Anonym (?) skrev 2014-09-24 12:22:27 följande:
Men skulle det vara bättre att växa upp utan pappa bara för att mamman inte uppmuntrade till det?
Jag säger varken bu eller bä på varken mamma eller pappa MEN båda föräldrar borde se till att ha ett förhållande med sina barn och att barnen har ett fungerande förhållande till den andra förälder.
Har man en förälder som vill, som i detta fall pappan, så skulle jag som mamma i alla fall föreslå att han kommer hem till oss och har umgänge där i några månader tills barnet känner att den vill åka med pappan. På så sätt så är barnet tryggt men samtidigt får en möjlighet att bygga upp en relation till pappan.
Detta kräver så klart två vettiga föräldrar som agerar för barnets bästa! Att bara skylla på att "barnet inte vill" köper jag inte. Barnen känner av mammans känslor och agerar utifrån det.
Sen om pappan i detta fall inte går med på något vettigt utan kräver umgänge av ren princip, ja då får man dra det vidare!
Min mamma kämpade som en galning för att få mig till pappa på umgänge.. Hon tyckte det var viktigt att ha honom i mitt liv. Men till slut var det ohållbart att tvinga iväg mig. Jag mådde så otroligt dåligt där. Hemskt var det