Inlägg från: Isabella89 |Visa alla inlägg
  • Isabella89

BF Juni 2015

Kattungen: jag är ganska mycket nybörjare känner jag. Fick en egen symaskin i födelsedagspresent nu i somras. Men lite har jag sytt :)

Nej, så påverkad var jag inte. Men det var skönt att ha de där pappadagarna tillsammans, men det tror jag gäller annars med ;) allting var så nytt och amningen blev det inget med men han kunde då hjälpa till på ett annat sätt också. Visst, det stramade lite vid ärret och ibland var det lite obehagligt men tycker inte det gjorde ont direkt.

Tror jag mest satt med dottern i famnen när vi var hemma, ville knappt lägga ifrån mig henne. Ja, maken höll henne en del med såklart :)

Nu kommer dottern att vara 3 år när syskonet kommer så jag räknar inte med att det blir lika lugnt om dagarna då ;)

• Isabella89
    Beatrissan skrev 2014-12-17 18:47:39 följande:

Är det någon mer som har huvudvärk? Har sprängande huvudvärk till och från allt från en timme till en hel dag i en -två veckor nu... Kollade trycket hos bm igår och de va normalt (120/70). Hon mena på att det är vanligt i graviditeten..... Men jag vet inte...

Föra graviditeten var mycket bättre än va den här hittills varit. Någon mer som har huvudvärk eller hört att det är vanligt? (har aldrig haft ont i huvudet tidigare om jag inte haft feber o varit sjuk)

Hade en rejäl huvudvärk för ett tag sen. För mig var jag spänd i nacke och axlar. Fick massage på jobbet och dagen efter var den helt borta.

Pratade med bm om det och då blodtryck var bra trodde hon att det hade med rygg, nacke eller axlar att göra.
  • Isabella89

Köpte en kappa förra graviditeten, begagnad. Har under tiden jag inte behövt den lånat ut den till nära och kära. Kommer få tillbaka den precis efter jul. Under tiden lånar jag en jacka av min mamma som har en storlek större än mig. Är rätt lös i modellen med :)

• Isabella89
    skorstenen skrev 2014-12-20 13:34:21 följande:

Hur räknar ni era veckor. När ni säger tex V 14 menar ni då 14+ eller är ni i veckan 13+?

Jag säger vecka 14 och idag är jag i vecka 14+5

Jag säger att jag är i v17 (16+0). Men min bm räknar endast fulla veckor vilket är förvirrande. Min förra bm räknade som jag, men sa att det var 16 fulla veckor.
  • Isabella89

Om man kollar gravid-appar så säger de att jag är i v17 och sen står 16+0 inom parentes då det står för fulla veckor. Jag går efter det :)

• Isabella89
    vikarien skrev 2014-12-25 11:07:03 följande:

Här blev det bara glada toner efter vårt lilla rim om storken smile2.gif

Sambons släkt kvar imorgon och sen kan det bli lite mer officiellt smile1.gif

Tyvärr har jag fått världens hosta och så ont i lungorna så jag vet knappt vart jag ska bli av smile4.gif Sovit en timme på hela natten så man är rätt trött och matt nu!

Sätta sig på akuten är inte lockande...

Vad roligt!

Har en riktigt jobbig rethosta. Nipaxon är ok att ta som gravid så det gör jag. Skulle inte kunna sova annars. Eller knappt fungera på dagen heller för den delen.
  • Isabella89

Vi fick åka med dottern till närakuten igår så blev sådär med julfirandet igår. Femte dagen med feber och samma hosta som jag har. Hon delade med sig till mig men blev ändå lindrigare för mig. Men det blev rätt bra ändå :)

• Isabella89

Fy då!

Vi fick ta oss till närakuten med. Halsprov och sänka visade inget. Envisa jäkla virus :p vi behövde ordna en sak idag men då kom min mamma förbi en stund så vi kunde göra det. Guld värt :) dottern smittar ju inte längre heller men ville inte dra med henne ut

• Isabella89
    Milie skrev 2014-12-29 17:31:04 följande:

Läkemedelsfrågor..

Hur gör ni med receptfria läkemedel? Jag har haft noll tolerans fram till för en vecka sen då jag testade Novalucol och Novalucid. Jag kräks ju så mycket och verkar ha fått överproduktion av magsyra. Det svider i halsen typ jämt.

Sen nu har jag varit och köpt Postafen. Nå tankar om den? Testat? Den har ju använts sen urminnestider (nämen, 30-40 år minst), så den borde ju vara safe.

Sen mer av ett wildcard.. Redugas mot uppblåst mage. Jag har varit som en spärrballong sen dag 1 och jag är så fruktansvärt jävla less på att alltid känna mig extremt mätt trots att magsäcken är tom. Har ni testat den? Eller har ni andra tips mot problemet? Jag fiser inte eller så, men rapar typ hela tiden. Visste jag inte bättre så skulle jag tro att det är magsäcken som är uppblåst.

