Inlägg från: Anonym (Man med moral) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man med moral)

Min man tycker att jag aldrig tar initiativ till sex

Jag kan bara hålla med HäckHäxan! Jag är en sån man, som aaaaaldrig skulle kunna vara otrogen! Det var iaf vad jag själv och min omgivning - och framför allt min fru - trodde!

Men med den moraliska styrkan är det lite som med en träpinne. Du kan böja den lite, och den håller. Du böjer lite till, och den håller fortfarande och ingen tror annat än att den ska hålla även för lite till. Men så plötsligt blir kraften för stor och då går den helt av med en smäll! Till synes utan förvarning! Men om pinnen hade haft känslor och ett medvetande hade den själv förstått att brottet var nära medan det fortfarande inte alls syntes utanpå.

Så var det med mig. Det här är komplicerade mekanismer och för mig tog det många år och mycken plåga innan jag lärde mig hur jag själv fungerade i såna här situationer. Just detta att både jag själv och min omgivning var så övertygade om min förträfflighet gjorde det svårare att ta tag i problemen när de började torna upp sig.

Jag själv förminskade betydelsen av att min fru inte längre var lika intresserad av sex som hon varit tidigare. Som en förstående make och modern och jämställd man så kunde jag såklart inte lägga nån vikt vid att sexlivet inte längre var så kul! Det hade ju varit att erkänna att jag inte var bättre än vilken grottmänniska som helst!

Så gick jag där och teg om min frustration och försäkrade att allt var bra. Men så, en vacker dag, när jag mådde som sämst och mina skådespelartalanger firade nya triumfer trädde en kvinna fram ur dunklet. En kvinna som funnits där länge men som jag aldrig betraktat som en potentiell sexpartner. Naturligtvis var hon ouppnåelig. Jag visste ju hur moraliskt stark hon var och hon hade ju ett bra förhållande med sin man. Och dessutom kunde ju hon aldrig vara intresserad av mig!

Men så sa jag något, antydde något om att allt inte var så bra i mitt äktenskap, och efter ett tag kom det något liknande från henne. Sakta närmade vi oss varandra, avvaktande och försiktigt. Ingen ville ta steget fullt och öppet visa sitt elände. Ofta kom uttrycken för frustration som galghumoristiska skämt, men vi fattade ju båda hur illa det var.

Denna process tog säkert ett år eller mer. Minns inte riktigt nu, men det var inget som hände över en natt. Utåt sett var det inget som syntes. För alla andra var min moral obruten som ett stycke kraftig ek, men inom mig kände jag hur kraften av min frustration och spänningen i kontakten med den andra kvinnan blev att svårare att uthärda. Jag förstod att jag var på väg mot undergången, men jag klarade inte av att göra det rätta: att berätta för min fru hur dåligt jag mådde och varför.

Jag ska dock säga att jag åtskilliga gånger hade tagit upp problemet med för dåligt/lite sex, men hon var hal som en ål och jag lyckades aldrig hålla fast henne i den diskussionen. Hon var - kanske helt omedvetet och intuitivt - listig på så sätt att hon under en period efter mina sammanbrott uppträdde som om att hennes sexlust hade kommit tillbaka. Hon tog initiativ, hon var aktiv under sexet, gav mig oralsex (som hon annars inte alls ville göra), var påhittig med att testa nya saker osv. Men sakta föll allt tillbaka till där det varit förut och jag stod där helt maktlös och förtvivlad.

Jag lägger en del av skulden till att jag inte klarade av att driva den här frågan till sin spets på den moraliska och etiska kontext jag levde i. Jag kunde inte hävda att sex var så viktigt att det skulle kunna orsaka en skilsmässa, det hade varit förneka allt jag stod för. Men nu hjälpte detta inte längre, för mina behov levde i en annan värld än min moral och moralen saknade nu makt över behoven.

Den sexuella bekräftelse jag hade ett obetvingligt behov av vann över mitt förnuft och till slut blev den andra kvinnan min älskarinna. Ett tag senare blev vi avslöjade och en långdragen process ledde till slut fram till att vi båda skilde oss, men vi blev aldrig ett par.

Nu lever jag med min andra fru, och det har inte heller nu varit okomplicerat, trots att vi båda var skilda och kunde prata om de problem vi haft. Det jag lever med nu är en annan sorts problem: Min fru mår inte alltid så bra. hon är mitt uppe långdragna övergångsbesvär som gör henne sexuellt indisponibel emellanåt. Men inte bara det. Hon har andra fysiska besvär som ryggont, besvärlig mage osv. Dessutom har hon nog lite extra svårt att handskas med sina besvär än andra jag känner som ändå har det mycket besvärligare i livet. Så det är verkligen inte alltid så kul.

På ett sätt är detta ett mycket svårare problem rent moraliskt. Man kan ju inte överge en sjuk människa! Nu snackar vi verkligen om att bete sig som en ynkrygg! Eller gå bakom ryggen på henne och ha en älskarinna! Fy fan!

