• JustOneQuestion

Vem ska få rummet?

Så här ligger det till hemma hos oss:

- Den ene har en 6-åring, den andre har en 14-åring.
    - Sexåringen bor på heltid, 14-åringen bor varannan vecka.

Då det råder bostadsbrist där vi bor och vi inte har råd att köpa en lägenhet, så fick vi ta denna lägenhet. Den förra, en fyra, fick en chockhöjning på hyran efter att hyran legat still några år samt efter stambyte och totalrenovering av hela fastigheten. - Vi hade inte råd att bo kvar!
    Lägenheten vi nyss har flyttat till har tre rum, - öppen planlösning mellan kök och vardagsrum (riktigt kass planlösning där), ett sovrum för oss vuxna, samt ett barnrum.

Nu är frågan; vilket av barnen ska få barnrummet? (Och nej, av olika omständigheter så kan de inte dela rum med varann).
    Vi argumenterar lika starkt båda två, för våra respektive barn.

Argumenten lyder:

6-åringen bor i bostaden på heltid.
    6-åringen har leksaker i överflöd och behöver ett rum för dessa, då leksakerna inte får plats någon annanstans i lägenheten.

14-åringen bor trots allt halva sin tid i bostaden.
    14-åringen är tonåring och i stort behov av ett eget rum med dörr att stänga om sig.

Ja, vi har kört fast, som ni kanske märker.
    Så, hur gör vi nu? - Vem ska få rummet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-21 00:27
    På grund av den urusla planlösningen i kök-vardagsrum, så fungerar det inte för mig och den andra vuxna att flytta ut vår säng till vardagsrummet. Den får helt enkelt inte plats.
    Bäddsoffa är uteslutet då en av oss har dålig rygg.
    Frågan kvarstår: vilket av barnen ska få barnrummet?

• Svar på tråden Vem ska få rummet?
  • Centurione

Jag håller med om att en 14-åring har större behov av en dörr att stänga om sig. Kan ni inte göra så, att 14-åringen har barnrummet när h*n är där, medan 6-åringen får sova i det de veckor då 14-åringen inte är där..? Det är inte optimalt, men det kan nog inte bli bättre än så. Sedan tycker jag att ni borde stå på kö för något större i ett billigare område - men det gör ni väl redan antar jag. 

En annan tanke: många v/v-barn slutar ju åka emellan föräldrarna någonstans där i första tonåren eller tidigare. De väljer att bo på ett ställe, och detta kan inte föräldrarna längre göra något åt. (Polis verkställer inte längre hämtning till umgängesförälder när barnet fyllt 12, om det är så att det själv inte vill åka.)

Är det troligt att 14-åringen kommer att sluta åka emellan föräldrarna snart, och var är det i så fall troligast att han/hon kommer att bo på heltid..? Detta kan ni ju också väga in.

• Tjofaderittan hambo

Loftsäng till tonåringen, säng under till 6-åringen. Tonåringen får egna hyllor uppsatta vid loftsängen vars stege tas bort och läggs i sängen när tonåringen inte är där = ingen risk för rotande av 6-åringen. Alt loftsäng och bäddfåtölj.

När tonåringen är hos er sover 6-åringen på madrass inne hos er och får leka ute i vardagsrummet. Leklådor på hjul löser flytten av grejorna.

Ger du mig planlösningen kan jag rita in hur ni an göra om ni kör fast själva.

• PrinsessanL

Fjortonåringen tar det mindre rummet , ni sover i vardagsrummet och dexåringen i det större sovrummet där ni också har förvaring för era saker. Det finns ingen annan vettig lösning.

• Dr Mupp

Sov i vardsgrummet. VI har också öppen planlösning, och vår säng står 2 m från köksbänken, men man får ju offra sig för barnen.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • EnGladPingvin

Tonåringen har helt klart större behov av ett eget rum än en sexåring. Att förpassa en 14-åring att sova på en tältsäng i vardagsrummet varannan vecka kan jag inte ens förstå att ni överväger. Var ska tonåringen ha sina saker? I en väska under tältsängen? Han eller hon lär inte vilja besöka er särskilt ofta, men det kanske är det som är tanken?

Ni vuxna bör bita ihop och sova i vardagsrummet. En bra bäddsoffa fungerar även för onda ryggar. Eller så låter ni 6-åringen sova inne hos er den vecka hans äldre syskon är hemma.

Men som flera andra skrivit verkar det inte som att du är ute efter att få några förslag på lösningar, bara efter att få bekräftelse att du har rätt i att sexåringen ska ha rummet.

• Grande Rock

Varannan vecka sover ni i 14-åringens rum, varannan vecka sover en av er i sexåringens rum och den utan dålig rygg i soffan

Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Falumamman

dela av vardagsrummet, så kan ni vuxna ligga där och båda barnen får eget rum :)

Sluta aldrig drömma, sluta aldrig be. Sluta aldrig hoppas, undret kan ju ske.
  • modsey

går det att göra en hörna/ del i vardagsrummet eller kök till 6 åringen?

I så fall skulle jag göra just så och låta 14 åringen ta rummet trots att hen bara bor där varannan vecka, men med reservation att 6 åringen får vistas i det rummet då 14 åringen inte är där

• Lillusen

Prioritera bort vardagsrum, gör det till ett rum där sexåringen har säng och leksaker. Om man inte har möjlighet att tillgodose familjens behov av sängplatser så är vardagsrum en lyx.

Svar på tråden Vem ska få rummet?