• avenell

BF Juni 2015

Jag har mina andra försäkringar hos Länsförsäkringar så jag kör nog på dem med gravidförsäkringen också. De har en som är gratis och en "större" som kostar 1200 kr. Jag kan inte påstå att jag har undersökt hur de olika försäkringsbolagen skiljer sig mot varandra men det lär väl inte skilja särskilt mycket...

• avenell
    carolinheiner skrev 2014-12-16 11:55:42 följande:

Låter lite som ischias nerven.. Den kan svullna upp å hamna i kläm när fogarna börjar :( köp eller låna ett foglossningsbälte å se om de blir bättre.. Tänk på hållning å hur du lyfter å reser dig.. Googla foglossning så finns de å läsa om hur man ska göra för att underlätta för fogarna. :) besök sjukgymnast å få övningar å hjälp :) ja har tecknat trygg hansas extra gravidförsäkring.

Jag har också spekulerat om det kan vara ischiasnerven som spökar. Jag har funderat på ett bälte och att söka hjälp och jag borde väl det egentligen. Samtidigt lever jag i någon slags förnekelse och hoppas att det ska försvinna. Jag har googlat en hel del och försöker följa de råd som finns men det känns som att jag glömmer bort det hälften av tiden när jag inte har ont. Hoppas hoppas att det blir bättre och inte sämre!
  • avenell
    Isabella89 skrev 2014-12-16 12:54:33 följande:

Det ska finnas någon. Tyvärr kommer jag inte kunna få för det då jag redan sökt hjälp för just foglossning. Tror man får 1000kr. Är sjukskriven till 30/12 på grund av foglossning nu. Fick hyra kryckor (100kr för så länge jag behöver) på vårdcentralen idag och ska till sjukgymnast imorgon. Har beställt ett bälte med så hoppas det kommer snart! 

För mig hugger det i princip konstant bak vid höften på höger sida. Idag kände jag även mellan benen. Var såhär det började sist. Sen kunde jag gå varannan dag. Varannan dag var det soffläge som gällde. Trodde inte de skulle sjukskriva mig då jag har ett stillasittande arbete men då jag knappt kan gå 100 meter utan att det gör jätteont så kan jag nu knappt ta mig till eller från jobbet (åker kommunalt, har bil men är oerhört begränsat med parkeringsplatser och då måste jag kanske gå långt ändå, plus att sitta i köer brukar ge mig ont i benet i vanliga fall). 

Min mamma blev helt sjukskriven från v16 när hon väntade mig. Är i samma vecka själv nu. Sist kände jag inte av det förrän i v20. 

Åh vad jobbigt det låter. Jag lider med dig! Jag är livrädd för att det ska bli värre och att jag ska få svårt att jobba. Jag vantrivs verkligen av att inte jobba och jag skulle tycka att det var otroligt jobbigt att bli sängliggande. Det som skrämmer mest är att jag redan har börjat få ont såhär tidigt i graviditeten. Jag hoppas verkligen att det inte blir värre. Finns det hopp eller blir det alltid värre
  • avenell

Jag hat inte heller köpt någonting än. Jag har RUL 15 januari då jag kommer att vara i vecka 19+4. Efter det kommer jag att börja handla och planera.

Än så länge känns det helt lugnt och att vi har gott om tid. Hoppas att jag inte börjar få panik när våren kommer :)

• avenell

Förresten... hur gör ni andra med kosttillskott mm? Innan jag blev gravid tog jag folsyra. När plusset visade sig bytte jag folsyran till Apotekets "Gravid". När jag var på inskrivning i vecka 13 sa barnmorskan att jag kunde sluta ta dem. Jag hade fått för mig att man skulle ta folsyra hela graviditeten men hon sa att det inte behövs längre.

Jag har ändå fortsatt ta Apotekets "Gravid" men nu börjar jag fundera på om jag bör sluta ta dem.

Hur gör ni andra?

• avenell

Jag sover också konstigt, upplever precis samma som ni skriver. Jag har inga som helst problem att somna men sen vaknar jag alltid minst två gånger per natt och har svårt att somna om. Då är jag även törstig och går nästan alltid upp och dricker vatten. Överlag känns det som att jag inte sover särskilt bra, känns som lätt sömn där jag ligger och drömmer om en massa konstiga saker.

Jag brukar aldrig ha problem att somna om så jag hoppas att detta går över snart.

Vecka 18 idag!

• avenell

Hur är era bröst? Har de vuxit?

Mina bröst ser ut och känns precis som vanligt, dr har inte blivit större alls. Jag har inte tänkt på det förrän jag läste i appen att det är vanligt att de har växt en till två kupstorlekar när man har nått vecka 18.

Jag är inte angelägen om att brösten ska bli större, mest nyfiken på hur ni andra upplever! :)

• avenell
    Milie skrev 2014-12-29 17:31:04 följande:

Läkemedelsfrågor..

