• semne

BF Juni 2015

Vi kommer ta reda på det, vi gjorde det med sonen och ångrar absolut inte det beslutet! Klart man blir lite styrd med inköpen men för mig känns det ok för även om det är mkt blått och bilar så är det även rosa och dockor, han får vara den han vill :) Det kommer bli så med babyn i magen med,att jag kommer vara styrd men öppen :)

• semne

Välkommen alla nya :)

min älskade son har varit hos svärmor och ätit idag! När han kommer hem så vill han ge mig en puss, jätte mysigt men han lixom stinker vitlök, det bara vände i magen och jag spyr i hallen! Min svärmor som lämnde sonen tittar helt förfärad och undrar va fasiken är fel på mig! Kunde inte låta bli att skratta åt misären :) Min svärmor lär inte ge min son nå mer mat med vitlök i!

• semne

Lägg gärna till mig med, Sara Rockmyr :) finns bara jag som heter så :)

• semne

Fick ett oplanerat vul idag, jag utreds för sle och då ville de se barnet mår! Och lillingen mådde fint fint! Lite debatt om när jag är beräknad med 1-2 juni ungefär :)

• semne
    familjenG skrev 2014-11-01 13:48:31 följande:

Hej alla glada!

26 år och bor i Dalarna.

Jag är i v10 (9+0) och har inskrivningssamtal 13/11 som blir min vecka 11 (10+3).

Idag ringde jag 1177 för diverse anledningar. En utav frågorna var när vi kan få se/höra första levnadstecknet ifrån fostret sen, om allt går som det ska.

Då svarade BM att man får inte se eller veta någonting förens i vecka 18.

Bara kontroller på mamman tills dess, inget annat. 

Men va!?

Ska jag alltså gå typ halva graviliteteten utan att få veta att allt är ok där inne?

När jag har läst runt bland era inlägg, verkar många ha fått göra UL tidigare. Hur har ni gjort? Och speciellt om ni kommer från Dalarna? Vet att det är olika i olika landsting. Är det nån som har något tips på vart man vänder sig, för att göra ett tidigare mot betalning i Dalarna? Eller är de enda sättet?

Tacksam för svar.

Ha en skön lördag alla

Hej hej å välkommen! Jag fick göra ultraljud för att se hur långt gången jag är då jag har oregelbunden mens samt att jag utreds för SLE å läkaren ville se att allt var ok med barnet, annars hade jag aldrig fått ett ultraljud. Du kan alltid boka in ett privat, det är många som gör men jag har ingen koll på sånt i dalarna (flyttade till Mora i våras). Kan dock tänka mig att det finns privata i Falun!
  • semne
    Hearts76 skrev 2014-11-02 22:03:56 följande:

Ni med kroniskt illamående, blir ni bättre på kvällen? Jag upplever lite bättring vid 19-20 ca. Undrar dock om det beror på Postafen som jag testat några dagar, den hjälper inte på dan, kanske lång verkningstid? Blir galen snart... Och Postafen blir jag totalt utslagen av, som en zombie... Ingen som fått Lergigan comp utskrivet?

Jag har L comp utskivet och upplever mig inte lika trött av det, däremot gör den nada för illamåendet som har blivit så mkt värre nu? Framförallt på kvällen!

Kontakta vårdcentralen, be om en tid hos din läkare. Det brukar inte vara nå krångel alls att få det utskriven!
  • semne
    Seniorita skrev 2014-11-03 10:33:35 följande:

Nu har jag haft nästan olidlig mensvärk hela helgen och idag är det som värst.

Vad tycker ni?

Ska jag ringa min barnmorska? Eller ska jag ringa på gynakuten?

Barnmorskan tror jag inte kan göra vul här.

Vecka 8.

Ring gynakuten, tycker jag iaf!! Hoppas allt är bra iaf!
  • semne
    VioloLaviose skrev 2014-11-04 20:13:25 följande:

Hej. Var på vul igår. En liten böna med fladdrande hjärta. <3

Underbart! Grattis!!
  • semne
    Hilda07 skrev 2014-11-07 17:20:50 följande:

Fick också rosa flytningar igår, är i v 8+1 och åkte in till gynakuten då sjukrådgivningen tyckte det. Fick vänta länge där då jag inte var högprioriterad kan jag säga. Men till slut fick jag ett ul som visade levande foster och blödningen/flytningen upphörde. Läkaren sa att det kan bli så när livmodern växer. Men det kan lika gärna vara början på ett mf...tiden får tydligen utvisa...

Jag hade likadant med min dotter som nu är 7 år så jag försöker tänka positivt.

Jag har haft två blödningar och flertal rosaflytningar å allt var ok på ultraljudet. Hade blödningar med sonen, läkaren sa att har man haft det en graviditet så får man med all sannolikhet det igen för man har känsliga slemhinnor. Jag tror att din lilla knodd mår bra i magen!
  • semne
    Diamant skrev 2014-11-07 21:47:26 följande:

Ja kött är väldigt svårt, även kyckling!

Fisk är enklast att äta och kalla saker.

Kräm var någon vänlig att prata om i FB-gruppen så nu har jag ätit aprikoskräm hela dan :P

Jag läste på lite om rosa/blod i flytningar, det är tydligen rätt vanligt då det beror på att något av de pyttesmå blodkärlen i slidan har gått sönder, kanske av ren ansträngning eller under samlag, eller bara av det ökade blodtrycket.

Jag hoppas att det är så, har inte haft någon mer rosa flytning under dagen och är väldigt hormonig idag (gråter för ALLT), ett mf gör väl ont i magen plus att blödningarna ökar?

Ja, missfall gör ont mer åt kramphållet! Och om du slutat fått rosa flytningar (vilket ät en liten blödning) så kan du nog släppa oron tycker jag! Som sagt jag har haft flertal rosa flytningar och barnet mår bra inne i magen :)
  • semne
    hemligönskan skrev 2014-11-08 18:32:23 följande:

Håller på att bli GAAAAAAALEN. jag vill ha sex. NU. Men jag vågar inte! !! Blödde ju lite runt v6. . Tänk om jag har en "svag" bebis? Tänk om jag får missfall om jag får orgasm? Jag är bara såååå sugen. Drömmer till och med om det och är nära på att komma i drömmarna. Är så rädd :o och det hjälper inte att googla om det här för alla säger olika.

Jag har aldrig hört att man kan få missfall av orgasm?! Visst att man kan få en mindre blödning och lite värk i livmodern men att det ska orsaka missfall, hur går det till?
  • semne
    hemligönskan skrev 2014-11-08 19:00:52 följande:

Typ att de kraftiga sammandragningarna gör så att fostret stötes ut :(

Fast det är väl om man har ett misstänkt pågående missfall, el haft flera blödningar el svag livmodertapp? Om man har en normal graviditet så känns det för mig iaf som inget att oroa sig för. Jag har haft flera blödningar i denna graviditet och i den förra, legat inne tillomed och fått regler med mig hem ifrån läkare men aldrig att jag inte ska ha sex eller orgasm? Sex tyckte läkaren att vi kunde avvakta nån dag el två med enbart för tappen var uppretad och det var onödigt att reta upp den mer. Familjeliv är jätte bra, just för att de som gått igenom tragiska saker som missfall kan prata av sig med andra som gått igenom det men i verkligheten så är de 5-10 % av flera år av gravida kvinnor.

Men känner du dig rädd och orolig så ska du självklart inte ha sex! Den ångesten är inte värt att gå att bära på om man känner så!
Svar på tråden BF Juni 2015