• pixipixi

Sorg och längtan efter ett barn till

Jag och min man har ett barn på snart 7 år. I 4 år har vi velat ha ett syskon. Efter några månaders försök upptäcktes det att jag fick tillbaka mina problem med sköldkörteln som jag haft tidigare och det blev mediciner och operation. Så egentligen har vi bara försökt ?på riktigt? i 2,5 år. Vi har gjort utredning som inte visade något fel på varken mig eller min man. Jag har testat Pergotime. Nästa steg skulle vara IVF, som vi i så fall får bekosta själva.

Jag får större och större problem med min mens. Det är sjukt smärtsamt och jag blöder mycket. Jag misstänker själv endometrios. Jag ringde förra veckan och pratade med gynekologen och han sa att jag får välja om jag vill gå vidare med utredning och behandling för endometrios eller IVF. (behandling betyder smärtlindring som det inte är bra att försöka bli gravid på och/eller p-piller som säger sig självt..)

Är helt förstörd. Välja på fler barn eller må bra? Vad jag än skulle välja så mår jag ju inte bra. Varje månad mensen kommer så ligger jag bara och gråter av smärta. Jag måste ju göra något åt det. Och IVF får vi bekosta själva samt smärtsamt.. Jag vill inte!

Tanken på att aldrig kunna ge vårt barn ett syskon är hemsk! Livet skulle inte bli så här...

Ville egentligen bara skriva av mig, kan inte prata med någon om detta, inte ens min man och jag pratar, jag bara gråter gråter gråter...

• Svar på tråden Sorg och längtan efter ett barn till
  • pixipixi

Tack för att du skriver. Jag vet att jag måste prata. Men det går liksom inte.. Det kommer bara ut tårar. Förstår att det inte kommer bli bra om jag håller allt inom mig. Lite därför jag skriver här, för att få ur mig det på NÅT sätt... :(

Hur gammalt är ditt barn? Det kändes liksom jobbigt i början att det kanske skulle skilja 4 år mellan syskonen, sen 5, 6.. Nu är det snart 7 år och känslan av att det blir inga fler. Måste vänja mig vid den tanken. Det är jättesvårt.

• pixipixi

Du har så rätt och självklart är jag oerhört glad & tacksam över det barn vi har! Försöker fokusera på det. Men hon vill också gärna ha ett syskon, det blir väldigt jobbigt när hon pratar om det. Men hon har inte frågat varför så vi har inte pratat med henne om det mer än typ "en del har syskon andra inte" etc..

• pixipixi

Ja, vår dotter undrade mer när hon var lite mindre. Hennes då 1-åriga kusin skulle få en lillasyster och hon kunde inte förstå att HON skulle bli storastster när hon själv (då ca 4-5 år) inte var det. Nu är det mer som att hon är så van att vara ensambarn att hon inte frågar om det. Har tänkt att när hon verkligen undrar, så ska jag försöka svara så ärligt jag kan. Men sen tänker jag också på att vi inte berättat för knappt någon att vi vill ha fler barn men "inte kan". (fast det har nog säkert nån räknat ut..) Och om hon vet så kommer hon ju berätta det för andra..

Dottern leker också jättemycket med kusiner och någon kompis. Kusinerna är lite som syskon då vi bor nära. Men det svåra blir när vi ska nånstans, t.ex. semester eller Liseberg eller liknande. Då kan hon säga "ska kusinen följa med? annars vill jag inte åka" etc. Sen blir det ju bra ändå, men det känns jobbigt att hon inte har nåt syskon att dela glädjen med på nåt sätt...

Angående att prata med någon. Jag har försökt två gånger tidigare i livet att gå till en terapeut, men det är inget för mig. Det har känts helt meningslöst. Gör inte om det igen. Men jag vet att jag måste prata mer med min man.. Ska försöka..

• pixipixi
    Anonym (Kämpapå!) skrev 2014-09-21 19:40:43 följande:

Hej,
    oj var jag känner igen mig i sorgen av att inte fått ett syskon till vårt barn. Kämpar fortfarande med det efter flera år av försök. Först utan hjälp och nu med hjälp.
    Det känns som att det "normala" är att ha åtminstone ett syskon och gärna då ganska tätt. Och det värsta är att jag verkligen har hakat upp mig på detta.
    Överallt ser man familjer med flera barn. Vi har ett. Inga kusiner finns heller. Så allt vi gör på semestrar och fritid får vårt barn göra ensam. Vi föräldrar försöker vara med så gott det går. Och tankarna går givetvis till att vad enklare det skulle vara med en till så att de kan leka tillsammans, roa lite varandra eller bara uppleva saker ihop. Visst, alla syskon passar ej ihop och det finns de som bråkar mycket. Men syvende och sist så har de varandra.
    Och det är sååå sorgligt att vårt barn inte får uppleva detta. Jag mår väldigt dåligt av detta och skulle eg behöva prata med någon men har eg inte någon.
    Vill absolut inte acceptera detta öde utan kämpar fortfarande med att göra något åt saken. VI får se hur det kommer att gå. Men jag ger mig inte förrän jag provat allt.