Hur gör ni med receptfria läkemedel? Jag har haft noll tolerans fram till för en vecka sen då jag testade Novalucol och Novalucid. Jag kräks ju så mycket och verkar ha fått överproduktion av magsyra. Det svider i halsen typ jämt.

Sen nu har jag varit och köpt Postafen. Nå tankar om den? Testat? Den har ju använts sen urminnestider (nämen, 30-40 år minst), så den borde ju vara safe.

Sen mer av ett wildcard.. Redugas mot uppblåst mage. Jag har varit som en spärrballong sen dag 1 och jag är så fruktansvärt jävla less på att alltid känna mig extremt mätt trots att magsäcken är tom. Har ni testat den? Eller har ni andra tips mot problemet? Jag fiser inte eller så, men rapar typ hela tiden. Visste jag inte bättre så skulle jag tro att det är magsäcken som är uppblåst.

Jag har tagit Novalucol några gånger. Vad jag förstår är det inga problem att ta det som gravid, man till och med rekommenderar det framför Samarin.

Andra receptfria läkemedel som jag har tagit är Alvedon/Panodil en handfull gånger vid huvudvärk samt nässpray i början av graviditeten.

Helst av allt skulle jag skippa läkemedel helt och hållet men om man inte tar stora mängder av det så trot jag att det är bättre än att gå runt och må dåligt. Jag tycker dessa speciellt gäller halsbränna då man verkligen kan må skit av det och Novalucol verkar ju vara helt ok att ta.
  • avenell

Är det någon som har upplevt att det svider i underlivet efter sex?

Det är första gången jag upplever det och satan vad det svider. Jag var ordentligt våt och vi använde dessutom lite glidmedel.

Jag har haft väldigt svaga misstankar om urinvägsinfektion tidigare men jag testade hos bm och det var rent på stickan.

Kan denna sveda bero på urinvägsinfektion och kan man ha urinvägsinfektion utan att det ger utslag på test?

• avenell

Tack Wilbes och Milie för era svar!

Svedan gick över efter ca en timme och swdan dess har jag inte haft några problem. Jag har inte ont när jag kissar.

Nu är frågan om jag ska kolla urinvägsinfektion eller behandla svamp eller om jag bara ska avvakta och s om besvären kommer tillbaka och i såna fall agera då.

Jag vet att bm kollade vita blodkroppar och att allt såg bra ut. Dock var det ju flera veckor sedan så jag kan ju ha utvecklat något sedan dess.

• avenell
    Beatrissan skrev 2015-01-06 11:42:07 följande:

Behöver lite tips, fyller 30 om några veckor och vet inte hur jag ska fira mig. Hade jag inte varit gravid skulle jag förmodligen haft en stor fest, men nu känns de inte aktuellt alls. Fyller mitt i arbetsveckan och tror inte det blir något då, utan först till helgen..

Jag fyllde 30 för några dagar sedan och jag firade med god middag tillsammans med familj och vänner. Planen var sällskapsspel efter middagen men konversationerna avlöste varandra och när klockan närmade sig midnatt var jag så trött att jag var tvungen att ge upp och gå och sova. Jag hoppas att tröttheten kom från graviditeten och inte åldern!

För mig kändes middag och trevligt sällskap helt rätt eftersom inte jag heller var sugen på att ställa till med stor fest.

Grattis i förskott! :)
  • avenell

Även hemma hos oss diskuteras det namn!

Barnets pappa är engelsktalande så för oss är det viktigt att namnet funkar både på svenska och engelska. Jag vill helst att det ska låta så lika som möjligt på de olika språken också.

Om vi får en pojke är vi ganska säkra på att han får heta Quinn.

Vi har betydligt tuffare med flicknamn men de vi har pratat om är Elise eller Amelie.

Jag såg er diskussion om namnet Elise och lustigt nog har det aldrig slagit mig att någon skulle uttala med e på slutet.

Det här med uttal är inget som oroar mig. Vi lever i ett fantastiskt mångkulturellt samhälle med så många olika namn med olika varianter. Det är klart att det kan bli fel för någon som ser ett namn för första gången men man lär sig snabbt hur ett namn ska uttalas.

Då tror jag att det är "värre" som Emilie skriver att hon ständigt får heta Emelie för att folk är vana vid det och kanske för ignoranta för att reflektera över stavning och uttal. Jag har en bekant som heter Jennie men folk kallar henne ständigt Jenny, trots att de vet mycket väl hur hon stavar sitt namn.

• avenell

Idag har jag varit på RUL och allt såg bra ut. Vilken otrolig lättnad och glädje!

Jag fascinerades något otroligt åt hur mycket de kan se och hur de går igen del för del och organ för organ. Vilken grej liksom att kolla barnets urinblåsa för att konstatera att det finns urin där och på så sätt veta att minst en av njurarna fungerar som de ska.

Bebisen var riktigt livlig i magen och ville inte alls ligga still för att mätas och undersökas. Det kändes underbart att se när den rörde runt med armar och ben och sen avslutade den med att få hicka.

Vilken ofantligt häftig upplevelse!

Svar på tråden BF Juni 2015