BF Juni 2015
Vad jobbar du med?
Gravida är ju en riskgrupp som rekommenderas vaccinet, just eftersom immunförsvaret under graviditeten är försvagat. Vaccinet överförs också till fostret som är extra känsligt för influensasmittan, och det lär väl ska hålla i sig ännu ett tag efter förlossning.
Med det sagt, jag tänkte nog inte själv ta. Är grundfrisk, har aldrig haft influensa innan och aldrig heller blivit vaccinerad. Är mycket sällan sjuk. Om inte BM rekommenderar det mycket starkt åt mig, vill säga. Jag vet inte hur sträng inställning de har här i Finland.
Ska på ett tidigt ul om 4 timmar, sjukt spännande. Vet inte vart jag ska ta vägen tills dess. Hoppas allt ser bra ut! :)
Kom nyss hem från läkarbesöket, och visst kunde man se ett tickande hjärta.
Helt fantastiskt och vilken lättnad. :)
Gjorde detta extra vul pga jag inte riktigt visste hur långt gången jag var eftersom jag tog ut spiralen 3.9 och fick mens rätt snabbt efter det. Och jag har inte haft någon mens alls under mina 3,5 år med spiralen. Enligt min uträkning från senaste mens och med normal cykellängd så skulle jag ligga på 6+6 idag, enligt vul 6+3 så det stämde ju ganska bra! :)
Den som Haggstrom länkade till är sluten medan den som TinkyWinky skapat (den som står om som tilläggskommentar i tråden) är hemlig.
Mina två bästa vänner fick reda på det samma dag som vi plussat, vi hade nämligen tjej kväll och de hade köpt vin. Och när jag sa att jag inte ville ha sa de grattis genast, för de visste att vi försökte och jag tackar ALDRIG nej till ett glas vin med maten ;) Åt far och mor föräldrarna ska vi berätta imorgon, vi ska skriva i farsdags korten! :)
Nu vet dottern att hon ska bli storasyster till sommaren. Vilken lycka hon utstrålade men hon undrar varför hon måste vänta ända till sommaren innan bebisen kommer? :) Våra föräldrar + syskon fick reda på det igår också. Min familj blev nog glada och sa grattis, men de är lite stela och tråkiga av sig (+ att min mamma mist ett av mina syskon när hon var i typ v 20. så hon sa precis som förra gången "om det går bra". lite glädjedödare men jag förstår ju heller inte hur hon känner). Mannens familj däremot är underbart kramgoa och vi fick fin respons, och svärfar sa att det var nog en fin farsdagspresent. Dottern gick stolt och berättade åt sin faster och moster att mamma har en bebis i magen.
Men nu när dottern vet är det ingen hemlighet längre, för hon berättar ju åt precis vem hon vill. Vilket vi var helt inställda på. Däremot dröjer det nog ett tag ännu innan det skrivs på fb/instagram eller min blogg att vi väntar smått.
Hur är era sambon under denna tid?
Min verkar inte riktigt bry sig. Han vill ju ha barn och är glad. Men han visar sällan någrs känslor inför det här . nojjar jag blir han bara sur, pratar jag namn o bebissaker osv så tkr han att jag hypar. Är jag ledsen gnäller han på hormoner, det är liksom aldrig hans fel att jag är/blir ledsen. Känns som att jag går igenom detta själv på nått sätt.
Bokat in privat UL i dec så jag slipper oroa mig för hur allt står till över jul osv innan RUL i mitten jan, men han tkr det är onödigt . istället för att stötta mig o förstå att jag behöver det här..
När vi väntade vårt första barn var min sambo lite som du beskriver din, men vårt första barn var heller inte planerat. Först efter första UL vi gjorde blev det mer verkligt för honom och då började han bry sig/förstå mer. Nu andra gången, och när barnet är planerat är han väldigt intresserad av allt och förstående redan från början. :) Jag tror många killar har svårt att förstå när de inte känner av graviditeten på samma sätt som för oss.
Håller tummarna att det vänder och du får mer stöd från din sambo också!
Jag har varit hemma 1 vecka från jobbet nu, är trött, yr och illamående i vågor. Spyr inte men ibland skulle det kännas skönt att kunna göra det. Äter jag större måltider slås min mage sönder totalt! Idag blev jag sjukskriven 1 vecka till, till den 18.11, samma dag som jag ska på inskrivning.
Känns sjukt att vara hemma för sådana här "små saker" för mellan varven mår jag ju hur bra som helst. Har försökt jobba men det går liksom inte när de dåliga stunderna kommer.