Hoppas du hittar någon slags lösning där du inte går under!

Tack för att du skriver. Önskar att inte fler kände som jag, men det finns det ju förstås och då är det bra att kunna skriva av sig lite.

Hur gammalt är ditt barn? Precis som du skriver så har man ju ofta en bild av hur det "ska vara". Vi ville ha 2-3 barn med kanske 2-3 års mellanrum. Självklart fattade jag att det inte är självklart att man kan få barn, men på nåt sätt, när man fått ett på enkelt vis, trodde jag nog att det skulle gå att få fler.

Det är jobbigt också tycker jag att jag nästan skäms över tankarna lite, för vi HAR ju ett barn! Tänk om man inte kunde få något, otacksamt mot dem som är barnlösa o.s.v.. Samtidigt är ju detta vår sorg och den måste också få finnas.

Du skriver att du behöver prata med någon, men inte har någon, kan du inte vända dig till sjukvården? (säger jag som inte vill det nu, men alla är olika, för många är det guld värt att prata med någon som man inte känner och inte tycker och tänker..)

Är det IVF ni håller på med nu?
  • pixipixi
    Anonym (Kämpapå!) skrev 2014-09-22 21:04:22 följande:

Vårt barn är 6 1/2 år.
    Vi har försökt med IVF och tyckte det var otänkbart med IVF med äggdonation då.
    Men nu är vi inne i den svängen ändå. Mest för att jag vill. Som sagt, gör vad som helst för att skaffa syskon. Även om de inte kommer att vara biologiska helsyskon. Men nu har detta tagit 1 1/2 år utan resultat av olika anledningar.
    Tiden är den största stressfaktorn för på nåt sätt tänker jag mitt i eländet att det SKA gå.
    Och det här har absolut inget att göra med att jag skulle vara missnöjd med vårt barn. Hon är sååå älskad och jag skulle gå under om hon inte fanns i våra liv. Med glädjen att få kanske ge henne ett syskon skulle vara helt underbart. Hon blir heller inte helt ensam när hon blir äldre.

Har du kollat om du ev skulle kunna söka hjälp utomlands? Man har mycket större kunskap och erfarenhet med olika problem vad gäller IVF-behandlingar i t ex Riga, Aten, Prag.

Jag kan mycket lättare acceptera att jag inte får ett barn till än att min dotter inte får något syskon. Det är ju det man vill ge henne för att man älskar henne så mycket...  Och som du säger: När hon blir äldre! Ååhh.. det är så jobbigt att tänka på..

Jag har inte kollat upp något egentligen. Vill bara lägga ner och fokusera på annat, men det är svårt.
  • pixipixi
    Anonym (Kämpapå!) skrev 2014-09-22 22:26:32 följande:

Jag har ingen aning om dina förutsättningar och vad du har med dig i bagaget men om du tänker dig om 10-15 år, känner du att du kan ha släppt allt detta eller kommer du ångra dig att du inte gjorde mer?
    Det är väl det jag känner, jag ska banne mig göra allt som går. Och sen när jag gjort allt. Då måste jag försöka acceptera mitt öde och det kommer jag inte klara utan att få prata med någon professionell.

Jag vet inte.. Jag vill ju prova allt, samtidigt så känner jag att jag inte orkar mer just nu. Orkar inte ens ha sex och då blir det ju inga barn gjorda. ;) Nej men.. Måste pausa lite och fundera i alla fall..
  • pixipixi
    Anonym (+++) skrev 2014-09-23 08:44:46 följande:

Har någon av er funderat på att adoptera?? Jag har själv haft den tanken om det inte skulle funka. Är dock lite rädd hur man kommer att känna för ett barn som inte är ens eget. Usch hemskt tanke för barn kan man inte ogilla. Men man har visst tänkt det. 

Jag skulle på ett sätt kunna tänka mig att adoptera. Men det känns som en väldigt lång och kostsam process också. Men jag har inte kollat upp vidare hur det skulle fungera etc...
    Jag tror att man kommer att se det som ens eget barn lika mycket.. Men jag tänker också lite så..
  • pixipixi

Hej Blåsippan! Tråkigt att höra hur du har det.. Jag äter ju också Levaxin efter operation av sköldkörteln. Från början tänkte jag att det kanske beror på det, men mina värden är bra. Låg på 1,0 i TSH i somras. Fast jag pratade med en läkare om detta för länge sen och då sa han att TSH runt 2 är bra om man försöker bli gravid. Men jag vet inte..