Har tagit alvedon några gånger. Min svägerska åt massvis med Novalucol är hon var gravid, enda som hjälpte. Det anses vara ett säkert läkemedel.

Nässpray har jag tagit i över en vecka nu men jag är förkyld och på mig sätter det sig jämt i näsan. Kan inte sova på natten annars. Försöker att inte ta på dagen men till natten måste jag. Kan inte sova med öppen mun. Är värre att inte få sova tycker jag :) gjorde likadant när jag var gravid med dottern.
  • Isabella89

Jag fick migrän i början av graviditeten och tog då alvedon. Även nu då jag haft feber. Är inte bra att närma sig 39 grader som gravid läste jag. Tar värktabletter i samband med mens annars och sällan utöver det

• Isabella89
    vikarien skrev 2014-12-30 17:56:09 följande:

Är det någon mer än jag som fått frågan om det var planerat med bebis nu?

Tycker frågan är rätt konstig och okänslig att ställa, men jag har fått den flera gånger nu :-O

Vi är 27 och 28 år (hinner bli ett år äldre bägge två), köpte hus för 1.5 år sen som vi renoverat, vi har varit ihop i över 5 år och bägge två har fast jobb. Skulle det vara konstigt på något vis med barn nu? :-P

Inte den här gången men förra. Den här gången gifte vi oss 1,5 månad innan vi fick plus.

Förra gången pluggade jag fortfarande men hann bli klar. Hade då varit tillsammans i fem år och min numera man fyllde 30 strax efter vi fick plus då. Var inte planerat den gången men denna gången är det det. Ville gifta oss först innan vi började verkstaden. Men vi hade inte vågat hoppas på att det skulle ta sig så fort.

Folk bryr sig för mycket om hur andra gör ;)
  • Isabella89

Tycker också det är kul med namn. Men mycket svårare den här gången! Mellannamn är i princip klara, oavsett kön.

Men tilltalsnamn.... Inte så lätt! Maken ratade mitt förslag på tjejnamn: Hanna. Och jag hans: Klara. Killnamn har jag fler på lager den här gången, förra gången hade vi inga alls :)

Skulle gärna ha ett namn på K så vi får följden I J K L. Killnamn är mitt förslag Karl (kanske tråkigt men jag gillar det och det funkar oavsett ålder). Dottern heter Lilly så vill gärna ha något som låter fint med hennes namn. Har kollat hemsidor om namn, trådar här på fl men blir inte klokare för det.

• Isabella89
    Milie skrev 2015-01-06 13:40:52 följande:

Igår spånade vi lite till och eventuellt lägger vi till Lilly och/eller Lillie på tjejnamnslistan. Sambon gillar Lilly som uttal och Lillie som stavning. Jag föredrar nog Lilly i båda aspekter.

Stavning och uttal hänger ju ändå inte ihop alla gånger. Väldigt få personer har sagt Emili till mig genom åren och det är ju så mitt namn, Emilie, bör uttalas. Istället blir det Emeli, som den vanliga stavningen, Emelie, uttalas.

Vår dotter heter Lilly. Vet andra som har stavningen Lily istället. Vissa envisas med att säga Lillie... Nu är hon så stor så då säger hon ifrån (vi har inte sagt något om det men vi säger alltid Lilly så hon hör väl att det låter annorlunda).
  • Isabella89
    Milie skrev 2015-01-06 19:50:04 följande:
    Jag undviker helst stavningen Lily eftersom jag då tänker på det amerikanska namnet och Lily Aldrin i How I met your mother. Asbra serie, karaktär och skådespelerska, men jag vill inte att någon ska tro att vi döpt vårt barn efter en karaktär i en TV-serie. Heh.

Vad kul att din dotter har just stavningen som jag tycker är finast. Jag kom att tänka på namnet eftersom min systers sambos mamma heter så. Vi har ingen kontakt alls förutom då någon i min systers familj fyller år, så jag tror inte hon har något emot att vi "tar" hennes namn. Hon kanske till och med skulle gilla det.
    Haha! Samma här :) jag har gillat det namnet sen jag var liten (vi pratar innan jag var 10). Plus att makens farmor heter det. Vi var oroliga för att hans mormor skulle ta illa upp men nio dagar fick även hon ett barnbarnsbarn med samma namn som hon själv. Det namnet fanns också på vår lista, Elsa.

En vän till mig fick barn i somras och flickan och jag delar namn. Hade hon inte tyckt om mig som person så hade flickan nog inte fått det namnet, så tänker jag :) Måååånga namn har fallit bort då personer vi inte gillat har haft de namnen :p
  • Isabella89
    Fiiaaa skrev 2015-01-07 14:33:42 följande:

Värsta beskedet på RUL. Bebisen saknar skallben och det är bara att avbryta och sätta igång aborten. I v 20!! Känner mig mest chockad nu, men jag fixar det här!!

Vilket hemskt besked :( kan inte ens föreställa mig hur det känns. Skickar en kram till er.
Svar på tråden BF Juni 2015