• Jannewzadi

Fet 14 åring

Jag har länge blivit mobbad över min feta mage och dubbelhakan började nyss synas. Hur kan man gå vikt snabbt på 1 månad. satsar runt 10 kg. tränar 90minuter varje dag men ser inga resultat. jag ä ca 1.55 - 1.65 m (har inte mätt på länge) kan man svälta sig i en vecka och sedan långsamt äta mer och mer så att man inte går upp i vikt snabbt igen? Eller ska jag gymma och göra fettet till muskler. men tycker även att det är fult med en kort kille som är biffig. snälla hjälp! 

• Svar på tråden Fet 14 åring
  • Mandel

10kg på en månad verkar inte vara något hälsosamt mål. 10kg på 10 veckor är en annan sak.

Det enklaste sättet är faktiskt att tänka på vad man stoppar i sig. Börjar du svälta dig själv för hårt samtidigt som du hårdtränar är risken för att du ska rasa ihop i en hög tämligen stor. Och då går man inte ned i vikt...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee

För det första måste du överge tanken om att gå ned 10 kg på en månad. Det GÅR, men det är vaken troligt eller nyttigt. Träningen är sekundär i viktnedgång, maten är det primära. Du måste lägga om din kost. Sen måste du komma ihåg att du är 14 år, inte 40. Du har 7 år till på dig att växa på längden.

Gå genast och mät dig (mot en dörrkarm, ta en blyertspenna och ett måttband. Sträck på dig, stå inte som en säck och svanka inte heller). Skriv upp det. Väg dig (ni har väl en våg hemma? Har ni inte det, så mät dig med måttbandet. Hojta till om du inte vet var eller hur man ska mäta.) Sätt dig sedan och skriv, brutalt ärligt, vad du har ätit idag, igår och i tisdags. 

Återkom sedan. Och prata med dina föräldrar.

We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Jannewzadi
    Aniiee skrev 2014-09-25 17:24:14 följande:

För det första måste du överge tanken om att gå ned 10 kg på en månad. Det GÅR, men det är vaken troligt eller nyttigt. Träningen är sekundär i viktnedgång, maten är det primära. Du måste lägga om din kost. Sen måste du komma ihåg att du är 14 år, inte 40. Du har 7 år till på dig att växa på längden.

Gå genast och mät dig (mot en dörrkarm, ta en blyertspenna och ett måttband. Sträck på dig, stå inte som en säck och svanka inte heller). Skriv upp det. Väg dig (ni har väl en våg hemma? Har ni inte det, så mät dig med måttbandet. Hojta till om du inte vet var eller hur man ska mäta.) Sätt dig sedan och skriv, brutalt ärligt, vad du har ätit idag, igår och i tisdags. 

Återkom sedan. Och prata med dina föräldrar.

Är 1.62 m

Väger: 64.3

Måste sluta HELT med socker! Äta mindre och träna hårdare. Tänker skippa skolmaten. Är kille och har manboobs. Vill dö :'( skäms så mycket
  • Zoja

- Ät nyttigt. Inga sötsaker, chips, sötade flingor etc.
    - Träna regelbundet, men inte överdrivet. Löpträna gärna runt tre gånger i veckan.
    - Ät normalstora portioner.

• Aniiee
    Jannewzadi skrev 2014-09-25 17:52:17 följande:
    Är 1.62 m

Väger: 64.3

Måste sluta HELT med socker! Äta mindre och träna hårdare. Tänker skippa skolmaten. Är kille och har manboobs. Vill dö :'( skäms så mycket
    Skippa inte skolmaten. Det är bara korkat och du kommer inte gå ned (been there, done that). Träna hårdare är också dumt, träna smartare istället. Fundera ut om det är något särskilt du vill träna/sporta. 

Hur gick det med att skriva upp allt du ätit de senaste tre dagarna?

Skippa inte socker helt, särskilt inte i favör för sötningsmedel., Det är bättra att du dricker ett glas cola än att du dricker en liter cola zero, om man säger så. Det gör inget om du tar en tårtbit på farmors 70-årsdag, ta en mindre bit, och ät lite mindre middag. 

Vad säger dina föräldrar? Har du pratat med skolsköterskan? Skolsköterskan kan tipsa och råda.
  • Jannewzadi
    Aniiee skrev 2014-09-25 18:17:44 följande:
    Skippa inte skolmaten. Det är bara korkat och du kommer inte gå ned (been there, done that). Träna hårdare är också dumt, träna smartare istället. Fundera ut om det är något särskilt du vill träna/sporta. 

Hur gick det med att skriva upp allt du ätit de senaste tre dagarna?

Skippa inte socker helt, särskilt inte i favör för sötningsmedel., Det är bättra att du dricker ett glas cola än att du dricker en liter cola zero, om man säger så. Det gör inget om du tar en tårtbit på farmors 70-årsdag, ta en mindre bit, och ät lite mindre middag. 

