septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Jag har med fått sjukt ont i ena bröstet inbland utan att förstå riktigt varför. För mig har det funkar att pumpa ur det bröstet några gånger och ge henne mjölken på flaska istället. Sen har jag varit noga med att ludta bröstet och smörja med purelan så har det blivit bättre på något dygn. Jag kunde inte amma för det gjorde så ont men pump med handpump funkade rätt bra.
Någon mer som är supertrött? Jag orkar knappt röra mig för är så trött. Lillkillen äter var tredje timma under natten och oftare än så under dagen. Hinner ju sova någon till däremellan på natten men kommer aldrig bli hyfsat pigg känns det som.
Har dessutom fruktansvärt ont i brösten. Högra bröstet gör det så ont i när han suger att jag gråtandes vill banka huvudet i väggen, och jag matar honom med det onda ofta för trodde det skulle gå över men har haft ont i en vecka. Visst bröstvårtan gör ont men det jobbigaste är att det gör ont i muskeln i bröstet och liksom drar så det stråkar ut i arm och rygg.
Någon som känner igen sig eller har tips angående tröttheten eller smärtan?
Usch! Känner mig som världens hemskaste mamma!!!!
Precis hemkommen från akuten.... Bytte blöja på lillfisen innan när en lampa som satt fast ovanför skötbordet trillade ner och brände honom på ena benet :'( :'( :'(
Fick ett brännmärke på typ 3x1cm och en brännblåsa mitt i (2a gradens brännskada enl. Google?)
De satte en kompress på och lindade om det på akuten.. Ska hålla koll på så att det inte blir infekterat, annars är det bara att låta det läka av sig själv...
Sitter just nu med en sovandes lillfis i famnen, han verkar inte ha ont då han låg och halvjollrade en stund innan.. Men det skär i mitt mammahjärta.. Suttit och bölat sen vi kom hem, känner mig verkligen urusel.......!! :'( :'( :'(
Usch! Känner mig som världens hemskaste mamma!!!!
Precis hemkommen från akuten.... Bytte blöja på lillfisen innan när en lampa som satt fast ovanför skötbordet trillade ner och brände honom på ena benet :'( :'( :'(
Fick ett brännmärke på typ 3x1cm och en brännblåsa mitt i (2a gradens brännskada enl. Google?)
De satte en kompress på och lindade om det på akuten.. Ska hålla koll på så att det inte blir infekterat, annars är det bara att låta det läka av sig själv...
Sitter just nu med en sovandes lillfis i famnen, han verkar inte ha ont då han låg och halvjollrade en stund innan.. Men det skär i mitt mammahjärta.. Suttit och bölat sen vi kom hem, känner mig verkligen urusel.......!! :'( :'( :'(
Någon mer här i tråden som han hundar som typ inte accepterat den nya familje medlemmen än eller där det faktiskt gått bra ?
Skulle gå över Nicos baby gym för att hämta en sak, vad trampar jag i som ligger mitt i baby gymmet jo HUND BAJS. Jag var så arg och ledsen att tårarna bara sprutade okontrollerat i 1h.
Sprang till tvättstugan i ren panik för att boka snarast möjliga tid. Fy vad jag äcklade mig.
Kan tillägga som tur är har vi 2 Chihuahuor. Så det var ju inte mycket, men förstår att detta är ren protest mot den nya bebisen då han hade varit ute för 1h sedan, och har inte bajsat inne på 2 år.
Tips någon ?
Kul att läsa om allas fortsättning här!
Min lillkille blir 8 veckor imorgon. Tiden går!
Han väger 5,9 kg och är 58,5 cm lång.
Någon mer med bebisar på övre kurvan?
Ang sömnen kämpar jag massor..
Försöker amma kvällsmålet vid 21 senast.
Sen somnar han ca 22-22.30.
Vaknar kring 1, ammas.
Vaknar kring 4, ammas.
