• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Mrs West
    linnéa001 skrev 2014-11-01 22:57:28 följande:

Det jobbigaste är nog att jag börjar känna mig arg och irriterad på min kille som kan sova när han vill. Det är någon typ av avundsjuka från min sida.

Ledsen för alla inlägg men min tjej har ätit och snuttat i fem timmar och jag är så trött pga sömnbrist de senaste nätterna. Känner mig förtvivlad. Älskar min dotter, men blir galen på kvällarna.

Håller med bebislängtan, du ska göra som du vill. Att ligga i 5h hade jag aldrig gjort.

Jag är noga med att först amma typ kl 19. Därefter ger jag ersättning, 60ml eller 90ml brukar det bli. Han blir mer nöjd efter detta men måste alltid få ligga och krama mig härefter.

Det brukar sammanfalla bra med att vi lägger oss i sängen för att kolla på tv. Så från kl 20-21 ligger vi och kramas och han suger på sin napp, mysigt. Härefter märker man att han somnar djupare. Vid 22 när vi vill släcka byter jag blöja och ammar igen. Sen brukar han sova till kl 3 innan nästa amning.

Tycker du ska prova med lite extra mat, tror inte det blir nån konflikt med bröst vs flaska. Det allra viktigaste är att man som mamma mår bra.
  • Patricia Helena
    Mrs West skrev 2014-11-01 20:58:41 följande:

Ni som har problem med snuttande, har ni provat att ge lite ersättning på kvällen? Min kille är oxå mer orolig/hungrig på kvällen så vi ger alltid ett extra mål med ersättning mellan ca 18-20. Då blir han mkt lugnare och kan ligga och gosa med oss i sängen.

Det har varit likadant med mina andra barn, mjölken har inte räckt till på kvällen helt enkelt.

Skulle precis skriva samma sak när jag läste ditt inlägg.

Har läst om många föräldrar nu som börjat med ersättning på kvällen innan lägg dax, och då har deras bebisar sovit gott på natten sen :)
  • Emmask
    BjörkW skrev 2014-11-01 14:06:49 följande:
    Får fråga om det vid nästa bvc-besök :)

Vi flyttade i måndags till vår nya lägenhet och jag tror aldrig jag och min sambo skrikit så mycket på varandra tidigare!! Haha. Aldrig mer flytt med småbarn! Men nu bor vi större och mer centralt så det är toppen! :)

Vår son har verkligen bestämt sig för att dagen börjar vid 3-4 om mornarna. Börjar bli lite jobbigt då vi inte kommer i säng försen vid 22-23.. Går det att "vänja om" vakentiderna? Ammar gärna vid 3-4 men vill att han somnar om!!!!!!!
    Vår BVC-sköterska säger att man inte har makt att påverka deras dygnsrytm förrän de är tre+ månader. Tyvärr. Däremot tycker jag att om hon varit vaken mycket på dagen så tar hon igen det på natten, men det gäller tydligen definitivt inte alla barn.
  • Emmask
    linnéa001 skrev 2014-11-01 22:57:28 följande:

Det jobbigaste är nog att jag börjar känna mig arg och irriterad på min kille som kan sova när han vill. Det är någon typ av avundsjuka från min sida.

Ledsen för alla inlägg men min tjej har ätit och snuttat i fem timmar och jag är så trött pga sömnbrist de senaste nätterna. Känner mig förtvivlad. Älskar min dotter, men blir galen på kvällarna.

Åh Gud jag känner likadant! Jag vet inte om det är avundsjuka, snarare en fråga om att det blir påtagligt hur sjukt ojämställt föräldraskapet är pga biologin. Jag är så rädd att det ska bli ett problem att jag går runt och irriterar mig på att han får sova hela nätter (på egen vånings huset).

Ni som helammar, tar ni hela nätterna själva? Vad gör mannen om han "hjälper till"? Sover han med er? (Ursäkta om detta avhandlats och jag missat det)
  • Emmask

Jag tar alla nätter och han sover på egen våning. Sover han inte blir han ett vrak och varken rolig för honom eller mig att vara med. Vår sover bra en vanlig natt, men när de enstaka skitjobbiga nätterna kommer - som jag VET att min man vill dela på - så drar jag mig för att väcka honom eftersom jag vill honom väl och vill ge honom hans sömn. Jag blir liksom översnäll och skiter helt i mitt eget välbefinnande.

Jag vet inte vad jag vill... Att han verkligen ska se min uppoffring? Att han ska göra samma sak för mig på helgerna? ...det går ju inte.

I övrigt är vi ovanligt jämställda, det är bara detta som jag inte får ordning på.

• Emmask

Hänger denna plötsliga ängslan över att han inte ska ha det för jobbigt ihop med någon undermedveten vilja att se till att han inte lämnar oss? Jag vet ju egentligen att han inte skulle göra lämna oss.

