• Anonym (TS)

Hur kunde sexdriften vara så hög hos fattiga, trångbodda förr?

Jag lyssnade på ett sommarprogram nyligen med Mustafa Can som handlade om fyra personer som växte upp i början av förra seklet. De bodde i de norrländska skogarna, fattiga, slet hårt många, många timmar om dagen. Sen sov de trångt med hur många personer som helst i samma rum. Och de fick typ 12 barn i varje familj.

Med vetskapen om hur mycket som faktiskt krävs för att en kvinna ska bli gravid, inte minst sex just vid ägglossningen, och mycket annat är det fullständigt förundrande att dessa familjer haft så mycket sex så ofta att de fått så många barn. Man lär ju antagligen inte kunnat det här med när ägglossningen infaller så väl att man planerade för det som många gör idag. De lär ju inte heller velat ha så många som 12 barn, kvinnan gravid konstant och många barn att försörja.

Hur kan sexdriften varit så hög när man slet så hårt i skogsarbete, jordbruk eller på fabriker så många timmar om dagen och sen delar rum med hur många som helst och därmed har noll privatliv. Och hur skönt var sex för kvinnan på den tiden, innan upplysningen kom om hur kvinnors kroppar fungerar osv. Jag fattar det verkligen inte. Någon som har en teori?

• Svar på tråden Hur kunde sexdriften vara så hög hos fattiga, trångbodda förr?
  • Anonym (nja)

Nja, det finns liksom en anledning till att var och varannan kvinna använder preventivmedel. I de flesta fall är det inte så värst svårt att bli gravid. Det är när man vill ha hundra procent kontroll som det blir besvärligt eftersom ägglossningen kanske inte kommer igång med en gång när man slutar med p-medel och så blir man otålig - eller bara nyfiken - och börjar dona med ägglossningstester och grejer. När graviditeter är planerade så blir de stora projekt som syns, hörs och engagerar, till skillnad från när de bara händer.

• Anonym (Förr)

Även förr var ju folk infertila eller "halvinfertila" och fick kanske bara några barn fast de gifte sig unga. Rekordet i min släkt är 15 barn på 19 år!! Förvånad Eftersom de inte hade p-medel eller visste det där med avbrutet samlag,säkra perioder och äl så blev det ju så många barn som det kunde bli. Makens farföräldrar fick bara 3 barn under 9 år medans mina fick 12 på 19 år så det var ju liksom inte så att alla fick en massa ungar. Tar vi långt tillbaks var det vanligt att flera barn dog som nyfödda eller väldigt små också. Jag hittade en i släkten som fått 14 barn,men bara 6 blev vuxna.

• Har gjort det

Du har missat några saker:

1) Sex är en mänsklig drift. När man inte hade p-medel så blev det såklart många barn.

2) Att ha många barn var en garanti för att bli försörjd när man var gammal. Dessutom dog väldigt många barn i tidig ålder så att alla 12 skulle ha blivit vuxna känns inte troligt.

3) Eftersom det var norm att ha många syskon så var det inget konstigt. Min farfars far hade 10 syskon. Han berättade om en kille i hans klass som hade 1 syskon. Det ansågs jättekonstigt och man tyckte synd om hans mamma som det måste vara nåt fel på.

• Nyfiken gul

nu generaliserar jag här men på den tiden var det först o främst dålig koll på HUR man blev gravid.  Det fanns en anledning till att man hade många barn och det var just att sexualkunskaperna var oerhört bristfälliga och ute på landet uteblev helt.  

Att njuta var väl inget för en kvinna heller , mannen tog vad han hade rätt till och det är ingen hemlighet att många barn blev till i princip av tvång..  

och till sist ska man väl kanske inte inbilla sig att det var fråga om avancerat sex. ett par minuters fumlande i den trånga utdragssoffan och sen var det klart... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tecum

Förr krånglade man inte till det så mycket och hade ingen tid att fundera. Man hade sex och det blev i allmänhet barn. Att joxa med äl-tester och ta tempen kan ha motsatt effekt, det blir spänningar och låsningar. Bäst är att ha sex ofta.

Dessutom hade man inte så mycket annat kul på den tiden. Man jobbade visserligen långa dagar men sedan var man hemma. Och kvinnan hade inte mycket att säga till om, det gick inte att komma och gnälla om dålig lust...

