• vikarien

BF Juni 2015

Är väl bara till att inse att inte ens jag slapp illamåendet då Ihop med vecka 10 tågade det in... Typiskt nu när jag ska jobba igen!

Seaband är inköpta och väskan fullproppad med yoghurt, bananer och digestive...

• vikarien
    vincere skrev 2014-11-18 06:16:41 följande:

Det var någo som frågade om man kunde höra hjärtljud i vecka 10, och det kan man. Min bm tror jag är i vecka 9+ alltså vecka 10 och vi hörde ett litet galopperande hjärta igår på inskrivningen :) hörde även med sonen i vecka 10-isch. lyckorus!

Mysigt!

Jag hoppas att jag åtminstone får lyssna på hjärtljuden på inskrivningen i vecka 12, eftersom man inte får UL före vecka 19 här.

Brukar man få lyssna eller var det ett undantag?
  • vikarien

Hur har ni det med vikten?

Jag har en del kilo över sen innan och nojjar ju lite över det, men i morse ställde jag mig på vågen och till min förvåning har jag tappat 4 kilo?!

Är ju inte den som mått illa utan har kunnat äta som vanligt nästan.

Bör jag oroa mig eller är det hormonerna som hoppat på rätt plats bara? Har alltid haft väldigt svårt att gå ner, troligtvis pga hormoner säger läkarn, men aldrig blivit kollad...

• vikarien

Igår fick jag första frågan om det är barn på gång :-P

Träffade en gammal kollega och när jag satte mig ner brevid honom så tittade han länge på magen och sa "alltså förlåt om jag frågar men är det bebis på gång hos er?"

Var ju bara till att blåneka allt vad jag kunde är min sambos föredetta arbetsplats också så vill inte att det sprids som en löpeld där Är ju bara i 9+5 än så känns tidigt att berätta! Men det är svårt... Ser ju ut som vecka 20 på kvällarna...

• vikarien
    Jossi90 skrev 2014-11-22 16:35:01 följande:

Åh vad avis jag blir på er som redan får se era små rackare:) jag är i v.11 (10+3) nu och min barnmorska sa att man får vänta till rul v.18 i landstinget där jag bor. Är 24 år och i övrigt frisk (förutom rejäl övervikt) och därför får man inte kub, inte ens vul:( svårt att kunna slappna av innan man kan få på BILD svart på vitt att det faktiskt är något i magen och att man inte inbillar sig (trots att jag spytt som en gris och har alla möjliga symtom). Hur ska jag stå ut till v.18? Vill se plutten nu!!:)

Samma här! Måste vänta till vecka 19... Känns helt galet! Hoppas man kan få lyssna på hjärtljuden snart iaf.

Jag har ju mått rätt bra hela tiden så det är sjukt overkligt alltihop!

Vill åtminstone veta om det finns något där inne
  • vikarien

Idag känner jag mig totalt ogravid!

Noll symptom...

Känns lite jobbigt

Ska till bm om en vecka, vad ska man säga för att få ett tidigare UL än vecka 19?

Känns helt galet att berätta för släkt och vänner till jul när jag inte ens tror på det själv att det finns något där inne...

• vikarien
    Edde skrev 2014-11-25 18:09:54 följande:
    För mig går det där jättemycket i vågor. En dag förra veckan hade jag absolut noll symtom och hann redan börja tänka katastroftankar. Nästa dag stod jag och kräktes i en hundbajspåse medan hunden sprang runt i ehundparken. Med full fart kom det tillbaka, med andra ord. 

Jag vet inte hur långt gången du är, men det kan ju vara bara så att symtomen helt enkelt börjat avta. Så är det för mig, mår inte illa varje dag mera. Även om jag ibland är nojjig och undrar hur det går, så försöker jag tänka som så att eftersom det närmar sig 12 veckor så är det helt enkelt meningen att den första tidens hormonstorm håller på att lugna ner sig.

Bra är väl också att komma ihåg att alla faktiskt inte har en massa symtom hela tiden, utan att det för den delen är nåt fel.
    Jag är i vecka 11 nu, 10+2.

Egentligen är det ju jätteskönt att man får må bra! Men jag har rätt svårt att ta in att det faktiskt ligger ett pyre där inne

Känns som om det är vanligt att det stannar av utan att man märker något, och det känns skitjobbigt att vänta ända till vecka 19 för att få veta!

Tänk att berätta för släkten nu och sen behöva berätta om 2 månader att det inte alls fanns något där inne! Huuu så hemskt!
  • vikarien
    Edde skrev 2014-11-25 19:07:27 följande:
    Jag förstår precis hur du menar. Fast jag haft ganska tydliga symtom så känns det som att jag ljuger om det varje gång jag pratar om det med någon. Knäppt. Blev helt kall när min arbetshälsovårdare sade någon om "din bebis". Har nog inte riktigt fattat att det faktiskt ska bli nåt, fast jag ju rent logiskt vet vad en graviditet allt som oftast resulterar i.

Det där med att det stannar av utan att man märker har jag hört att är ovanligt.Jag tror man ska vara försiktig med att dra slutsatser av hur många i den här tråden, eller andra, som upplevt det - vi representerar ju inte hela befolkningen, fast vi är ganska många :) Men ja, visst är det något jag också tänker på. Ännu mer sedan jag började läsa den här tråden, faktiskt. Innan hade jag ännu starkare uppfattningen om att MA är sällsynt. Nå, är ingen expert.

Du har ingen möjlighet att själv bekosta ett ultraljud, då? Annars kanske man om man riktigt broderar ut sin oro och ängslan ändå att få gå tidigare än v 19. Jag bor själv i Finland, här är det ännu standard med ett ul i veckorna 10-12, skönt nog.
    Skulle absolut kunna bekosta ett UL själv, men har 10 mil att åka för att hitta ett ställe som gör det. Det gör att det blir väldigt dyrt med tanke på reskostnad och förlorad lön eftersom jag måste ta ledigt.

Men jag ska kolla med BM nästa vecka om dom inte kan göra ett UL lite snabbt för att bara bevisa för mig att det finns något där som lever

Dom kan ju göra kub i dessa veckorna så då borde dom kunna kika lite för att stilla oron tycker jag
  • vikarien

Herregud mitt immunförsvar är i botten!

Har haft en sjukdag på 2 år innan, men nu sen jag blev gravid är jag sjuk för tredje gången! Jätteont i halsen

Blir Alvedon och jobba ikväll, annars får jag ju ingen lön alls nästa månad typ..

Någon som känner igen sig? Varför blir det såhär helt plötsligt?

• vikarien
    Diamant skrev 2014-11-27 10:12:51 följande:
    Det är inget konstigt alls! 
    Min BM förklarade det så att bebisen är något främmande för kroppen och för att inte stöta bort det (som är kroppens normala instinkt till främmande saker) så sänks immunförsvaret. 
    Det ihop med att våra slemhinnor svullnar upp och blir mer känsliga så är det lätt att bli sjuk, SPECIELLT förkylningar! :) 

Det är tråkigt att du mår dåligt, men det är åtminstone inget onormalt om det är någon tröst! {#emotions_dlg.flower} 
    Tack! Känns skönt att det "brukar" bli så

Hoppar ju runt på olika förskolor så är väl som gjort för att bli dålig :-P

Men Apoteket nästa! Zyx och alvedon så ska vi nog överleva dagen
Svar på tråden BF Juni 2015