Vet du varför du har järnbrist? Det har nämligen jag också. Blodbrist och järnbrist. Men jag äter nu järntabletter, så det är bättre. Men jag måste alltid äta järntabletter. Beror troligen på riktig mens(?).

Ja, det är jobbigt när folk frågar om vi vill ha syskon o.s.v. Det var många som frågade när mitt barn var 3-4 år, och då svarade jag (sanningen) att vi vill, men det inte går nu p.g.a. min sköldkörtelsjukdom. Och att vi väntade på att proverna skulle blir bra. Men nu har det ju gått några år till så "alla fattar väl" att det inte går kanske, men inte så många frågar. Någon arbetskompis och en närmare vän har frågat ganska nyligen och då har jag berättat sanningen också, att det inte går.. Men det är jobbigt, för jag börjar bara gråta om jag ska prata om det. Och jag vill inte ljuga heller.

Själv jobbar jag på förskola och tänker också mycket på alla familjer, vi har flera som har 3 barn, och det störta kanske är 4-5 år. Då blir man ju lite avundsjuk..

• pixipixi

Så har jag det alltid, dubbla mensskydd och ändå gå på toa varje timme typ första dagarna..

Det vi gjort hittills har inte kostat mer "än vanligt" tror jag inte. Jag har varit på besök hos gyn några gånger, från början var det för järnvärdet + mensproblem, men det liksom flöt ihop med att inte kunna bli gravid. Men de kostade väl som vanliga besök. Gynekologen undersökte mig och gjorde VUL.. Sen sprutade de in nån vätska för att se om äggledarna var fria, om jag inte minns fel. Sen fick min man lämna spermaprov.. När de inte hittade något fel sa de först att vi skulle fortsätta försöka själva ett tag (tror det var 6 månader?) Men när det inte funkade fick jag prova Pergotime som skulle hjälpa ägglossningen (fast jag har inget fel på ägglossningen vad jag vet). Så nästa skulle då vara provrörsbefruktning, som vi i så fall får vända oss till en privat klinik. Det finns inte i stan jag bor, utan 10 mil bort i så fall.

• pixipixi
    Blåsippan84 skrev 2014-10-09 19:51:41 följande:
    Förlåt för sent svar . Så ni fick fortsätta testa i 6 mån å sen fick ni prova pergotime? Hur fungerar det?

Ja kommer man till det de börjar tala ivf har vi just nu inte råd att göra det. Ej kollar exakt vad det kostar men runt 20 000-30 000? Skulle man vara garanterad ett barn så vore det ju en sak men sorgen om det ej skulle funka å sen ännu fler försök så skulle vi verkligen ej ha råd .
    Ja, precis. Pergotime ska få igång ägglossning. Tabletter som man tar under vissa dagar i menscykeln.

Känner så också. VET man att det blir en bebis så är ju alla pengar i världen värt det.. Men det är ju inte alls säkert att det går.. Jag vet inte heller kostnad, men min gissning är också 20-30 000 kanske..
  • pixipixi
    Blåsippan84 skrev 2014-10-09 21:25:55 följande:
    Har du tagit pergo eller skulle ni vänta 6 mån? Denna mens var nog värsta på länge. Gråtit flera ggr i mån. Grät mig till sömns. Sonen längtar så efter syskon å vi med. Känner mig ej redo att lämna "småbarns" åren. Vi som haft en önskan om tre barn, men just nu kan jag inte se mig själv gravid igen. Antar att det är en mekanism för att försöka "skydda" mina känslor när mensen väl dyker upp. Tidigt i våras var jag avis på alla gravida. Nu ser jag deras magar med sorg att jag troligen ej kommer uppleva det.

Usch. Just nu gråter jag över det mf som vi aldrig fick behålla å sorg över något som inte finns.
    Det var förra hösten som vi skulle vänta 6 mån efter utredningen. Så Pergotime tog jag i våras.

Kan bara hålla med. 3 barn hade vi också tänkt oss. Det kändes som en katastrof att det kunde bli 4-5 år mellan barnen när det närmade sig det.. Nu är vårt barn snart 7 år.. Har nog gett upp lite. :( Det är det allra värsta. Att inte ge henne ett syskon. Att hon ska växa upp ensam. Att hon ska få "ta hand om oss ensam" när vi blir gamla.. Jag vet, hon behöver inte vara ensam för det, men syskon är något annat än vänner på nåt sätt..
  • pixipixi
    Blåsippan84 skrev 2014-10-09 22:25:40 följande:
    Förstår dig! Har de sagt ivf nu? Kan läkarna säga ca hur stor chans man har med det?

Mina föräldrar är båda ensambarn och de har klarat sig bra. Enda är att ex mamma sagt att om man kommer och tänka på något från barndomen finns ingen att fråga då alla nu runt henne är döda

Även barndomsvännen. Och jag tänker på att jag har egentligen ej bra kontakt med min syster då hon är mkt speciell.

