• Mallanmillis

Gravid och vikariat

Jag började jobba som sjuksköterska i juni och fick ett kontrakt tom. 31 december. Igår kom chefen och sa att jag gärna fick fortsätta om jag ville och visade ett nytt kontrakt fr.o.m. 1jan -15 till 27 sep -15. Saken är den att jag är gravid i v. 7 och är beräknad bf i slutet av maj.

Vet inte hur jag ska göra. Självklart vill jag fortsätta men känner mig så dum på något sätt som skriver på till sep. nästa år fast jag troligtvis bara kommer kunna jobba till senast april. Ska jag skriva på och sen berätta? Eller ska jag förklara som det är så att Chefen kan lägga kontraktet till juni istället? Någon som varit i en liknande sits???

• Svar på tråden Gravid och vikariat
  • Mallanmillis

Känns bara väldigt tidigt att berätta då man aldrig vet om det slutar i missfall. Och då står man där utan istället .

Ingen som varit i liknande sits?

• krillesthlm
    Mallanmillis skrev 2014-09-26 12:58:57 följande:

Känns bara väldigt tidigt att berätta då man aldrig vet om det slutar i missfall. Och då står man där utan istället .

Ingen som varit i liknande sits?

va tycker du själv
    finns inget bot mot sex,förutom mer sex
  • Mallanmillis

Som jag precis skrev tycker jag det känns för tidigt att berätta samtidigt som jag vill vara ärlig då jag inte kommer kunna jobba hela kontraktet.

• Ruter

Jag var i samma sits för 1.5 år sedan. Jobbar som sjuksköterska jag också och fick förlängt precis efter jag fick veta jag var gravid. Skillnaden var nog att jag jobbar på en avd där vi inte får utföra vissa moment som gravid och därmed behövde jag berätta tidigt. Men jag pratade med chefen och fick ändå det längre ifall att det var något fel på bebisen och hade nog valt att beeätta ändå för att vara ärlig och se vad chefen tycker.

Sen hade jag sådan tur att 2 månader senare blev jag erbjuden fast tjänst äveb fast de visste om att jag skulle gå hem på föräldraledighet och då gick jag hem redan 2 månadee innan sonen föddes på graviditetspenning.

• Mallanmillis
    Ruter skrev 2014-09-26 13:19:15 följande:

Jag var i samma sits för 1.5 år sedan. Jobbar som sjuksköterska jag också och fick förlängt precis efter jag fick veta jag var gravid. Skillnaden var nog att jag jobbar på en avd där vi inte får utföra vissa moment som gravid och därmed behövde jag berätta tidigt. Men jag pratade med chefen och fick ändå det längre ifall att det var något fel på bebisen och hade nog valt att beeätta ändå för att vara ärlig och se vad chefen tycker.

Sen hade jag sådan tur att 2 månader senare blev jag erbjuden fast tjänst äveb fast de visste om att jag skulle gå hem på föräldraledighet och då gick jag hem redan 2 månadee innan sonen föddes på graviditetspenning.

Tack för ditt svar! Precis vad jag ville höra ????
  • Ruter

Sen tycker iallafall jag att det spelar in lite vart man jobbar på för avd om man tex jobbar med cytostatika så måste man ju berätta så man kan sluta administrera det. Sen om man jobbar med tex aggressiva personer eller liknande så kan det ju också vara bra att berätta så man inte råkar ut för något hårt slag mot magen. Ett annat tips är att söka graviditetspenning även om det inte känns som du kommer behöva det sen. Jobbar själv på en akutvårdsavd med en del palliativa patienter och cancer patienter. Kändes som om jag inte behövde graviditetspenning men sökte och blev beviljad. Fasr mådde hur bra som helst och funderade på att strunta i att ta ut dom två månaderna men valde sedan ändå att göra det och gå hem och ändå få betalt :) dock lite mindre än vanliga lönen. Idag ångrar jag det ite alls för var först när man gick hem som man kände hur skönt det faktist var :)

• Mallanmillis
    Ruter skrev 2014-09-26 14:33:55 följande:

Sen tycker iallafall jag att det spelar in lite vart man jobbar på för avd om man tex jobbar med cytostatika så måste man ju berätta så man kan sluta administrera det. Sen om man jobbar med tex aggressiva personer eller liknande så kan det ju också vara bra att berätta så man inte råkar ut för något hårt slag mot magen. Ett annat tips är att söka graviditetspenning även om det inte känns som du kommer behöva det sen. Jobbar själv på en akutvårdsavd med en del palliativa patienter och cancer patienter. Kändes som om jag inte behövde graviditetspenning men sökte och blev beviljad. Fasr mådde hur bra som helst och funderade på att strunta i att ta ut dom två månaderna men valde sedan ändå att göra det och gå hem och ändå få betalt :) dock lite mindre än vanliga lönen. Idag ångrar jag det ite alls för var först när man gick hem som man kände hur skönt det faktist var :)

Oj vet inte varför. Det blev massa ? :) är tacksam för ditt svar i alla fall. Jobbar på en medicinavdelning där vi vårdar hjärt- och lungpat. Mycket stress på avdelningen och emellanåt tungt. Kommer söka havandeskapspenning :) har funderat och ska samtala med chef i nästa vecka. Tack för att du tog dig tid att svara.
  • Dimisi

Kan du försäkringskassans regler om föräldrapenning? Ifall det inte påverkar din föräldrapenning om du blir utan jobb från januari, så kan du ju chansa och berätta. Men har du riktig otur så säger arbetsgivaren då nej till att förlänga ditt vikariat och sen kanske du dessutom får missfall. Nej, jag hade inte vågat chansa på det. 

Jag hade skrivit på nu, och väntat med att berätta till vecka 13. Jag ser alltid de första 12 veckorna som väldigt osäkra.

• Ruter
    Dimisi skrev 2014-09-27 02:42:31 följande:

Kan du försäkringskassans regler om föräldrapenning? Ifall det inte påverkar din föräldrapenning om du blir utan jobb från januari, så kan du ju chansa och berätta. Men har du riktig otur så säger arbetsgivaren då nej till att förlänga ditt vikariat och sen kanske du dessutom får missfall. Nej, jag hade inte vågat chansa på det. 

Jag hade skrivit på nu, och väntat med att berätta till vecka 13. Jag ser alltid de första 12 veckorna som väldigt osäkra.

Fast nu skriver ju ts att hon redan fått erbjudandet samt ett avtal att skriva under. Om hon berättar att hon är gravid kan inte arbetsgivaren ta tillbaka erbjudandet och kontraktet då det i såfall begår ett uppenbart lagbrott då du inte får välja bort en person bara för att hon är gravid vilket hon har bevis för att de isåfall gör om det tar tillbaka erbjudandet om förlängt och ts skulle vinna om det blir en tvist om det. Så nej ts har inget på att förlora att vara ärlig och berätta att hon är gravid.
Svar på tråden Gravid och vikariat