Men det finns en intressant aspekt på frågeställningen. Inte sällan var  folk undernärda, det borde påverka både mens och fruktsamhet, i synnerhet hos kvinnan. Ändå fick de fattigaste flest barn. Varför, var vi mer fertila då eller är det naturens sätt att säkra överlevnaden hos rasen? Ungefär som när ett träd sätter som mest kott när det är döende?

• Anonym (TS)
    Anonym (nja) skrev 2014-09-21 18:45:48 följande:

Nja, det finns liksom en anledning till att var och varannan kvinna använder preventivmedel. I de flesta fall är det inte så värst svårt att bli gravid. Det är när man vill ha hundra procent kontroll som det blir besvärligt eftersom ägglossningen kanske inte kommer igång med en gång när man slutar med p-medel och så blir man otålig - eller bara nyfiken - och börjar dona med ägglossningstester och grejer. När graviditeter är planerade så blir de stora projekt som syns, hörs och engagerar, till skillnad från när de bara händer.

Fast fertiliteten måste ha sjunkit med åldern, då som nu. Och när man passerat 30 år så krävs ändå en hel del tur och välprickade datum för att bli gravid. Och att de på den tiden blev gravida gång på gång under de förutsättningar de levde under är fascinerande.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Förr) skrev 2014-09-21 18:56:42 följande:

Även förr var ju folk infertila eller "halvinfertila" och fick kanske bara några barn fast de gifte sig unga. Rekordet i min släkt är 15 barn på 19 år!! Förvånad Eftersom de inte hade p-medel eller visste det där med avbrutet samlag,säkra perioder och äl så blev det ju så många barn som det kunde bli. Makens farföräldrar fick bara 3 barn under 9 år medans mina fick 12 på 19 år så det var ju liksom inte så att alla fick en massa ungar. Tar vi långt tillbaks var det vanligt att flera barn dog som nyfödda eller väldigt små också. Jag hittade en i släkten som fått 14 barn,men bara 6 blev vuxna.

Fast det jag inte förstår är hur de fick till det, hur hade de orken och hur stod de ut med alla runt omkring, inkl barn?
  • Anonym (TS)
    Nyfiken gul skrev 2014-09-21 18:58:07 följande:

nu generaliserar jag här men på den tiden var det först o främst dålig koll på HUR man blev gravid.  Det fanns en anledning till att man hade många barn och det var just att sexualkunskaperna var oerhört bristfälliga och ute på landet uteblev helt.  

Att njuta var väl inget för en kvinna heller , mannen tog vad han hade rätt till och det är ingen hemlighet att många barn blev till i princip av tvång..  

och till sist ska man väl kanske inte inbilla sig att det var fråga om avancerat sex. ett par minuters fumlande i den trånga utdragssoffan och sen var det klart... 

Men hur hade mannen ork, så ofta och mycket? Han jobbade ju och slet i skogen och liknande säkert tolv timmar om dagen. Det är liksom det jag inte förstår, hur de har ork att ha så mycket sex (eftersom de antagligen inte bara hade sex just vid äl eftersom de ju inte visste om när äl var) med det liv de levde som det trots allt borde krävas för att få tolv barn. Och att alltid ha sex med tio andra pers i rummet... När blev vi så här pryda som vi är idag?
  • Tecum
    Anonym (TS) skrev 2014-09-21 20:03:26 följande:
    Fast det jag inte förstår är hur de fick till det, hur hade de orken och hur stod de ut med alla runt omkring, inkl barn?
    De var tuffare och inte så finkänsliga som dagens föräldrar som knappt vågar ha sex ens när barnen sover...:D

Dessutom var de tystare...
  • Anonym (TS)
    Tecum skrev 2014-09-21 20:07:40 följande:
    De var tuffare och inte så finkänsliga som dagens föräldrar som knappt vågar ha sex ens när barnen sover...:D

Dessutom var de tystare...
    Jo det var väl inte så mycket experimenterande och inte så mycket kvinnlig njutning, säger mina fördomar mig...
Svar på tråden Hur kunde sexdriften vara så hög hos fattiga, trångbodda förr?