Men man vill ju så gärna ge ett syskon iaf. Adoption har vi pratat om innan sonen föddes. Pratat lite lätt om det nu. Men om jag förstår kan hela processen ta över 5 år och än är vi inte helt inne på det spåret. Aldrig haft en tanke att andra barnet ej skulle funka när man har ett
    Ja, de har sagt att IVF är nästa steg. Nej, jag vet inte hur stor chans.
  • pixipixi
    Moonlight83 skrev 2014-10-10 02:08:29 följande:

Känner så igen mig i allt ni skriver.Min dotter fyller 5 i januari och vill så gärna ge henne ett syskon.Har försökt få ett syskon till henne i 2 årstid.Efter 23 försök så lyckades vi bli gravida  men vi miste barnet i vecka 18 i Edwards syndrom.Dottern blev helt förstörd när vi blev tvungna att berätta att bebisen i magen inte finns längre.Hon undrar ju varför alla andra har syskon och inte hon.Hon kommer ju vara minst 6 år om vi lyckas inom ett år.Jag som ville ha tätt mellan barnen från
    början :(

I dag blev utredningen klar som visade att min ena äggledare är helt igentäppt och passagen i den andra är begränsad.Ligger även på gränsen att ha PCO men har inte de tydligaste symtomen såsom oregelbunden mens och utebliven ägglossning.
    Jag ligger även över gränsen på BMI så Ivf är inte aktuellt förrns jag gått ner minst 17 kg.Sen är det ju pengafrågan med.Har kollat runt och 3 försök kostar minst 65.000kr då vi måste åka 20 mil till Stockholm för alla besök då vi inte kan få någon hjälp på hemmaplan.

Känns riktigt pissigt just nu......

Beklagar förlusten! Måste vara det hemskaste.. :(

Skrev i trådstarten att jag inte kunde prata ens med min man om detta, men vi har pratat en del och efter det kändes det i alla fall inte lika tungt. Fast det händer andra tunga saker i livet istället att fokusera på (närstående med cancer..) så jag tänker inte på detta lika mycket. Men när jag väl gör det är det alltid jobbigt. En av mina närmaste vänner har precis fått sitt andra barn. Jag är så glad för hennes skull, förstås, men väldigt avundsjuk och TÄNK vad kul om vi kunde vara mammalediga samtidigt! o.s.v... Men så kände jag för 3,5 år sen också när en annan nära vän fick sitt andra barn.. suck...
  • pixipixi
    Blåsippan84 skrev 2014-10-10 20:26:16 följande:
    Uppdaterade efter jag skrivit hur långt ni gått i utredningen. Tydligen hade det varit i v om sekundär barnlöshet i någon "morgon soffa" sa min mamma. Hon hade dock ej hunnit titta på det innan jobbet.

Låg vaken i natt å tänkte på denna tråd och det jag skrev. Skulle ju aldrig vilja vara utan min syster å hade jag ingen skulle jag nog ha en stor saknad. Men menade mer att även om man har syskon är det ej säkert att man har bra kontakt.

Skönt att ni pratat om det. Jag tycker det är så jobbigt runt PMS då jag har väldigt sådana känningar å då när mensen sen kommer å maken ej kan hantera när jag är så ledsen .
    Förstod hur du menade. Visst är det så, att det inte är säkert man har bra kontakt för det. Eller med sina föräldrar heller för den delen. Själv har jag 3 syskon som jag träffar mycket och kusinerna leker mycket. Så man ser kanske sin egen uppväxt lite och vill att mitt barn ska få samma.. Däremot pratar vi inte så mycket "känslor" i vår familj eller vad man ska säga.. Min syster vet om att vi försökt länge med syskon. De andra och mina föräldrar fattar säkert, men vi har aldrig pratat om det.
  • pixipixi

Förresten vilken dag var "morgon soffan"? Vet du kanal? Kunde vara intressant att se kanske..

• pixipixi
    Blåsippan84 skrev 2014-10-13 17:47:08 följande:

Ja såg den också. Vet inte om det gav så mkt. Detta med ålder är ej problem i vårt fall. Eller var ju 24 när vi plussade med sonen. Idag är vi 30. Men tog till mig det om den förbjudna sorgen. Att man ej kan ha sorg för att man har ju redan ett barn som man ska vara tacksam över.

Äl v. Å ingen av oss kommer nästan vara hemma denna v. Så lär ej blir så mkt mysa.

Håller med om att det känns fel att "klaga" då vi redan har ett barn. Men man måste ju få ha sin sorg ändå!

Jag fyller 35 nästa år så jag känner mig lite stressad...
Svar på tråden Sorg och längtan efter ett barn till