Vad säger dina föräldrar? Har du pratat med skolsköterskan? Skolsköterskan kan tipsa och råda.
    Tisdags: Skolmat: Fisk med potatis om jag minns rätt. Vi i år 9 driver även skolcafeterian så 2 toast (varav en med surdeg) och skånemejeriets chokladmjölk (2dl) hemma efter det: choklad (milka), macka, och massor med vatten

Onsdags: 2pkt nudlar (var hemma och förkyld) och ris (utan någonting) drack vatten och te

Idag: kebabrulle (istället för skolmat) och druckit coca cola med det. Och hemma: potatis med grönsaker. Och nu vill jag inte äta mer. Men blir sugen ibland
  • Jannewzadi
    Jannewzadi skrev 2014-09-25 18:30:52 följande:
    Tisdags: Skolmat: Fisk med potatis om jag minns rätt. Vi i år 9 driver även skolcafeterian så 2 toast (varav en med surdeg) och skånemejeriets chokladmjölk (2dl) hemma efter det: choklad (milka), macka, och massor med vatten

Onsdags: 2pkt nudlar (var hemma och förkyld) och ris (utan någonting) drack vatten och te

Idag: kebabrulle (istället för skolmat) och druckit coca cola med det. Och hemma: potatis med grönsaker. Och nu vill jag inte äta mer. Men blir sugen ibland
    Pappa ska inte ge mig mer pengar (mitt förslag) så att jag inte köper skräpmat. Och Han ser till så att jag tränar och inte äter sött. Mamma vill också att jag tränar varje dag. Joggar då 90 minuter på löpband. Men 4-5 dagar i veckan räcker. Ska träna på vardagar
  • Aniiee

Frukost?
  • Jannewzadi
    Zoja skrev 2014-09-25 18:02:20 följande:

- Ät nyttigt. Inga sötsaker, chips, sötade flingor etc.
    - Träna regelbundet, men inte överdrivet. Löpträna gärna runt tre gånger i veckan.
    - Ät normalstora portioner.

Tack för tipset!
  • Jannewzadi
    Aniiee skrev 2014-09-25 18:33:17 följande:
    Frukost?
    Hinner inte med frukost. Äter bara det på helgen. Bussen går för tidigt. Och det tar ca 40 min - 1 h för mig att sova så att sova tidigare hjälper inte så mycket. Men på vår skolcafeteria som 9:orna styr på högasten så köper jag toast eller surdeg macka med ost och smör. Vi slutade nyss sälja mjölk eftersom ingen köpte det men vi säljer skånemejeriets chokladmjölk och capri sun i olika smaker
  • Mandel

Fixa frukost kvällen innan och ät på bussen? Kokta ägg?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Studentpappa

Är du ute efter att forma kroppen så se till att styrketräna och inte bara springa. Är du fet och enbart går ner i vikt så kan du ändå bli slapp i skinnet och i värsta fall blir du smal med manboobs, se till att fyll ut skinnet med lite muskler.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    Jannewzadi skrev 2014-09-25 20:10:23 följande:
    Hinner inte med frukost. Äter bara det på helgen. Bussen går för tidigt. Och det tar ca 40 min - 1 h för mig att sova så att sova tidigare hjälper inte så mycket. Men på vår skolcafeteria som 9:orna styr på högasten så köper jag toast eller surdeg macka med ost och smör. Vi slutade nyss sälja mjölk eftersom ingen köpte det men vi säljer skånemejeriets chokladmjölk och capri sun i olika smaker
    Sluta med det, koka ägg på kvällen och ät två st på bussen.
  • Jannewzadi
    Studentpappa skrev 2014-09-25 21:42:13 följande:
    Sluta med det, koka ägg på kvällen och ät två st på bussen.
    Gör det just nu! ????
  • Jannewzadi
    Studentpappa skrev 2014-09-25 21:40:51 följande:

Är du ute efter att forma kroppen så se till att styrketräna och inte bara springa. Är du fet och enbart går ner i vikt så kan du ändå bli slapp i skinnet och i värsta fall blir du smal med manboobs, se till att fyll ut skinnet med lite muskler.

Har inte gymkort längre och vill spara pengar? Tips på övningar man kan göra hemma?
  • Studentpappa

U

Jannewzadi skrev 2014-09-25 22:32:18 följande:

Har inte gymkort längre och vill spara pengar? Tips på övningar man kan göra hemma?

Det är bara att googla på övningar med kroppsvikt, då hittar du filmer och tips. Finns hur mycket som helst på Youtube, klassiska är armhävningar, benböj, utfall, burpees, situps, benlyft, är du stark är handstand pushups grymma för axlarna.
  • SailorMoon

Chokladmjölk? Kebabrulle? Toast? Coca-Cola? SKIPPA FETTET!

Drick vatten till alla måltider, eventuellt glas mjölk på morgonen till frukosten. Om du tar bort allt godis, chips, socker et och snabbmat så försvinner suget efter det HELT på 2-4 dagar, vänj dig ur dina gamla dåliga vanor så kommer du gå ner på nolltid utan att ens märka det. 

Kämpa på!!
  • Jannewzadi
    SailorMoon skrev 2014-09-26 18:36:22 följande:
    Chokladmjölk? Kebabrulle? Toast? Coca-Cola? SKIPPA FETTET!

Drick vatten till alla måltider, eventuellt glas mjölk på morgonen till frukosten. Om du tar bort allt godis, chips, socker et och snabbmat så försvinner suget efter det HELT på 2-4 dagar, vänj dig ur dina gamla dåliga vanor så kommer du gå ner på nolltid utan att ens märka det. 

Kämpa på!!
    Tack! :)
  • Jannewzadi
    Studentpappa skrev 2014-09-26 17:33:41 följande:

U

Det är bara att googla på övningar med kroppsvikt, då hittar du filmer och tips. Finns hur mycket som helst på Youtube, klassiska är armhävningar, benböj, utfall, burpees, situps, benlyft, är du stark är handstand pushups grymma för axlarna.
    Ska göra! :)
  • laila88

Om du har lite pengar, kan inte dina föräldrar sponsra dig med ett gymkort? Jag tycker det motiverar otroligt att gå till gymmet.

Och som andra säger, chokladmjölk, cola, capri sun, juice allt sånt är världens sockerfällor :/ Men du kan smaksätta vatten med citron eller nåt så kanske de blir lite roligare än att bara dricka vanligt vatten jämt :)

Föreslår att alltid äta skollunchen och inte stora mega portioner heller :) mycket handlar om att äta och dricka med måtta.

Svar på tråden Fet 14 åring