• lövet45

rättvisa

Jag är ensam ägare av jordbruksfastighet (26 ha) helt nära storstad. På fastigheten finns 4 bostadshus, som bebos av förutom mig själv mina 3 vuxna barn som har varsitt. Nu vill min son, som har bäst ekonomi av syskonen, lägga ned ca 1 milj kr på renovering av det huset han bor i. 
    Fråga: om/när jag går bort eller vid ev försäljning hur kan min son vara säker på att endast han kan åtnjuta den ev värdestegring som skett pga renoveringen eller allm prisuppgång dvs ej behöva dela med sig av 2 syskon som ej investerat pengar. ?
    Skall jag söka avstyckning ?
    Kan jag låta värdera huset före renoveringen och ny värdering vid ovan tillfälle?
    Tacksam om någon med erfarenhet kan svara.

• Svar på tråden rättvisa
  • Kjell2

Hur ser dina barns avtal med dig ut? Vem äger husen? Hyr de husen eller arenderar de mark?

• lövet45

Jag äger hela fastigheten med alla byggnaderna. Barnen betalar en symbolisk "hyra" som står i förhållande till deras hus storlek, skick och läge. Förutom hyran betalar de en summa till  " husfonden", dvs pengar jag tar av då mindre renoveringar behövs. Till dags dato blir det allltså inga arvsproblem - alla mina tillgångar delas på 3 - punkt! Problematiken uppstår då ena dottern vill lägga ner flera miljoner från egen ficka för att bygga sig ett eget hus här på fastigheten.

• Kjell2
    lövet45 skrev 2014-09-22 19:10:08 följande:

Jag äger hela fastigheten med alla byggnaderna. Barnen betalar en symbolisk "hyra" som står i förhållande till deras hus storlek, skick och läge. Förutom hyran betalar de en summa till  " husfonden", dvs pengar jag tar av då mindre renoveringar behövs. Till dags dato blir det allltså inga arvsproblem - alla mina tillgångar delas på 3 - punkt! Problematiken uppstår då ena dottern vill lägga ner flera miljoner från egen ficka för att bygga sig ett eget hus här på fastigheten.

Tja, du har flera alternativ med sina för och nackdelar.Först bör du nog fundera lite på den långsiktagplanen. Är din tanke att barnen ska bo kvar länge kanske bästa alternativet är att stycka tomterna så att var och en kan styra långsiktigt över sitt.

Vill du ha allt under samma hatt även under framtiden får du titta på andra lösningar, t ex att du fortsätter att äga husen men också står för renoveringar. Ett sätt att göra det är att dottern som vill rusta gör det men får en skuldsedel på dig på beloppet. Då äger du det nyrenvoerade huset men dotterna ska ha ut en miljon från dödsboet först innan arvskiftet ser.

Finns en del juridiska fallhål kring allt detta så oavsett vad du gör bör du nog ta proffshjälp.

• lövet45

Tack Kjell 2 för svar.
    Jag har nog också kommit fram till att värdemässigt lika avstyckningar till de 3 barnen är det bästa för att undvika framtida problematik. 
    Kan du föreslå någon pålitlig advokat/jurist i fastighetsrätt/familjerätt/arv o dyl ?

• Kjell2
    lövet45 skrev 2014-09-24 13:52:25 följande:

Tack Kjell 2 för svar.
    Jag har nog också kommit fram till att värdemässigt lika avstyckningar till de 3 barnen är det bästa för att undvika framtida problematik. 
    Kan du föreslå någon pålitlig advokat/jurist i fastighetsrätt/familjerätt/arv o dyl ?

Din lösning är nog inte dum. När du dör skulle annars alla sitta som samägare till varandras bostäder. Kan vara verkligt konflikskapande.

Har inga tips ang advokat. Börja med din bank t ex. Är du med i LRF kan du kolla lite med dem. Ta gärna någon lokal så att möten odyl funkar smidigt.

Tänka igenom vad du vill noga, diskuttera tydligt med din barn så att de förstår och kan komma med synpunkter. Fixa sen ner allt med proffshjälp på papper.

Funder lite på hur de får sälja/testamentera sina hus, servitut, resten av fastigheten mm.
Svar på tråden rättvisa