• Stavka

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Ja, en täckt kvinna är antingen förtryckt eller en desillusionerad dumbom.

Halvnakenheten är inte oberoende av väder medan skylandet är det; att gå halvnaken är det ingen som gör när det är minusgrader, däremot skyler sig muslimska kvinnor även om det är trettio plus. Inte för att det är skönt, men för att det är en nödvändighet enligt kulturella och religiösa övertygelser. Dessutom kan man inte bortse från det faktum att traditionen med att kvinnor ska täcka sig är sprunget ur patriarkala föreställningar om att kvinnan ska ta ansvar för männens sexualitet. Man måste se det ur den kontext som den existerar i.

• Stavka
    Anonym (!!) skrev 2014-09-28 16:14:09 följande:
    tråden handlar inte om vad du pratar om, frågan är varför är en kvinna fri att klä sig hur hon vill, men inte fri nog att täcka sig, då äre väl samhället som förtrycker henne i och med att hon inte får klä sig hur hon vill. jag känner så här, klä dig hur du vill, det är upp till dig, vill du gå i minnikjol fine, vill du gå i burka fine, oavsett så är det ens egen kropp,och om personen som bär det är nöjd, who am I to judge?
    För att "friheten" att täcka sig inte handlar om frihet, utan om ett fängelse som rättfärdigas av religiösa och kulturella dogmer. Har du valt att med öppna armar omfamna detta fängelse i din utövning av frihet är det fortfarande ett förtryck du har omfamnat. Givetvis är det upp till dem, men att säga att de är lika fria som en kvinna som i trettio graders värme har valet att svalka sig utan att behöva begränsas av religiöst och kulturellt befästa övertygelser är ganska skevt.
  • Stavka
    Anonym (varför) skrev 2014-09-28 16:22:31 följande:
     När jag var studerade på grundskola så blev jag tvingad av lärare att ta av mig mössan inomhus. varför?
    För att skolan präglas av gamla förlegade traditioner där ett mössprytt huvud är ett tecken på respektlöshet gentemot läraren som auktoritet, skulle jag tro. Varför är det relevant dock?
  • Stavka
    Anonym (!!) skrev 2014-09-28 16:41:47 följande:
    Då är det människor med din mentalitet som förtrycker kvinnor som självmant valt att täcka sig. Det är du som förtrycker de genom att beröva de rätten att klä sig hur fan de vill. Klä dig hur DU vill, men ge fan i vad andra har på sig. Det pratas om kvinnans rättighet jämt, hur ska vi uppnå det när hon knappt får gå ut hur fan hon vill! skulle vara Nice om alla bara skötte sitt, o struntade i vad alla andra gjorde!
    Jag förtrycker inte, jag påpekar bara att de är desillusionerade om de tror att de utövar någon form av helig frihet genom att ty sig till religiösa och kulturella dogmer som har för avsikt att begränsa kvinnan på grund av uppfattningar om mannens tydligen hejdlösa sexualitet.

Det här handlar inte om att kritisera klädval som är resultatet av en individuell smak om det estetiskt tilltalande. Det här handlar om klädesplagg vars syfte har varit och är att begränsa kvinnan. Jag tycker det är viktigt att förakta slöjan just för vad den symboliserar. 
  • Stavka
    Anonym (varför) skrev 2014-09-28 23:10:57 följande:
    För att som i skolan så har vi i hela vårt samhällen direkta eller indirekta riktlinjer och regler som vi alla följer, tex då hur en kvinna "får" bli klädd. 
    Du menar att man kan dra paralleller från slöjan till mössförbudet i skolor? Mycket felaktigt i så fall.
  • Stavka

Muslimsk logik: frihet = frihet att vara ofri genom att följa religiösa dogmer och underkasta sig i egenskap av kvinna.

Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??