hon är arg. Tog upp en bok o prova läsa lite för mig själv. Lite intressant i en min sen sur igen. Vill att jag ska hälla mjölk i glaset. Jag säger att nu är det vatten du får. Är du hungrig äter du dina jordgubbar. Vill lixom påminna om att känna eftet dehär mef hunger osv. Skriker i princip hela tiden efter flaskan. Jag säger inte mkt ligger mest bredvid. Ibland säger jag bara ett enkelt nej. Eller vi ska sova. Efter ett tag påminner jag henne om att jag tycker hon är duktig. Det är ok att vara arg det kan mamma oxå bli ibland. En gång sa jag att nu måste vi börja vara tysta för det gör ont i öronen. Är inte sträng inte glad inte arg utan bara luugn o pratar sansat. Till sist säger hon att hon har ont i magen och vill ha pasta. Ska precis förklara att isåfall kommet de ta lång tid för det måste kokas osv men då somnade hon mitt i meningen. Nu somnade hon antagligen hungrig Menmen. Hon ligger och hulkar i sömnen o e helt slut efter all gråt. Usch vad jag tvekar på att detta är rätt eller att de skulle kunna vara skadligt? Snälla säg att det var samma för er och att det går över utan att dom får bestående men?

TS, jättebra kämpat! Helt rät, du ger närhet och trygghet men bryter en vana som du vet är dålig för henne. Håll ut! Det är precis samma för alla som bryter vanor, det är jobbigt! Det är ju precis samma när man tar bort nappen, vår dotter var fyra år då och jättejobbiga läggningar ett tag. Eller när jag slutade nattamma sonen vid 1 år, jätteledsen var han, EN natt. Det går nog snabbare ju yngre de är så räkna med att omställningen tar ett antal kvällar.

Du ska inte introducera något substitut, eller ja ett gosedjur eller så är ju helt ok men inget som du ser kan bli dåligt på sikt.
  • Alexi
    Fruwiie skrev 2014-09-21 22:19:00 följande:

Men är dom inte känsliga vid just denna ålder? Tänk om jag skapar en otryggt tjej av detta? Tänk om hon förändras o blir orolig agressiv stressad eller får några andra problem längre fram? Kalla mig för daltande morsa men det är just dessa tankar som får mig att inte våga sätta denna gräns vad gäller just flaskan. Känns som jag tar bort halva hennes värld trygghet och stadiga grund

Men du ger ju trygghet, du finns ju där, du visar henne att även om livet är lite jobbigt just nu så finns du där och visar att det här inte är farligt. Genom din trygghet och lugn, genom att du håller fast vid det du sagt om att sluta med flaskan nu så visar du stabilitet. Och nej, de är inte extra känsliga vid treårsåldern jämfört med annan småbarnsålder.

Skulle du däremot skrika och gå därifrån och lämna henne ensam i det här, ja då skulle du kunna skada henne (jfr 5 minutersmetoden). Men det är inte farligt att bli arg, det är inte farligt att hon tycker det är jättejobbigt att inte få något hon är van vid. Men, som kloka barnexperter säger som tex Jesper Juul, barn kan inte skilja mellan vad de har lust till/vill ha och vad de behöver. Barn behöver mat, sömn, trygghet mm. Men de behöver inte enorma mängder vatten i en nappflaska.
  • Alexi
    Fruwiie skrev 2014-09-22 21:32:40 följande:

Jag får tacka för allt stöd och att så många som 12000 har läst detta. Jag börjar se ljuset nu. Imorse vaknade hon med bättre humör än på länge. Lite som att hon mindes gårdagens utbrott innan hon somnade och att hon nu kände sig stolt över att ha fixat det och sovit gott. Ätit bra hela dagen varit glad pigg och babblat på om massor av nya saker. Sådant hon kanske inte skulle hunnit med om hon fortfarande suttit med en flaska i munnen. Denna kväll avslutades med en skål bananer och jordgubbar. Ett glas nyponsoppa. Började småbråka lite när hon blev trött ställde sig i köket och grät. Jag lyfte upp och sa att jag säger nej och det spelar ingen roll att du skriker för flaskorna är i diskmaskinen (som jag enligt beräkningar satt på en kvart innan). La sig i sängen och vi satte på pippi filmen. Hon sparkade lite och bad mig koka pasta. Sen sa det KLONK typ 45 min innan vanlig läggningstid. Taadaaa nattinatt :)

Härligt!
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT