• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • fiialotta3

Åå vad jag längtar efter att få ge Vera smakprov, se hur hon reagerar och om hon tycker att det är gott :) just nu är hon väldigt intresserad av att smaka på allt hon får tag på, fingrar, kläder, leksaker, handduken när man har badat och så nappbandet som är favoriten ;) att de D-droppar med sked är inga problem alls för skeden är jätterolig att ha i munnen :)

Ska till BVC strax innan hon blir 4 mån och då ska jag minsann fråga på massor om smakprover och grejer :)

• linnéa001
    replica skrev 2015-01-06 22:21:49 följande:
    Det står ju dock såhär på SLVs hemsida
    "Det finns inte tillräckligt med forskning för att kunna säga hur fort barn ska eller kan vänja sig vid mat. De åldersintervall som beskrivs här grundas i stället på beprövad erfarenhet. Eftersom alla barn är olika ska du inte se de här intervallen som exakta gränser. Du behöver därför inte vara orolig om ditt barn vill gå fortare eller långsammare fram."

Det tolkar jag som att det är OK att ge större smakportioner innan sex månader om man vill och barnet visar intresse för det.. Men det är ju aldrig fel att dubbelkolla med BVC :)
    Tack! Det missade jag trots att jag tyckte att jag läste så noga. Ska fortsätta ge en liten portion gröt på kvällen och sedan amma för att successivt öka grötportionen tror jag. Ska kanske kolla med killen/pappan vad han tycker förstås för han har väl också något att säga till om. 

Min dotter såg lite äcklad ut vid första tuggan, men sedan käkade hon glatt på. Hade lite svårt med tekniken så klart, hon lapade typ i sig. Kladdigt blev det, men himla kul!
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-01-06 22:47:33 följande:
    Tack! Det missade jag trots att jag tyckte att jag läste så noga. Ska fortsätta ge en liten portion gröt på kvällen och sedan amma för att successivt öka grötportionen tror jag. Ska kanske kolla med killen/pappan vad han tycker förstås för han har väl också något att säga till om. 

Min dotter såg lite äcklad ut vid första tuggan, men sedan käkade hon glatt på. Hade lite svårt med tekniken så klart, hon lapade typ i sig. Kladdigt blev det, men himla kul!
    Vad ger du för gröt? Började du direkt vid 4 månader? Vår är ju född en vecka tidigt så jag funderar på om man borde vänta en vecka extra då eller hur det funkar.
  • septemberfjorton

Är det någon som tänkt ge sin bebis mat enligt BLW(baby led weaning)? Jag tycker det känns mycket bättre att ge Ingrid små bitar av riktig mat, snarare än att bara ge puréer. Nu är hon inte riktigt fyra månader än, men visar stort intresse av vår mat, så på fyramånadersdagen tänkte vi ge henne en bit potatis :)

• Vii3
    linnéa001 skrev 2015-01-06 20:23:38 följande:

Ikväll gav jag min dotter gröt för första gången. Gjorde en halv smakportion (10 g grötpulver) och hon gillade det! Gapade hela tiden och hade säkert kunnat äta en hel portion. Tänkte dock att jag skulle ta det lite lugnt. Är det någon som vet om det på något vis är farligt att sluta helamma innan 6 månader? Kan barnet skadas på något vis (t.ex. tarmen)? Jag har googlat lite men inte direkt hittat någon information om varför man ska helamma till just 6 månader. Det enda jag hittat information om är att det är bra att introducera gluten mellan 4 och 6 månader medan man fortfarande ammar. Sedan har jag läst att "bröstmjölken innehåller all den näring ett barn behöver för att växa och utvecklas under de första sex månaderna" (Livsmedelsverket). Jag får dock ingen klarhet i om det är skadligt att t.ex. byta ut ett mål mot t.ex. gröt innan 6 månader. Kan ju höra med BVC, men om någon vet något så vore det intressant att höra.

Hej

Va din dotter fyra månader? Jag var på ammningskurs under graviditeten och där visade dom statistik över hur barn ammas/äter. Verkar som om många börja introducera mat redan vid 4 månaders ålder trorts att man inte behöver det fram till de är 6 månader. Vad jag förstod så är det inte farligt men det är bra att du forstätter amma Lika mycket.