...men mina behov av sex och intimitet och bekräftelse låter sig inte styras av rationell argumentation. Jag är frustrerad till randen av depression av att återigen känna mig fångad av en situation som jag inte vet hur jag ska hantera.

Och JA, vi har diskuterat ett öppet förhållande, men hon är alldeles för svartsjuk för att kunna tänka sig det.

För ordningens skull ska jag bara sist påpeka att mina fruar inte har haft det för kvinnor så vanliga bekymret att vara den som håller ihop tillvaron i en familj. Jag har alltid varit den som har gjort mest hushållsarbete, läst läxor med barnen, skjutsat dem, handlat och lagat mat etc. Så de kan inte "skylla på" att de har haft för mycket omkring sig som har trängt undan sexlusten. Om detta hade varit en naturlag som gällde lika för alla människor så skulle jag ha varit den som tappat sexlusten i våra relationer.

Jag vill också säga att jag inte dömer någon person som har lägre sexlust än jag. Vi är alla olika, men de som har lägre sexlust tenderar ofta att förminska betydelsen av sexlust hos sina partners och själva döma dem för att de är så "sexfixerade". Därför förstår de inte kraften i de mekanismer som riskerar att rulla igång när det blir en obalans på det sexuella planet i en relation.

TS, jag hoppas verkligen att det kommer att fortsätta fungera i din relation, men det var ditt tvärsäkra förhållningssätt till din mans moraliska styrka som fick mig att skriva det här. Du kan mycket väl vara begåvad med en man som klarar av att hantera sin situation, men tro mig: Min första fru var minst lika säker som du på att jag aaaaaaldrig skulle vara otrogen.

TS, känner du din man? Vet du hur han fungerar i krissituationer? Det visste inte min förra fru. Och hur skulle hon kunna det? Jag visste det inte själv.

• Anonym (Man med moral)
    Anonym (Njutaren) skrev 2014-09-27 08:28:42 följande:

Varför startar man en tråd om man inte vill ha någon input?

Ja, det kan man fråga sig!

Men det måste ju vara underbart att vara förvissad om att man sitter på en absolut sanning om sin relation! Så vitt jag vet gör ingen annan människa det.

Statistiken säger dock sitt, och det kan alla de kvinnor och män skriva under på som själva varit lika tvärsäkra och sen fått se övertygelse vara helt fel.

Så säkra på sin sak är bara människor som aldrig har råkat ut för en allvarlig motgång i sitt liv. Vi som gjort det förhåller oss en smula mer ödmjukt till vad livet har att överraska oss med...
  • Anonym (Man med moral)

Ja, det är lite intressant med den här tråden, för normalt, på FL, är det ju de som vill ha sex ofta och mycket som är normsättare, men här kämpar TS med näbbar och klor att vända på den saken och sätta sig själv som norm, dvs att sex inte är kul och att det kommer långt ner på agendan och de som inte håller med henne har fel. Alltså, så fort man har en från TS avvikande syn på sex så har man fel. TS blir också fort aggressiv när man skriver nåt som inte faller henne i smaken.

Naturligtvis finns det massor av olika sanningar när det kommer till sex. och jag tror nog att för TS och hennes man så gäller olika, annars skulle han ju inte ha tagit upp frågan.

Jag tror att det TS borde göra är att öppna en dialog med sin man och få honom att mer precisera sig och försöka locka fram vad som egentligen döljer sig bakom det han sa. Om man ska döma av TS reaktioner på all form av kritik emot henne i den här tråden finns det väl en viss risk att det är ett beteende som hon till viss del har i vanliga livet också och då kanske hennes man är medveten om det och tar det försiktigt och nöjer sig med att säga att hon tar initiativ för sällan, men kanske skulle han vilja säga mer, men vågar inte vara så direkt, iaf inte med detsamma.

• Anonym (Man med moral)

Det är väl det vanligaste misstaget som människor som är ointresserade av sex gör, att de underskattar kraften i sexuellt missnöje.

Men det ligger å andra sidan i sakens natur. Har man inget större intresse av sex så kan man inte sätta sig in i hur det känns att inte bli sexuellt tillfredsställd. Därmed bagatelliserar man det.

Never ending story...

• Anonym (Man med moral)
    intetnyttpåplusfronten skrev 2014-12-08 00:29:55 följande:

Och en liten parentes, självklart kan man vara lika kåt på varann 10 år senare! D upprepar att det är omöjligt som om man vore onormal om man aktivt ser till att behålla sin lust, men för många är det faktiskt inte omöjligt.

Javisst, självklart kan kåtheten bestå efter många år tillsammans! Det kan jag skriva under på! Jag är t.o.m. fortfarande kåt på mitt ex (fast jag aldrig skulle säga nåt till nån om det!)! Jag bröt upp från henne för femton år sen, delvis p.g.a. för lite sex, men jag har aldrig slutat att åtrå henne. Men är åtrån inte besvarad så är det ingen meningen med att leva ihop. Det förgiftar hela relationen.
  • Anonym (Man med moral)

TS har nog lämnat den här tråden för länge sedan.

Svar på tråden Min man tycker att jag aldrig tar initiativ till sex