• linnéa001
    Emmask skrev 2014-11-02 11:47:12 följande:
    Åh Gud jag känner likadant! Jag vet inte om det är avundsjuka, snarare en fråga om att det blir påtagligt hur sjukt ojämställt föräldraskapet är pga biologin. Jag är så rädd att det ska bli ett problem att jag går runt och irriterar mig på att han får sova hela nätter (på egen vånings huset).

Ni som helammar, tar ni hela nätterna själva? Vad gör mannen om han "hjälper till"? Sover han med er? (Ursäkta om detta avhandlats och jag missat det)
    Vi bor i en tvåa, så mannen sover med oss. Ibland lägger han sig på soffan i vardagsrummet, men då dörren till sovrummet inte går att stänga och rummen ligger vägg i vägg så vaknar han nog när dottern skriker. Fast oftast vaknar jag av hennes små grymtningar innan hon börjar skrika, om jag inte sover riktigt djupt.

Jag tar nätterna själv eftersom jag kan sova på dagarna när han jobbar och dessutom helammar. Tyvärr har dottern sovit ganska oroligt denna vecka och vill helst sova i vagnen medan man är ute och går och då är det ju svårt att sova.

Jag är mer känslig för sömnbrist än mannen. Blir odräglig när jag får sova för lite. Dessutom har jag epilepsi så det är viktigare att jag får sova ordentlige. Som tur är så går det ok. Flickan sover oftast mellan 23 och 07 med ett eller två uppvak och det plus en liten lur på dagen klarar jag mig på.

Det blir verkligen påtagligt att det är grymt ojämställt. Jag är nog lite orolig för att jag kommer fastna i den klassiska kvinnofällan och ta allt ansvar när det gäller dottern även när hon blir äldre och inte ammas. 
  • linnéa001
    Mrs West skrev 2014-11-02 09:08:50 följande:
    Håller med bebislängtan, du ska göra som du vill. Att ligga i 5h hade jag aldrig gjort.

Jag är noga med att först amma typ kl 19. Därefter ger jag ersättning, 60ml eller 90ml brukar det bli. Han blir mer nöjd efter detta men måste alltid få ligga och krama mig härefter.

Det brukar sammanfalla bra med att vi lägger oss i sängen för att kolla på tv. Så från kl 20-21 ligger vi och kramas och han suger på sin napp, mysigt. Härefter märker man att han somnar djupare. Vid 22 när vi vill släcka byter jag blöja och ammar igen. Sen brukar han sova till kl 3 innan nästa amning.

Tycker du ska prova med lite extra mat, tror inte det blir nån konflikt med bröst vs flaska. Det allra viktigaste är att man som mamma mår bra.
    Använder du en "vanlig" nappflaska? Min dotter har fått utpupmpad mjölk och färdig ersättning i tetra några gånger från flaska och det har inte påverkat amningen. Jag har också en sådan där calmaflaska som ska vara bra för utpumpad mjölk och som påminner mer om att suga på bröstet än en vanlig nappflaska. Frågan är bara om den funkar bra till ersättning också. Den verkar ju mest vara gjord för att användas innan man fått igång amningen. 

BVC-sköterskan tipsade också om ersättning på kvällen och sa "det är viktigt att pappan mår bra, men det allra viktigaste är faktiskt att mamman mår bra".
  • BjörkW
    Emmask skrev 2014-11-02 11:47:12 följande:

Jag tar hela nätterna själv men vi sover tillsammans. Om sonen bara vill vara nära på kvällen tar sambon hand om honom så jag kan gå och sova. Han är kvällsmänniska och jag morgonmänniska så det funkar rätt bra :)
  • Mrs West
    linnéa001 skrev 2014-11-02 13:00:57 följande:

Använder du en "vanlig" nappflaska? Min dotter har fått utpupmpad mjölk och färdig ersättning i tetra några gånger från flaska och det har inte påverkat amningen. Jag har också en sådan där calmaflaska som ska vara bra för utpumpad mjölk och som påminner mer om att suga på bröstet än en vanlig nappflaska. Frågan är bara om den funkar bra till ersättning också. Den verkar ju mest vara gjord för att användas innan man fått igång amningen. 

BVC-sköterskan tipsade också om ersättning på kvällen och sa "det är viktigt att pappan mår bra, men det allra viktigaste är faktiskt att mamman mår bra".

Jag har en vanlig flaska, nappen ska vara lik bröstet och den funkar fint.

Vi har gjort likadant med alla tre barnen och det har aldrig stört amningen. Sköterskan har helt rätt, det allra viktigaste är att du mår bra. Om din man är så emot ersättning så tycker jag att han kan ta dina 5 timmarspass, han har ju oxå bröstvårtor;)

Skämt åsido, hoppas detta blir lite bättre för er. Nu ska jag ta min lilla kinkkille.
Svar på tråden septemberbarn 2014