• micra

BF Juni 2015

Oj, vad många nya inlägg! Den här tråden är verkligen aktiv!

Jag har åkt på en bihåleinflammation. I våras hade jag det också, då fick jag efter tre månader bort det med Sinoclear. Den får man inte använda som gravid och nu börjar det kännas ohållbart, känns lite som att huvudet kommer explodera vilken sekund som helst. Någon som haft bihåleinflammation som gravid? Hur har ni blivit av med den? Vill undvika antibiotika så långt det är möjligt. Någon som sitter inne på något husmorstips kanske?

• micra
    Fläderpärlan skrev 2014-10-12 09:33:44 följande:

Jag är nu i vecka 6 (5+1) och känner inte att jag är gravid, ibland kan jag känns lite molvärk men inte lika som innan jag plussade och runt bim, svagt ömma bröst bara... Verkar som att många här inne känner av så mycket redan, Finns det någon som känner samma som jag, att symptomen har avtagit något, att de känns av mer på kvällen?

Jag känner inte heller så mycket, vecka 6+2. Det jag känner är precis samma som dig, lite molvärk och ömma bröst och framförallt kvällstid. Min mage är väldigt svullen också och fungerar trögt. Vissa känner mer än andra och på det viset kan det ju bli lite tokigt och skapa oro att läsa i en sån här grupp, när man lätt kan tro att något är fel eftersom alla andra har fler symptom.
  • micra
    Diamant skrev 2014-10-11 23:51:32 följande:

Hmm, hur var det nu med cravings? Står nu, några minuter innan midnatt och kokar RIS som jag ska blanda med majs, crème fraîche och majonnäs.. Mannen har gått o lagt sig..

Insåg efter typ femte skeden direkt ur Nutellaburken att allt inte riktigt är som det brukar. Speciellt eftersom jag är så förkyld och mitt smaksinne är helt borta! Hehe så står man där och smyger i skafferiet ändå...
  • micra
    skorstenen skrev 2014-10-13 07:53:02 följande:

Jag går ner i vikt.

Gjorde det en av mina förra graviditeter men då mådde jag illa. Det gör jag inte nu. Jag är 1.75 och väger nu 66 kilo. Har gått ner 1.5 kilo på mindre än en och en halv vecka. Får inte i mig mer mat heller. Vad äter ni ungefär på en dag?

Ojjar mig nu. Men lär gå upp sen ;)

Jag har också gått ner i vikt utan illamående. Har till och med ätit mer än vanligt eftersom jag varit hungrigare. Äter med barnen så det blir frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och sen kvällsfika. Vägde mig i morse och vågen visade då på 50,5 kg till mina 167 cm. Väger mig inte så ofta så vet inte exakt hur mycket jag gått ner men ungefär 2 kg skulle jag tro. Vad ska man göra för att inte gå ner, jag kan ju omöjligt äta mer än jag gör?!
  • micra
    Gozzan skrev 2014-10-13 09:49:16 följande:

Hej tjejer, eventuellt tråkiga nyheter, har troligast fått missfall under helgen så drar mig tillbaka ett tag. Men vill önska er alla ett stort lycka till :)

Åh nej, vad tråkigt! :( Men det är inte helt säkert?
  • micra
    avenell skrev 2014-10-13 11:00:04 följande:

Är det någon som har haft rosa/bruna flytningar?

Igår morse hade jag ljusrosa flytningar, alltså inte rent blod utan svagt färgade flytningar. Det kom inget mer under dagen men på kvällen fick jag ljusbruna flytningar.

Idag har det inte kommit något mer men jag är orolig att detta är början till missfall och att jag kommer börja blöda snart. Jag har inte haft ont.

Finns det någon som har upplevt något liknande? Hur gick det?

