Inlägg från: Anonym (Muslimah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Muslimah)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Ja Ts, det är intressant. Att friheten sitter i mitt klädval. Kära läsare, jag är fri. Fri att välja vad jag vill bära på min kropp, kanske jag inte gör samma val som dig , men det betyder inte att jag är mindre fri.

Jag klär mig för min egen skull för jag vill följa Allahs vilja. Det är min tolkning av min religion. En religion jag valt att följa , en religion som jag anser ger mig frihet.

Jag har varit otäckt tidigare i mitt liv, fått både visslingar, snuskiga saker viskade i mitt öra, tafsad på och kommenterar för mitt utseende så länge jag kan minnas.

Kom inte och säg att den kvinna som bär stilettklackar, smetar ner sitt ansikte med smink , opererar brösten , botoxar sitt ansikte eller klär sig i kortkort och urringat så brösten hoppar ut gör det för hennes skull! Skulle hon vara fri menar ni?

Vad är egentligen frihet för er?

Jag märker att när jag började med slöja och täckande kläder började folk lyssna på mig och ta mig seriöst ,slutade komma med sexuella anspelningar, jag fick uppskattning för saker jag gjort och hur jag är som person istället för hur jag såg ut .

Det sista jag vill kommentera är att detta är mitt val- min frihet.

• Anonym (Muslimah)
    Anonym (Spak) skrev 2014-09-27 11:23:58 följande:

Du överdriver. Jag har också fått kommentarer om mitt utseende, det har nog alla kvinnor, men inte så ofta så att vi bara sett en lösning och klä oss täckande. Du tar också i så att du spricker i beskrivningen av stilettklackar, kortkort, urringat och smink. Hur många kvinnor klär sig så om de inte ska gå på fest eller maskerad. Nej, du. Lösningen i att få frihet är inte att dölja sig. Frihet är att bli lyssnad på utan att behöva dölja sig. Jag klär mig i "vanliga" kläder (kjol, skjorta, kavaj, jeans osv) och så ser de flesta kvinnorna ut i Sverige och därför kan man inte ställa denna klädsel mot burka/niqab/slöja. Jag läste om en tjej som konverterat till islam. Hon tyckte att det var frihet att slippa sminka sig för det syntes ju inte bakom slöjan. Det är inte frihet! Frihet är att strunta i att sminka sig och visa upp sitt osminkade ansikte till full beskådan! Om en man inte kan lyssna på mig och ta mig på allvar bara för att jag har läppstift har han problem.

Vad vet du om vad jag upplevt?

Du missuppfattade gravt mitt inlägg, jag täcker mig inte för att slippa flirtande män och sexuella anspelningar, jag skrev att jag täcker mig pga min tro.

Jag beskrev skillnaden jag upplevt mellan att vara islamiskt klädd och att vara otäckt.

Du citerade mitt inlägg, varför svarade du inte på min fråga. Vad är frihet för dig? Är det verkligen att visa mer hud än du är täckt? Varför sitter din frihet i dina kläder?

För mig är frihet att välja min livsstil, att få leva på det sätt som gör mig lycklig .

Vad är ditt problem med det?
  • Anonym (Muslimah)
    Waldo skrev 2014-09-27 13:18:16 följande:

Det är något djupt fel och tragiskt över den umgängeskrets du befinner dig i och dom privata och offentliga rum du rör dig i, om män har tafsat på dig, viskat "snuskigheter" till dig, dvs sexuellt trakasserat dig så länge du kan minnas

Så längre jag kan minnas har någon man aldrig gjort det till mig

Visst har jag fått komplimanger, men vid rätt tid och plats och av rätt man

Jag för mig med respekt och förväntar mig att bli behandlad med respekt oavsett hur jag är klädd

Det är inte bland min umgängeskrets detta hände , så du behöver inte beklaga dig över mig. Däremot kan du beklaga dig över det samhälle vi lever i som anser att mäns tafsande är en småsak. Där kvinnor behandlas som sexobjekt.

Har jobbat mycket bland män och hört hur de kan prata om kvinnor. Platser där män tafsat har varit på t-banan och uteställen. Du har tur som inte upplevt det och tror tyvärr att du är en minoritet. Studier visar att hälften av alla 9klassare någongång upplevt sexuella anspelningar iform av verbala kränkningar och fysiska närmanden . Ser du inte detta som ett problem? Är det inte något galet då?

Btw, jag täcker mig pga min tro, inte för att få respekt av män, det är bara en bonus :).
  • Anonym (Muslimah)
    Anonym (varför) skrev 2014-09-28 23:10:57 följande:

För att som i skolan så har vi i hela vårt samhällen direkta eller indirekta riktlinjer och regler som vi alla följer, tex då hur en kvinna "får" bli klädd. 

Vilka är dom riktlinjer och regler "alla" följer?
  • Anonym (Muslimah)
    Baharna skrev 2014-09-29 06:33:26 följande:

Sant...Islam kanske inte tvingar någon till något men ofta gör muslimer det. Många muslimer jag träffat vet inte så mycket om islam faktiskt. Jag har oftat rättat folk i diskussioner. