• Anonym (TS)

Hur kunde sexdriften vara så hög hos fattiga, trångbodda förr?

Jag lyssnade på ett sommarprogram nyligen med Mustafa Can som handlade om fyra personer som växte upp i början av förra seklet. De bodde i de norrländska skogarna, fattiga, slet hårt många, många timmar om dagen. Sen sov de trångt med hur många personer som helst i samma rum. Och de fick typ 12 barn i varje familj.

Med vetskapen om hur mycket som faktiskt krävs för att en kvinna ska bli gravid, inte minst sex just vid ägglossningen, och mycket annat är det fullständigt förundrande att dessa familjer haft så mycket sex så ofta att de fått så många barn. Man lär ju antagligen inte kunnat det här med när ägglossningen infaller så väl att man planerade för det som många gör idag. De lär ju inte heller velat ha så många som 12 barn, kvinnan gravid konstant och många barn att försörja.

Hur kan sexdriften varit så hög när man slet så hårt i skogsarbete, jordbruk eller på fabriker så många timmar om dagen och sen delar rum med hur många som helst och därmed har noll privatliv. Och hur skönt var sex för kvinnan på den tiden, innan upplysningen kom om hur kvinnors kroppar fungerar osv. Jag fattar det verkligen inte. Någon som har en teori?

• Svar på tråden Hur kunde sexdriften vara så hög hos fattiga, trångbodda förr?
  • Anders 386
    Anonym (Man) skrev 2014-10-01 13:30:18 följande:

Det var kanske också så att man accepterade att orken och förmågan tröt småningom, inte som nu att man närmast har rätt till ett aktivt sexliv högt upp i åren. Nånstans har jag sett att det inte var alltför ovanligt att män blev impotenta i 50-årsåldern. Och det var inget man pratade om eller sökte hjälp för utan man fick väl finna sig i det. Men då hade förstås "alla" barnen hunnit komma.
    Vet inte om man ska kalla det att dom blev impotenta, det var kanske mer att dom inte hade lust längre. Men faktum är att många människor blev riktigt gamla förr i tiden, när man ser på medellivslängden ska man ha klart för sig att den var väldigt låg eftersom många barn dog tidigt i olika sjukdomar. Men dom som inte råkade ut för nån dödlig sjukdom kunde uppnå en ålder som även idag skulle betraktas som ganska hög. 
  • kopenhamnlover

Jag tror att det är rätt mycket en myt att inte kvinnor var kåta förr i tiden - läser man dagböcker och ocensurerade skildringar från förr i tiden så ser man att kvinnor kunde vara rätt sugna på sex också.

I min ägo har jag "Mina kärleksäventyr" av Gustaf Hallenstierna som är en dagbok från 1700-talet. I den beskriver Hallenstierna bl a hur han vid ett tillfälle förför sina piga. Det slutar med att pigan i stort sett varje dag kräver av sin husbonde att få bli tillfredsställd och när han ibland inte orkar "ställa upp" (han var lite äldre när denna episod utspelas och pigan yngre) så skriver han att han kan höra hur hon ligger i sängen och suckar. Det finns andra episoder i dagboken som visar att kvinnor (inklusive adelsfröknar) var kåta även förr i tid.

• Anonym (Man)
    kopenhamnlover skrev 2014-10-01 14:24:50 följande:

Jag tror att det är rätt mycket en myt att inte kvinnor var kåta förr i tiden - läser man dagböcker och ocensurerade skildringar från förr i tiden så ser man att kvinnor kunde vara rätt sugna på sex också.

I min ägo har jag "Mina kärleksäventyr" av Gustaf Hallenstierna som är en dagbok från 1700-talet. I den beskriver Hallenstierna bl a hur han vid ett tillfälle förför sina piga. Det slutar med att pigan i stort sett varje dag kräver av sin husbonde att få bli tillfredsställd och när han ibland inte orkar "ställa upp" (han var lite äldre när denna episod utspelas och pigan yngre) så skriver han att han kan höra hur hon ligger i sängen och suckar. Det finns andra episoder i dagboken som visar att kvinnor (inklusive adelsfröknar) var kåta även förr i tid.

Den mänskliga lusten är väl i grunden ganska oförändrad genom tiderna, men det är klart att olika attityder har kunnat bidra till att hålla ner den eller befrämja den. Sen är det en annan sak hur väl kvinnors stora lust blev tillfredsställd förr, kanske många fick nöja sig med orgasmlösa samlag.
  • kopenhamnlover
    Anonym (Man) skrev 2014-10-01 14:46:04 följande:

Den mänskliga lusten är väl i grunden ganska oförändrad genom tiderna, men det är klart att olika attityder har kunnat bidra till att hålla ner den eller befrämja den. Sen är det en annan sak hur väl kvinnors stora lust blev tillfredsställd förr, kanske många fick nöja sig med orgasmlösa samlag.

Jag tror nog inte att kvinnor blev utan orgasmer förr i tiden. Om man får tro Hallenstiernas dagbok så brydde han sig i allmänhet om kvinnornas njutning oavsett om det var en piga eller en adelsfröken som han förförde ...
  • Anonym (Man)
    kopenhamnlover skrev 2014-10-01 14:59:09 följande:
    Jag tror nog inte att kvinnor blev utan orgasmer förr i tiden. Om man får tro Hallenstiernas dagbok så brydde han sig i allmänhet om kvinnornas njutning oavsett om det var en piga eller en adelsfröken som han förförde ...
    Nej, man kn ju hoppas att de flesta fick njutning nån gång i alla fall. Men Hallenstierna är kanske inte representativ. Han var säkert betydligt mera avancerad och erfaren än de flesta män. De vanliga allmogemännen var kanske inte lika framåt när det gällde kvinnans njutning.
  • nonymA

Min farfar och farmor fick 16 barn under ca 25 år och 11 överlevde, familjen levde i ett hus med två rum, sammanlagt kanske 40 kvadratmeter.
    Farfar berättade själv för mig att han slutade "rida barbacka" (hans ord) när han fyllde 90! Detta var i sydamerika på den mest avlägsna landsbygden så de levde som man gjorde i sverige på 1800-talet får man anta.