Vaknar kring 6 halv 7, ammas.
Vaknar kring 9, ammas.
Somnar på fm kring 11 o sover ngn timme..
Jag är glad för han trivs bättre i sin säng nu och somnar ganska lätt själv när jag lagt honom, utan napp för den tar han inte..
Undrar hur länge dem äter ofta på natten?
Hade planer på att se om nappen räckte istället för amning vid något av natt-målen men det gjorde det ej då iallafall..
Kul att läsa om allas fortsättning här!
Min lillkille blir 8 veckor imorgon. Tiden går!
Han väger 5,9 kg och är 58,5 cm lång.
Någon mer med bebisar på övre kurvan?
Ang sömnen kämpar jag massor..
Försöker amma kvällsmålet vid 21 senast.
Sen somnar han ca 22-22.30.
Vaknar kring 1, ammas.
Vaknar kring 4, ammas.
Vaknar kring 6 halv 7, ammas.
Vaknar kring 9, ammas.
Somnar på fm kring 11 o sover ngn timme..
Jag är glad för han trivs bättre i sin säng nu och somnar ganska lätt själv när jag lagt honom, utan napp för den tar han inte..
Undrar hur länge dem äter ofta på natten?
Hade planer på att se om nappen räckte istället för amning vid något av natt-målen men det gjorde det ej då iallafall..
Sally är 8 veckor och väger 4,3 och är 53 lång. Hon flinar och pratar med oss mer och mer. Skrikperioderna börjar ge med sig, hennes mage har äntligen kommit igång! Har gått på akupunktur 6 ggr samt har jag slutat äta gasbildande mat så hennes mage är lugnare även om hon fortfarande sväljer mkt luft ibland. Pysventilen är den västa uppfinningen ever!
Sally somnar i nestet på kvällen men efter första målet sover hon på mitt eller min mans bröst, går inte att få henne till nestet igen.
Äter med 3-4 timmars mellanrum dygnet runt.
Tvillingbröderna gör oftast morgon 4:30 nu sen tidsomställningen så man är ju en zombie på dagarna!
Skönt att höra att det är fler ungar som vägrar sova själva efter första nattmålet :) Vi gör också så att han sover själv i nestet eller sin säng, mem efter 2-3 timmar vill han äta och sen sover han på/jämte mig resten av natten. Han blir 5 veckor på lördag. Han har börjat "prata" förfullt vilket är väldigt roligt att lyssna på :)
Vår är fem veckor. Tidigare åt hon varannan var tredje timme om natten tills jag insåg att jag halvt i sömnen plockar upp henne alldeles för tidigt så fort hon låter. I tre nätter har jag testat att vänta ut henne och plötsligt sover hon mycket längre! Så skönt.
Somnar på mitt bröst kring 22, sover till 03, äter, sommar vid 04, vaknar vid sju, äter. Har jag tur somnar hon igen men oftast inte. Tidigare vaknade hon även vid 24.
Jag försöker få henne att sova i babynestet men hon "får" ju inte ligga på mage om natten och då vill hon inte alls sova där. Då funkar bara på eller intill mig. Nån fler som har en magsovare? Har först nu upptäckt hur mkt bättre hon sover på mage. Köpt ett andningslarm men inte provat än. BVC rekommenderar dem inte, men de kan väl knappast skada?
Sen är hon vaken medan jag duschar och äter frukost. Somnar 10-11 och sover olika länge beroende på om vi är hemma eller promenerar. Vaken från 14-15, rätt krävande när pappan kommer hem och tills hon somnar för natten.
Jag har bara kollat youtube, men det har funkat bra tycker jag. Vi provade även minifom och Semper magdroppar, eftersom bebisen haft väldiga problem med ont i magen.
Gällande sömn följde jag någons råd här, och pumpar ur vissa nätter, så att pojkvännen kan ta henne medan jag sova en natt. Fungerar bra med manuell pump och syntocinon nässpray.