• Anonym (Kille 31)

Personalen på IKEA frågade hur mycket min fru vägde:)

Vi skulle köpa nya sängar på IKEA. Killen på sängavdelningen kunde verkligen sin sak och ville veta vilken säng som passade bäst. Därför frågade han min fru hur mycket hon vägde för att kunna hitta bästa komfort.

Hon vägrade svara på det:)

Tycker ni att det var en kränkande fråga. Jag hade svarat direkt at jag väger typ 85 kilo. Jag har inget problem med det.

Som sagt tycker ni att det var en fräck fråga? Ni får också skriva hur mycket ni väger om ni vill:)

• Svar på tråden Personalen på IKEA frågade hur mycket min fru vägde:)
  • Jennie med ie

Frågan är i sig inte kränkande, det tycker inte heller jag som är kraftigt överviktig själv. Däremot var den rätt klumpig... det lär synas om en person tillhör de tunga eller de lätta, de korta eller de långa o s v utan att fråga om längd och vikt.

• Anonym (frun)
    Anonym (Kille 31) skrev 2014-09-23 14:20:50 följande:
    Vi valde att avvakta och köpte istället säng till barnen
    Det stämmer då vi insåg att barnen behövde ny säng.

• Deelicious

Men herregud vad löjliga ni är kvinnor! Hur kan det vara mer pinsamt att SÄGA att man väger tex 100kg än att se ut att väga 100kg? För mig är det samma sak. Om du nu skäms över att säga vikten hur vågar ni då ens gå utanför dörren och visa vikten då?
    Och nej, jag menar inte att ni ska skämmas över er vikt men det är samma sak.

• Anonym (f)
    ManoMani skrev 2014-09-23 15:29:20 följande:
    Vad ska du annars säga? :).. jag är inte feg och skriver inte med anonym heller nu när jag har ett konto. Byt inte ämne nu när du fick lite feedback :)
    Byta ämne? Jag pratar om IKEA fortfarande och jag vidhåller att jag är helt övertygad om att OM nu någon tomte på IKEA:S sängavdelning frågat en kund vad hon väger så är den tomten omplacerad innan du hinner säga "Bekkestua"!
  • Alexiandra
    Studentpappa skrev 2014-09-23 15:33:45 följande:

Jag jobbade som yngre i en skiduthyrning i Åre och där var det ju väldigt relevant att fråga efter vikten. Helt otroligt vad svårt det är för många kvinnor att klämma fram ett rakt svar på vad de väger. Oavsett storlek på personen.

-Njaää få se hmm ja kanske 53,4 kg eller ja men då hade jag inte kissat så det är nog 53,1...

När de velade för länge så brukade jag räcka fram en våg, då kom det som oftast en siffra illa kvickt.

Bra ändå du tog fram en våg. Läst om andra om uppskattat vikt och ställt skidorna efter det för "kvinnor alltid anger för låg vikt" (alltså har kvinnan sagt 50 kg har de ställt för 55 kg) - och i ett sådant läge skulle jag få mina skidor felinställda (jag väger mindre än jag ser ut att göra helt enkelt).
  • Indianica

Kan väl vara relevant om det handlar om trycket som uppstår på madrassen, så det kan vara bra att veta vikt för att avgöra vilken madrass som blir bäst, eller vad säge rni som jobbar med sängar omd en teorin?. Jag antar att damen i fråga väger enormt mycket om nu frågan var så känslig? Kan ju vara svårt att avgöra om en dam väger 120 eller 140 kilo....

När jag köpte skidor fick jag väga mig för att få rätt inställning på skidorna. Jag väger lite för mycket, men är det viktigt för sakens skull att vikten "avslöjas" får man väl offra sig???

• Alexiandra

Jag skulle inte blivit kränkt. Och jag kan faktiskt förstå att frågan kan vara känslig oavsett vikt. Det är väldigt personlig sak det där med vikt. Bara FRÅGAN borde inte ge så svåra men dock - så länge det är okej att vägra svara.

Smidigare hade varit att försöka uppskatta, och så låtit kunden provligga de madrasser som troligen passar för vikten. Säger den kunden den är för mjuk eller för hård är det ju enkelt rekommendera en annan madrass att provligga. Så frågan ska inte behöva ställas kan jag tycka. 

• Indianica
    Alexiandra skrev 2014-09-23 18:50:19 följande:

Jag skulle inte blivit kränkt. Och jag kan faktiskt förstå att frågan kan vara känslig oavsett vikt. Det är väldigt personlig sak det där med vikt. Bara FRÅGAN borde inte ge så svåra men dock - så länge det är okej att vägra svara.

Smidigare hade varit att försöka uppskatta, och så låtit kunden provligga de madrasser som troligen passar för vikten. Säger den kunden den är för mjuk eller för hård är det ju enkelt rekommendera en annan madrass att provligga. Så frågan ska inte behöva ställas kan jag tycka. 

Ja, frågan hade kunnat läggas fram smidigare, typ "den madrassen passar om man väger si och så och den där om man väger mer eller mindre än det" osv. och att kunden fårtt prova sig fram på egen hand. Dock är det väl så att en person med stora komplex över sin vikt kanske aldrig hade vågat provligga någon säng i sin egen "viktklass" öht ändå, men, men....att fråga rakt ut "hur mycket väger du"? är ungefär lika tabu som att fråga om en kvinnas ålder eller hur mycket en person tjänar..
  • Anonym (f)

Finns det speciella viktangivelser på IKEA:s madrasser? I så fall kan man ju läsa själv. Sedan är det väl också så att tycke och smak är olika? Jag tänker att det inte är vikten som avgör om man vill ha en hård, mjuk eller mittemellan-madrass? Jag väger 55 kg och vill ha en hård madrass och högt under huvudet. Typiskt för dem som väger 55? Knappast. 

• Anonym (M)

Vad anser ni om att personalen på sängavdelningen på IKEA istället hade gjort en uppskattning av hennes vikt och därefter bett henne provligga en säng som är anpassad till en person som väger 80-90 kg?

Svar på tråden Personalen på IKEA frågade hur mycket min fru vägde:)