• lövet45

rättvisa

Jag är ensam ägare av jordbruksfastighet (26 ha) helt nära storstad. På fastigheten finns 4 bostadshus, som bebos av förutom mig själv mina 3 vuxna barn som har varsitt. Nu vill min son, som har bäst ekonomi av syskonen, lägga ned ca 1 milj kr på renovering av det huset han bor i. 
    Fråga: om/när jag går bort eller vid ev försäljning hur kan min son vara säker på att endast han kan åtnjuta den ev värdestegring som skett pga renoveringen eller allm prisuppgång dvs ej behöva dela med sig av 2 syskon som ej investerat pengar. ?
    Skall jag söka avstyckning ?
    Kan jag låta värdera huset före renoveringen och ny värdering vid ovan tillfälle?
    Tacksam om någon med erfarenhet kan svara.

• Svar på tråden rättvisa
  • lövet45

Jag äger hela fastigheten med alla byggnaderna. Barnen betalar en symbolisk "hyra" som står i förhållande till deras hus storlek, skick och läge. Förutom hyran betalar de en summa till  " husfonden", dvs pengar jag tar av då mindre renoveringar behövs. Till dags dato blir det allltså inga arvsproblem - alla mina tillgångar delas på 3 - punkt! Problematiken uppstår då ena dottern vill lägga ner flera miljoner från egen ficka för att bygga sig ett eget hus här på fastigheten.

• lövet45

Tack Kjell 2 för svar.
    Jag har nog också kommit fram till att värdemässigt lika avstyckningar till de 3 barnen är det bästa för att undvika framtida problematik. 
    Kan du föreslå någon pålitlig advokat/jurist i fastighetsrätt/familjerätt/arv o dyl ?

Svar på tråden rättvisa