Centurione skrev 2014-09-26 19:56:06 följande:
För det första så sympatiserar jag inte med kvinnor som klär sig slampigt på allmän plats. Så vet du det!
När det gäller burka- eller niqab-bärande kvinnor i Väst (jag lägger mig inte i hur de klär sig i sina egna länder), så finns det flera problem.
1. En omtanke om kvinnan själv. VILL hon verkligen detta, eller är hon tvingad av sin make, far eller bror..?
2. Att det blir svårare för henne att få arbete, eftersom väldigt många arbetsgivare inte skulle anställa någon som var klädd så extremt. Detta gör att det svenska samhället måste försörja henne i stället - och det är inte rätt i en tid när neddragningarna står som spön i backen, och många av våra egna inte får den vård och omsorg de behöver
3. Den extrema klädseln isolerar kvinnan i sin egen grupp. Det blir svårare för henne att ses som svensk, steget för svenskar att ta kontakt med henne blir mycket längre... på så sätt får vi en skarp segregering, som är skadlig i ett samhälle. Vi behöver känna oss som ETT folk.
Visst finns det fall där vissa tvingas, men det finns otroligt många som väljer att gå klädda så själva oxå, har sett det sj med folk man känner. Jag förstår hur du tänker, men hur ska man göra då, det är inte hennes fel att hon blir en som lever på bidrag för att ingen vill anställa henne. Trots att hon behärskar språket, och har utbildningen, en arbetsgivare anställer den han vill, hon kan ju bara söka och hoppas på det bästa!