• JustOneQuestion

Vem ska få rummet?

Så här ligger det till hemma hos oss:

- Den ene har en 6-åring, den andre har en 14-åring.
    - Sexåringen bor på heltid, 14-åringen bor varannan vecka.

Då det råder bostadsbrist där vi bor och vi inte har råd att köpa en lägenhet, så fick vi ta denna lägenhet. Den förra, en fyra, fick en chockhöjning på hyran efter att hyran legat still några år samt efter stambyte och totalrenovering av hela fastigheten. - Vi hade inte råd att bo kvar!
    Lägenheten vi nyss har flyttat till har tre rum, - öppen planlösning mellan kök och vardagsrum (riktigt kass planlösning där), ett sovrum för oss vuxna, samt ett barnrum.

Nu är frågan; vilket av barnen ska få barnrummet? (Och nej, av olika omständigheter så kan de inte dela rum med varann).
    Vi argumenterar lika starkt båda två, för våra respektive barn.

Argumenten lyder:

6-åringen bor i bostaden på heltid.
    6-åringen har leksaker i överflöd och behöver ett rum för dessa, då leksakerna inte får plats någon annanstans i lägenheten.

14-åringen bor trots allt halva sin tid i bostaden.
    14-åringen är tonåring och i stort behov av ett eget rum med dörr att stänga om sig.

Ja, vi har kört fast, som ni kanske märker.
    Så, hur gör vi nu? - Vem ska få rummet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-21 00:27
    På grund av den urusla planlösningen i kök-vardagsrum, så fungerar det inte för mig och den andra vuxna att flytta ut vår säng till vardagsrummet. Den får helt enkelt inte plats.
    Bäddsoffa är uteslutet då en av oss har dålig rygg.
    Frågan kvarstår: vilket av barnen ska få barnrummet?

• Svar på tråden Vem ska få rummet?
  • Ramborg
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-09-21 21:09:30 följande:

Om du syftar på mitt inlägg så kan man välja resårmadrass i den där.

Ja, visserligen, men tänk på att man då måste förvara den ena madrassen någon annanstans när sängen ska användas som en soffa. Vi har en sån där som gästsäng med två tunna skumgummimadrasser i. När man fäller ut den till dubbelsäng lägger man ut madrasserna bredvid varann. Om man har två resårmadrasser när den är hopfälld behöver man väl en stege för att klättra upp i soffan.

Man kanske kan förvara den ena resårmadrassen på högkant mellan soffan och väggen.
    42.
  • Papito

Haha, vi kan spekulera och diskutera hur mycket vi vill, ts fick inte svaren hon ville och lämnade tråden

• Ramborg
    Papito skrev 2014-09-21 21:19:10 följande:

Haha, vi kan spekulera och diskutera hur mycket vi vill, ts fick inte svaren hon ville och lämnade tråden

Om jag kunde begripa varför folk prompt ska bo ihop fastän de inte har plats med sina barn. Särbos tycker jag fortfarande vore bästa lösningen.
    42.
  • Echo

Barnen får varsitt rum. Sovloft eller loftsäng i vardagsrummet för föräldrarna. Går att ha resårmadrass i, kan dock bli svårt att sitta upp i sängen utan att slå huvet i taket.
    Ska bara ett barn ha eget rum så är det givet att det är 14-åringen.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • mammalovis

Om inte de tre rummen kan vara sovrum till alla som behöver så får någon dela rum. Ett alternativ är att barnen får var sin loftsäng med skrivbord under så får barnen dela rum efter åtta eller när nu yngsta barnet går och lägger sig. Dagtid/nattetid kan det skärmas av med ett draperi. Det framgår inte hur långa väggarna är i rummen, så det är svårt att säga vad som får plats. Det äldsta barnet kan använda hörlurar om det vill lyssna på musik/se på tv.

Sedan går det kanske resonera med 14-åringen hur ni skulle kunna göra och resonera om att det inte finns någon jättebra lösningen.

Min bonusdotter fick sova i soffan innan sambon flyttade in och vi gjorde i ordning det tredje rummet till barnrum för bådas barn.

• Holabalola

Jag är glad att så många engagerar er i denna tråden, men ni måste inse (som någon tidigare sa) att TS är bestämd på att 14åringen är ett främmande element som hon helst inte vill ha i lägenheten (får jag stark känsla av) och att hennes älskade 6åring absolut inte ska lida för att 14 åringen ska få det okej.

Så släpp de, TS har redan cementerat hennes åsikt (vilket är underligt att hon då frågar på ett forum)

• Annsiss

Sängskåp till de vuxna i vardagsrummet var sitt rum till barnen, ev kan ni vuxna ta 14 åringens rum varannan vecka, minska med 6 åringens saker.

Svar på tråden Vem ska få rummet?