Får fråga farsan om han har några traumatiska minnen av att bevittna syskonalstrande, tror dock inte det, han har drivor med ungar själv! :)

• Anonym (70+)
    Anders 386 skrev 2014-10-01 10:14:44 följande:

Svar på ursprungliga frågan:
    Jag tycker inte det är ett dugg konstigt, folk var väl lika kåta då som nu? Dessutom fanns inte så mycket aktiviteter när dagens arbete var klart. Ingen TV att slappa till och ingen träning som måste utföras. Och inte en massa ideal som folk kände sig tvungna att leva upp till. Inte så mycket prylar att sköta om förutom det som gällde försörjningen. Och det där med många barn var nog ingen som  funderade så mycket på, knullade man så blev det barn, det var lika för alla liksom och inget att fundera så mycket över. Men troligen var sexet mer okomplicerat förr, det där med förspel och kvinnans orgasm var nog inget man diskuterade direkt...  Troligen var det mera rakt på.

Jag tror nog att det kunde vara som Wilhelm Moberg skildrat i Utvandrarna;  man visste mycket väl att det blev barn.  Under perioder av svält,  som när Karl-Oskar och Kristina  miste en liten dotter,  försökte man kanske leva i avhållsamhet.  Inte alltid så lätt...
  • Anonym (70+)
    Anders 386 skrev 2014-10-01 13:54:04 följande:
    Vet inte om man ska kalla det att dom blev impotenta, det var kanske mer att dom inte hade lust längre. Men faktum är att många människor blev riktigt gamla förr i tiden, när man ser på medellivslängden ska man ha klart för sig att den var väldigt låg eftersom många barn dog tidigt i olika sjukdomar. Men dom som inte råkade ut för nån dödlig sjukdom kunde uppnå en ålder som även idag skulle betraktas som ganska hög. 
    Har nog aldrig mött någon man som inte haft lust,  hur gammal han än var.

Däremot har jag läst att erektil dysfunktion är ganska vanlig från 50-  60-årsåldern.
  • Anonym (70+)
    nonymA skrev 2014-10-01 16:38:00 följande:

Min farfar och farmor fick 16 barn under ca 25 år och 11 överlevde, familjen levde i ett hus med två rum, sammanlagt kanske 40 kvadratmeter.
    Farfar berättade själv för mig att han slutade "rida barbacka" (hans ord) när han fyllde 90! Detta var i sydamerika på den mest avlägsna landsbygden så de levde som man gjorde i sverige på 1800-talet får man anta.

Får fråga farsan om han har några traumatiska minnen av att bevittna syskonalstrande, tror dock inte det, han har drivor med ungar själv! :)

Min exman.  född i slutet av 1940-talet,  tyckte det var helt självklart att hans femårige son skulle vara med oss i sängen i alla situationer.  Själv hade han ridit på sin fars rygg medan hans föräldrar hade samlag...  
  • Jocce
    Anonym (Man) skrev 2014-10-01 13:00:10 följande:
    Det är en intressant fråga hur sexet var för kvinnor förr. En schablonbild säger ju att det var på mannens villkor och att kvinnorna oftast blev otillfredsställda. Och att mera avancerade ställningar och tekniker var ovanliga, missionärsställningen gällde. Men det måste väl finnas några undersökningar också om detta. Det skulle vara intressant att veta hur stor del av kvinnorna som hade haft orgasm respektive fick orgasm regelbundet för säg 100 år sedan.
    Mm, läste någonstans att under vissa perioder för några hundra år sedan trodde man att kvinnan måste få orgasm för att blir gravid, så helt kass var nog inte sexet för kvinnan då heller...
  • Jocce
    Anders 386 skrev 2014-10-01 13:29:00 följande:
    Tyvärr tror jag inte man gjorde några undersökningar på den tiden. Vi har nog inget annat än spekulationer att gå på. Men nog tror jag dom körde doggy och att kvinnan fick rida ibland? Sen är det ju så att många kvinnor njuter av sexet även om dom inte får orgasm, och andra kvinnor som var lite kåtare såg säkert till att dom fick orgasm. Jag har en känsla av att vi ofta underskattar hur folk var förr, människan har faktiskt inte utvecklats nästan nånting dom senaste 10000 åren, det är bara den yttre miljön och värderingarna som förändrats genom åren. Men vår kåthet och sexuella fantasi har alltid funnits där. 
    Precis, många pratar som om avancerad sex är något som nyligen uppfunnits. Hallå, kolla gammal erotisk konst från Grekland eller Romarriket, mycket avancerad sex där...

På den tiden var orgier något ganska vanligt. Kolla förresten på de där gamla svartvita porrfilmerna från Frankrike från 20-30-talen. Fantastiskt kåta och utagerande människor i de filmerna.

Det är bara barnsligt att tro att vi skulle vara mer avancerade nu. Tror snarare att vi är mer pryda i så fall.
Svar på tråden Hur kunde sexdriften vara så hög hos fattiga, trångbodda förr?