Inlägg från: Anonym (Bara frågar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bara frågar)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Anonym (Dubbelmoral??) skrev 2014-09-26 19:51:02 följande:

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

Jag är mera förvånad över att muslimska män inte har en klädkod men att kvinnor förväntas ha det? Varför får inte kvinnor klä sej hur dom vill när män får?

Vem bestämmer?
  • Anonym (Bara frågar)
    Anonym (Där ser man!) skrev 2014-09-27 12:19:16 följande:
    folk är upptagna med kvinnan att d missat männens kläd kod, men tydligen så har även mannen en kläd kod, han måste trimma mustaschen och släppa skägget, han får tex inte gå runt bar överkropp. Och hans kläder måste vara över anklarna, vet ey om du sätt men det är df vissa muslimska män har uppvikta byxor lr "för korta" som vissa tror. Och oftas går de klädda i dessa klänningar som vi ibland ser. Visste du detta ?
    Jag tror inte några kvinnor går i taket om deras män klär sej "fel", såsom deras äkta män gör om deras kvinna klär sej "fel".

Det handlar om att integrera sej. Inte att hålla kvar den traditionella hemlandskulturen till 100%.
  • Anonym (Bara frågar)
    Anonym (Intressant.) skrev 2014-09-27 12:27:49 följande:

Det är långt ifrån alla som är tvingade, visst finns det tvång här o där, men MÅNGA har gjort valet själva. De som väljer att gå i jilbaba/niqab är oxå svenska konvertiter, men kan inte se att under niqabeen, finns en blå ögd svenska. Jag säger detsamma som någon tidigare skrev, ju mer intressant ämnet är, ju mer förbjudet det är. Desto mer lockar det människors intresse, där av ser vi hur många som konverterar runt om i världen trots islamofobin.

"... finns en blå ögd svenska."
    Visserligen för att många muslimer är färgade. Men blå? Verkligen? :)

Visst får kvinnor vara klädda hur som helst, bara det är av eget val. Inte andras. Inte av deras män, deras föräldrar (om kvinnorna är myndiga), deras bröder eller kusiner, eller församlingar. Utan bara deras egna val. Liksom män klär sej som dom vill av eget val.

Så hur vet man vems val det är? Frågar man kvinnan själv? Och vad för svar får man då?
  • Anonym (Bara frågar)
    Anonym (Intressant) skrev 2014-09-27 12:57:58 följande:
    En svensk kvinna med blåa ögon, blont hår. frågan är varför måste alla lägga sig i allt, håll reda på ditt, o strunta i vem som valt vad någon annan ska ha på sig, måste vara jobbigt att behöva gå runt o försöka analysera alla människor
    "...strunta i vem som valt vad någon annan ska ha på sig..."

Ingen av oss får vara klädd hur vi vill, ingen.
    Om jag nån gång skulle få för mej att jag skulle ta på mej en riktig sexig och färggrann klänning skulle jag få ett straff, ett socialt straff, omedelbart.
    Kvinnor i niquab får också ett straff för deras klädsel, inte juridiska straff, men straff från dom som inte tycker att kvinnor borde få ha på sej detta.
    Och kvinnor i muslimska communities som släpper ut håret och går i byxor och en läcker topp får också sitt omedelbara sociala straff.
    Men muslimska män har inte samma krav på sej. Lustigt...

Att analysera är att lära sej. Inget fel i det.
Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??