• smulpaj01

Umgängessabotage??

Jag fullkomligt HATADE att åka till pappa på umgänge när jag var liten, Jag och brorsan låste in oss, rymde eller bara gallskrek.

Vi slapp till slut och det hoppas jag ditt barn också får göra ts?!

En helg fick jag ta med en kompis och då gick det lite lättare.

Tvinga inte barn som inte vill, det är barn misshandel

• smulpaj01
    Anonym (ja) skrev 2014-09-24 12:17:14 följande:
    Varför hatade du att åka hem till din pappa på umgänget?
    För att jag var väldigt blyg och kände inte min pappa. Jag var ofta hungrig men vågade inte säga det.

Han var inte dum, bara totalt ointresserad av mig och brorsan.
  • smulpaj01
    Anonym (?) skrev 2014-09-24 12:22:27 följande:
    Men skulle det vara bättre att växa upp utan pappa bara för att mamman inte uppmuntrade till det?
    Jag säger varken bu eller bä på varken mamma eller pappa MEN båda föräldrar borde se till att ha ett förhållande med sina barn och att barnen har ett fungerande förhållande till den andra förälder.

Har man en förälder som vill, som i detta fall pappan, så skulle jag som mamma i alla fall föreslå att han kommer hem till oss och har umgänge där i några månader tills barnet känner att den vill åka med pappan. På så sätt så är barnet tryggt men samtidigt får en möjlighet att bygga upp en relation till pappan.

Detta kräver så klart två vettiga föräldrar som agerar för barnets bästa! Att bara skylla på att "barnet inte vill" köper jag inte. Barnen känner av mammans känslor och agerar utifrån det.

Sen om pappan i detta fall inte går med på något vettigt utan kräver umgänge av ren princip, ja då får man dra det vidare!
    Min mamma kämpade som en galning för att få mig till pappa på umgänge.. Hon tyckte det var viktigt att ha honom i mitt liv. Men till slut var det ohållbart att tvinga iväg mig. Jag mådde så otroligt dåligt där. Hemskt var det
  • smulpaj01
    Anonym (ja) skrev 2014-09-24 12:32:12 följande:
    Hur vet du att han var ointresserad? Tänk om han bara var ovan och tafatt? Och tänk om han inte älskade er tillräckligt för att ni inte fått chansen att bonda tillräckligt?

Människor behöver inte vara onda för att de misslyckas. Mänskliga relationer är svåra för många och det blir lätt fel trots goda intentioner.

Nu vet jag inte alls hur det egentligen låg till i ert fall men tänk om ni (er pappa) kunde fått hjälp av bup eller socialtjänsten att få till en fungerande familj istället för att ställa in umgänget?
    Jag fattar väl att han är ointresserad när han aldrig någonsin pratade med oss. Tror du barn är oförmögna att uppfatta sånt ?

Inte f#n ska man behöva blanda in soc och bup och göra ett ännu större h-vete för barnen? Nu tänkte du verkligen galet
  • smulpaj01
    Anonym (ja) skrev 2014-09-24 13:05:11 följande:
    Varför skulle buc/soc nödvändigtvis behövt innebära ett ännu större h-e för barnen? Tänk om er pappa hade problem i sitt föräldraskap/med sig själv som han skulle behövt få hjälp med?

Tycker du inte att barn förtjänar bra föräldrar? Ska man lägga ner all sån verksamhet och bara omhänderta alla barn vars föräldrar misslyckas?
    Det omhändertas redan alldeles för många barn, så om soc skulle läggas ner vore det bra pga den orsaken i så fall. Soc gör inget gott för någon.

Så barnen ska behöva gå i terapi hos BUP för att pappan inte är någon bra far?

Sinnessjukt!

Låt barnet slippa ts, påtvingat umgänge kan ge men för livet 
  • smulpaj01
    Anonym (ja) skrev 2014-09-24 13:33:03 följande:
    Nej, det är såklart inte barnen som ska gå i terapi för föräldrarnas skull. Det är föräldrarna som ska få hjälp och stöd för att bli bättre föräldrar för barnens skull.
    Jag är tacksam att min mamma inte blandade in myndigheter utan agerade som en vettig förälder och lät mig slippa farsan!
Svar på tråden Umgängessabotage??