• Fairydust

Längd och vikt, liten bebis. Ngt att oroa sig för?

Var på 6-månaderskontroll idag, min lilla tjej är bara 63 cm lång och väger 6200g. Vikten har planat de senaste 3 besöken och på längden har hon bara växt en halv cm sen senaste besöket för drygt 1 månad sedan.
    BVC säger att det inte är ngn fara, men det låter ändå som att de är lite fundersamma.

Hon är allergisk mot mjölkprotein och sojaprotein och är inte direkt någon storätare.

Hon är väldigt liten, mycket mindre än andra bebisar i samma ålder som vi känner.
    Jag blir lite orolig, är hon onormalt liten?

• Svar på tråden Längd och vikt, liten bebis. Ngt att oroa sig för?
  • nozpa

Vågar inte svara på hur långa mina var vid 6 månader. Men vikten låter mycket rimlig. Min första vägde några hundra gram mer, men 2:an vägde nästan exakt samma.
    Vid 1½ vägde 2:an 10,5 kilo och det är fullt normalt.
    Följer din dotter sin egen kurva eller har hon stuckit neråt/uppåt? Om inte så oroa dig inte.
    Vad vägde hon när hon föddes?

• Fairydust

Hon vägde 2900 när hon föddes så hon var ganska liten från början!

Nja, hon följde viktkurvan de första 3 månaderna och sen har hon hamnat under sin kurva och den har gått lite nedåt. Längden har följt kurvan hela tiden förutom nu.

Tack för ditt svar!

• cosinus

Försöker minnas vad mina vägt vid 6 månader, de har inte varit så stora någon av dem men nu känns siffrorna långt borta.

Han som är minst vet jag vägde 6.8 kg när han var inlagd för magsjuka vid 10 månader. Jag vet också att han vägde 7.1 kg och var 69 cm vid 1 år. Jag är osäker på om han kan ha vägt så mycket som 6.3 kg vid 6 månader. Tror inte det.

Om jag inte minns helt galet vägde min näst minsta 6.2 kg vid 6 månader, det låter rimligt :) Henne har ingen någonsin sagt något om, hon följer sin kurva rätt ok även om hon nu ff är en rätt liten och nätt 10-åring.

Minsta var iaf 2.5 kg när han föddes och 45 cm lång (ej prematur, född 39+4) och följde sin kurva bra i 4 månader. Sen började han sjunka och sjunka och sjunka så vid 1.5 år var han långt under hela kurvsystemet på vikten. Längden har han hållit rätt bra hela tiden på -2 kurvan.

Han lyckades som regel hålla den nivån han var på när han var frisk men tappade alltid sjuk och tog aldrig igen. Inte föränn närmare 2 år började han ta igen lite för då blev han sjuk mycket mer sällan i kombination med att barn i den åldern inte förväntas växa så rackarns fort länge.

Nu är han 6.5 år, väger väl som en rätt normal 4-åring (15 kg) och är 110 cm lång. Det är nog eg också som en rätt normal 4-åring :) Men man har aldrig hittat något fel på honom fast man tagit ett antal prover och vi fått göra utredning hos dietist för att se att han får i sig allt han ska.

• Mercurialis

Mitt första barn vägde 6,2 kg och var 63 cm vid sex månaders ålder.
    Mitt andra barn vägde 6,2 kg och var 63 cm vid sex månaders ålder.

De var små jämfört med de flesta jämnåriga men de följde sina kurvor jättefint. Första barnet hade tredubblat sin vikt från födseln och andra barnet fyrdubblat vikten under de första sex månaderna.

Första barnet är idag 7 år och ligger mitt på "normalkurvan" för vikt och längd. Andra barnet är 4,5 år och ligger 2-3 S.D. under normalkurvan för vikt och längd men följer sin egen kurva fint.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • fluu

Min var i den storleken. Också allergiker. Också liten i maten innan året. Hon är bara sådan helt enkelt. Är du orolig kan du ju be om en tid hos läkare, men det är säkert inget konstigt. Hade de växt lika mycket varje gång som de gör i början hade de blivit stora väldigt fort ;)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Alexi

Min dotter hade en vecka före sex månader storlek på 5 420 g och 62 cm (född på 3 kg och 49 cm). En plutt oavsett vem man jämförde med. Men pigg och glad hela tiden. Hon har växt på sig, nu är hon snart sex år och helt normalstor.

• Fairydust

Nej men nu inser jag ju att jag inte alls behöver oroa mig efter era svar, vad skönt att höra...tack!

Svar på tråden Längd och vikt, liten bebis. Ngt att oroa sig för?