Det enda som kan vara "farligt" är att hon kan bli förstoppad, de förklarade att tarmarna är inte fullt utvecklade för stt klara av mat innan de är 6 månader och de har därmed lättare för att bli förstoppade och eftersom bröstmjölk är lite "laxerande" så var det bra att amma för att undvika att de blir hårda i magen.
  • Bebislängt

Jag fattade det som på Livsmedelsverkets hemsida nu när jag läste att man bara ska ge typ kryddmåttsstora "portioner" till att börja med. Jag som trodde att man kunde ge typ en matsked lite här och var, hehe.

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-01-06 22:53:50 följande:
    Vad ger du för gröt? Började du direkt vid 4 månader? Vår är ju född en vecka tidigt så jag funderar på om man borde vänta en vecka extra då eller hur det funkar.
    Jag gav henne Sempers havregröt från 4 månader. Hon blir 4 månader nästa onsdag så egentligen var jag väl 8 dagar för tidig. Hon föddes 2 dagar innan BF så lägger man till de 2 dagarna började jag 10 dagar för tidigt. Jag tänkte dock att några dagar hit eller dit inte kan ha så stor betydelse.
    Vii3 skrev 2015-01-07 01:44:48 följande:
    Hej

Va din dotter fyra månader? Jag var på ammningskurs under graviditeten och där visade dom statistik över hur barn ammas/äter. Verkar som om många börja introducera mat redan vid 4 månaders ålder trorts att man inte behöver det fram till de är 6 månader. Vad jag förstod så är det inte farligt men det är bra att du forstätter amma Lika mycket.

Det enda som kan vara "farligt" är att hon kan bli förstoppad, de förklarade att tarmarna är inte fullt utvecklade för stt klara av mat innan de är 6 månader och de har därmed lättare för att bli förstoppade och eftersom bröstmjölk är lite "laxerande" så var det bra att amma för att undvika att de blir hårda i magen.
    Jo, jag vet att det inte"behövs", men jag vill gärna vända på det. Det kanske inte "behövs" att ammas om barnet gillar mat och har en mage som klarar av det. Alla verkar liksom utgå från att man vill amma och därför inte "behöver" ge mat. För mig är det tvärtom. Jag vill inte "behöva" amma om det inte är nödvändigt.
    Bebislängt skrev 2015-01-07 07:20:53 följande:

Jag fattade det som på Livsmedelsverkets hemsida nu när jag läste att man bara ska ge typ kryddmåttsstora "portioner" till att börja med. Jag som trodde att man kunde ge typ en matsked lite här och var, hehe.

Jo, så har jag också fattat det, men om min dotter nu gillar gröt och hennes mage klarar av det så tror jag inte det är farligt att ge en liten portion. En portion gör man på 30 g gröt och jag gjorde på 10 g. Därefter ammade jag henne. Jag ska se hur hennes mage reagerar innan jag/vi fortsätter.

• Emma90
    Bebislängt skrev 2015-01-06 22:53:50 följande:
    Just den frågan har jag också, vår son föddes 4 veckor förtidigt och jag undrar om jag kan börja ge han smakportioner nu (4 mån och 5 dagar) eller om jag ska vänta tills han är 5 mån. Han verkar riktigt intresserad varje gång vi äter här hemma så känns som han börjar vara redo till att smaka ett kryddmått lite då och då. Den 12 ska jag till BVC för kostsamtal så då kan jag återkomma om ingen annan här har ett svar till oss :)
  • linnéa001
    Emma90 skrev 2015-01-07 09:48:18 följande:
    Just den frågan har jag också, vår son föddes 4 veckor förtidigt och jag undrar om jag kan börja ge han smakportioner nu (4 mån och 5 dagar) eller om jag ska vänta tills han är 5 mån. Han verkar riktigt intresserad varje gång vi äter här hemma så känns som han börjar vara redo till att smaka ett kryddmått lite då och då. Den 12 ska jag till BVC för kostsamtal så då kan jag återkomma om ingen annan här har ett svar till oss :)
    Jag gav henne Sempers havregröt från 4 månader och hon gillade den som sagt. Dock spädde jag ut den med lite ersättning eftersom jag tyckte den blev så "grötig", ville ha den lite rinnigare.

Kan tillägga att jag, som inte gillar gröt, tyckte den var ganska god.
Svar på tråden septemberbarn 2014