Känns som att ni är så himla långt före :/ är det vara jag som är i v.8?
Mitt humör har varit förvånansvärt stabilt hittills men idag brast det. Dottern ville inte alls samarbeta när vi var på 4 års kontroll till bvc. Alltså inte alls, de fick inte väga henne, inte mäta, inte kolla något. Hon sa inte ett ord och bara vände sig undan. Jag fick riktigt kämpa med att hålla tårarna borta för jag kände mig så uppgiven, när vi gick ut rann tårarna. Hel knäppt, knappast första gången de haft besök av en 4 åring som inte vill samarbeta.
Nåja, nu är vi hemma. Hon fick ny tid den 4.12 - då skickar jag maken ! ;)
Åh jösses! <3 Jag blir så avis!
Vill också se mitt pyre ![]()
Hur har ni andra det med tröttheten?
Jag blir deppig när jag är så här trött! Får verkligen inte gjort någonting alls hemma... Har inte ens kommit ur pyjamasen än idag!
Jag har ju turen att må hyffsat i övrigt men det här är drygt! Känner mig kraftlös i hela kroppen, inte bara sömnig alltså.
Jajusste ja, något jag gått och funderat på är det här med havandeskapsförgiftning. Både min mamma och mormor hade det med sina första barn (när hon väntade mig) och jag har ju då en högre risk att få det. Är det någon här som har haft det tidigare och fått komplikationer pga det?
Hur tidigt behöver man börja tänka på hur man sover? Jag har läst att på rygg och på högra sidan ska undvikas, och även 1177.se nämner det. Jag har sovit på rygg fram till idag (v12) men när borde jag börja lägga mg rätt?
Ska nog köpa en gravidkudde. Jag vaknar aldrig på vänster sida som jag lagt mig.
Sjukskriven till månadens slut, det blev visst hela november på hemmaplan för mig då. Men det är nog absolut den sämsta läkaren vi har som har haft kontakt med, bara för att det råkade vara han som hade jour första dagen jag blev hemma. Det känns som att han inte tror på mig alls. Jag spyr inte utan får först liten känsla av illamående, sedan börjar magen krampa och magen slås sönder totalt och får springa till wc. "Ja det vet jag inte om hör till graviditeten riktigt" säger han. Suck. Har annars också väldigt känslig mage och spyr sällan eller aldrig, inte ens vid magsjuka.
Hej allihopa!
Skrev ett inlägg i början av tråden om jag minns rätt, sen har jag legat lågt (bara varit inne och tjuvläst). Vill lixom inte engagera mig förrän jag visste om pluset på stickan var på riktigt eller påhittat..
Förra veckan var det inskrivingssamtalet och i onsdags var jag och gjorde KUB-UL.. och ta nej tusan så var det en liten knatte där, med ett hjärta som slog!
Har haft 2 (tidiga) missfall senaste året så det var inte så konstigt att man kände sig skeptisk och inte ville ta ut nåt i förskott.
Jag har inte ens sagt till min sambo ännu att vi är gravida! Herregud.. va knäpp jag är..
Men nu kan jag faktiskt slappna av och faktiskt inse att sonen kommer att få ett syskon. Kändes ett tag som att han skulle få bli ensambarn eftersom det aldrig tog sig. Vi började väl med syskontillverkningen när han var drygt året... till sommaren fyller han 4 så det var inte så enkelt som vi hade tänkt.
Hur som helst, 26/6 är vårt BF datum.. lite nervös över att det ska gå över måånga dagar och bli samma BF som sonen.. där hade jag BF 30/6, men han kom ut först 6/7. Vore väl typiskt (eller kanske ändå inte, jag och min sambo delar nämligen samma födelsedagdag.. ja inte 6/7 utan i januari då.. med några års skillnad).
Är rätt så symtomlös, har varit ganska så trött men det börjar vända tycker jag.
Vad roligt att du fick se en liten bebis i onsdag och att du kan börja slappna av och tro på att du faktiskt är gravid. :) Din sambo blir säkert jätte glad. Men hur har du klarat av att hålla tyst så länge? Jag skulle aldrig ha klarat av det.
Vi var också på kub i måndags och fick se vår lilla typ och förresten har vi samma bf datum! :) Dottern kom 2 dagar före bf eftersom jag blev ingångsatt pga lindrig preeclampsi. Så får se hur det blir denna gång!
Vår son föddes imorse i v 42+2 med igångsättning. En i övrigt ganska liten pojke med den maffiga huvudomkretsen 38,5. Både klipptes och sprack och det hela blev lite dramatiskt på slutet men nu har vi landat, slutet gott allting gott!