Jag har fått både färgade flytningar och rött färskt blod under alla graviditeter. Någon gång har det kommit efter sex men de andra gångerna har det bara kommit av sig självt. Mina barn är friska och mår bra. :) Men jag vet, man blir ju orolig.. Men det är vanligt att det blir så utan att något är fel. Man har ju tex sköra slemhinnor när man är gravid så blodet kan ju lika gärna komma därifrån.
  • micra
    Gozzan skrev 2014-10-13 10:14:54 följande:
    Nä, var in på södersjukhuset i sthlm men hon kunde inte avgöra där om det var ett missfall utan hon ville att jag skulle kontakta min klinik i umeå. Så nu sitter jag och väntar på att dom ska ringa upp.
    Hade du ont eller blödde du? Varför åkte du in? Jag håller mina tummar för dig och hoppas att du får se ett litet hjärta vid nästa undersökning!
  • micra
    avenell skrev 2014-10-13 11:56:26 följande:
    Tack snälla micra för ditt svar! Jag ska försöka att inte oroa mig för flytningarna. I min förra graviditet som var en komplett mola hade jag inga blödningar alls. Läkarna tyckte att det var jättemärkligt då det tydligen är väldigt vanligt vid mola. Nu blir jag nojig att det är en ny mola då jag har färgade flytningar.

Usch vad man oroar sig! Jag ska få göra vul på sjukhuset i vecka 8-10 så jag får försöka att stå ut tills dess. Är 6+0 idag.

Vilken vecka är du i?
    Vad innebär en komplett mola? Jag försökte googla men blev inte så mycket klokare av det jag läste. Har du större risk att råka ut för det igen när du haft det en gång?

Skönt att ha ett vul planerat, då vet du ju att du kommer att få ett kvitto på att allt är bra ganska snart!

Enligt sista mensen är jag i v 6+3 men jag har lång menscykel så är ganska säker på att jag blir flyttad någon vecka vid ul.
  • micra
    avenell skrev 2014-10-13 13:30:46 följande:
    En mola innebär att det bildas en massa tumörer i livmodern när ägget befruktas. Partiell mola är vanligast och där finns både ett foster och tumörer. I en komplett mola finns det bara tumörer. Alla symptom är som en graviditet och hcg-värden är oftast onormalt höga. Jag mådde fruktansvärt dåligt under vecka 6-11. Som tur var upptäcktes molan vid ett ultraljud i vecka 11, annars kan graviditeten fortsätta och magen växer av tumörerna.

Risken för mola första gången är 0,1%. Risken att få det ytterligare än gång är 1%. Jag har såklart oddsen på 99% på min sida så jag försöker att inte oroa mig!

När kommer du att göra ul?
    Så i ditt fall fanns det inte något foster från första början eller förstår jag fel då? Hur länge sen var det? Mår du helt bra efter det idag (fysiskt menar jag) eller ger det några men?

Ja det var bra odds! :)

Jag vet inte när jag ska göra ul. Har inte bett om något extra och gör jag inte det så blir det ju rul i v 19 ungefär. Fick ett MA tidigare i år så om jag skulle märka att alla symptom försvinner kommer jag be om ett vul. Kanske att jag gör det ändå, har inte riktigt bestämt mig än.
  • micra
    avenell skrev 2014-10-13 15:31:50 följande:
    Det stämmer att i mitt fall fanns det aldrig något foster, endast tumörer som växte. När molan upptäcktes kände jag mig verkligen lurad av kroppen som på alla sätt signalerade att jag var gravid med ett barn.

Det var i juni 2013 som molan upptäcktes. Jag mår bra fysiskt och psykiskt nu men det var ett tufft år.

När fick du MA? Kände du själv att något var fel?
    Intressant att höra om, jag visste inte att det fanns vilket kanske inte är så konstigt heller, av min googlesökning fick jag reda på att det är väldigt ovanligt (tack och lov för jag förstår att det varit skitjobbigt!). Var det din första graviditet?

Jag anade hela tiden att något inte stämde eftersom jag hade mått illa och haft ganska kraftiga symptom, sen bara helt plötsligt någon gång i mitten på v 7 så försvann allt. Jag blödde ingenting och hade inte haft ont så jag valde att avvakta till inskrivningen i v 13. Två dagar innan inskrivningen började jag blöda och fick bekräftat att den dött då när alla symptomen försvann.
Svar på tråden BF Juni 2015