• Anonym (Mamis)

Umgängessabotage??

Jag har ensam vårdnad och vi har inget fastställt umgänge, kan han anmäla mig för umgängessabotage om jag gör som barnet vill och inte upprättar några tider med honom??

Barnet är 10+

• Svar på tråden Umgängessabotage??
  • Kjell2
    Anonym (Mamis) skrev 2014-09-23 12:33:29 följande:

Jag har ensam vårdnad och vi har inget fastställt umgänge, kan han anmäla mig för umgängessabotage om jag gör som barnet vill och inte upprättar några tider med honom??

Barnet är 10+

Han här troligtvis väldigt lite att vinna på att skrika om sabotage. Vad han däremot kan göra är att stämma till tingsrätten och yrka på ett fastställt umgängesschema. Blir det så är du mer eller mindre tvungen att se till att barnen kommer dit.

• Anonym (BrightIdéa)

Vad tänkte du vinna på det? Att ungen förlorar kontakt med pappa, hans familj o hela släkten på hans sida eller?

• Anonym (Mamis)
    Anonym (BrightIdéa) skrev 2014-09-23 13:07:47 följande:

Vad tänkte du vinna på det? Att ungen förlorar kontakt med pappa, hans familj o hela släkten på hans sida eller?

Vad jag har att vinna på det är förhoppningsvis ett mer harmoniskt barn som slipper att må dåligt över att vistas med folk som snackar skit om mamman och som bara vill hem när hen är hos pappan. Pappan har heller ingen förståelse för att hen börjar bli stor och inte vill missa saker med sina kompisar utan så fort det blir tal om att hen inte vi åka blir pappan förbannad, skyller på mig och tror inte på att hen hellre kan vilja göra andra saker. Han hotar med att kontakta myndigheter men vad kan dom egentligen göra, är inte umgänget till för barnet och om denne i sin tur inte vill så kan det väl inte tvingas fram någonting eller har jag missuppfattat allt?
  • Kjell2
    Anonym (Mamis) skrev 2014-09-23 14:39:36 följande:

Vad jag har att vinna på det är förhoppningsvis ett mer harmoniskt barn som slipper att må dåligt över att vistas med folk som snackar skit om mamman och som bara vill hem när hen är hos pappan. Pappan har heller ingen förståelse för att hen börjar bli stor och inte vill missa saker med sina kompisar utan så fort det blir tal om att hen inte vi åka blir pappan förbannad, skyller på mig och tror inte på att hen hellre kan vilja göra andra saker. Han hotar med att kontakta myndigheter men vad kan dom egentligen göra, är inte umgänget till för barnet och om denne i sin tur inte vill så kan det väl inte tvingas fram någonting eller har jag missuppfattat allt?

Ja, du har missuppfattat. En tvingande dom om umgänge kan hända.
  • Anonym (Mamis)
    Kjell2 skrev 2014-09-23 14:42:59 följande:

När anses barnet tillräckligt gammalt för att själv få bestämma då?

Men om det ändå kan bli en påtvingad dom eller om jag tvingar känns ju som skit samma egentligen. Jag tycker att det är tragiskt att inte pappan kan ha förståelse för barnet för en gångs skull och inte vara så egoistisk.

Hur går det till om det blir tal om tingsrätten då, tas det alltid kontakt med Familjerätten först då? Tänkte mest för om han bokar in ett möte med dom så kanske dom kan få honom att se det utifrån barnets behov också och att ett annat slags umgänge kanske hade varit på sin plats där barnet kan vara med och påverka istället för att det alltid ska ske på pappans villkor eller att det kan ske lite mer sällan eller något? Barnet lär ju inte bli mer positiv om det ska tvingas fram.
  • Kjell2
    Anonym (Mamis) skrev 2014-09-23 15:14:46 följande:
    När anses barnet tillräckligt gammalt för att själv få bestämma då?

Men om det ändå kan bli en påtvingad dom eller om jag tvingar känns ju som skit samma egentligen. Jag tycker att det är tragiskt att inte pappan kan ha förståelse för barnet för en gångs skull och inte vara så egoistisk.

Hur går det till om det blir tal om tingsrätten då, tas det alltid kontakt med Familjerätten först då? Tänkte mest för om han bokar in ett möte med dom så kanske dom kan få honom att se det utifrån barnets behov också och att ett annat slags umgänge kanske hade varit på sin plats där barnet kan vara med och påverka istället för att det alltid ska ske på pappans villkor eller att det kan ske lite mer sällan eller något? Barnet lär ju inte bli mer positiv om det ska tvingas fram.
    När barnen blir 18 år får de bestämma själva. Innan dess är det föräldrarna eller om de inte kan komma överens domstol. Om det blir domstol så tar domstol rätt stor hänsyn till barnens önskemål när det börjar bli kring 12 år. När barnen börjar komma i de övre tonåren ska det väldigt mycket till för att umgänge ska tvingas fram.

Innan det blir domstolsbeslut blir det minst en vända via familjerätten. Både familjerätten och domstolen kommer trycka på rätt hårt för att föräldrarna ska hitta en frivillig överrenskommelse.

• Anonym (Mamis)

Tack för svar.

Frågan kvarstår dock hur vi ska göra med nästa umgängestillfälle som vi preliminärt satt till helgen som pappan är helt inställd på men som barnet inte vill åka på?

• Anonym (ja)
    Kjell2 skrev 2014-09-23 14:42:59 följande:

Men umgänget är till för barnets skull och ingen annans. Ibland är det för barnets bästa att ha umgänge under tvång, ibland inte.

Om jag skulle ha pappan i tråden skulle jag peppa honom att försöka göra umgänget mer angenämt och givande för barnet. Men eftersom han inte är här struntar jag och ber ts göra det som hon tror är för barnets bästa.
  • Kjell2
    Anonym (Mamis) skrev 2014-09-23 16:00:51 följande:

Tack för svar.

Frågan kvarstår dock hur vi ska göra med nästa umgängestillfälle som vi preliminärt satt till helgen som pappan är helt inställd på men som barnet inte vill åka på?

Vad säger pappan när du tar upp barnets synpunkter på umgänget. Kan pappan tänka sig kortare perioder och oftare t ex. Eller att se till att barnets andra aktivtter och umgänge funkar.
  • Anonym (ja)
    Anonym (Mamis) skrev 2014-09-23 16:00:51 följande:

Tack för svar.

Säg att du inte vill tvinga iväg barnet på umgänge men att dörren hos er står öppen om han vill försöka. Om det är han som vill tvinga barnet så borde det också vara han som genomför tvånget.
Svar på tråden Umgängessabotage??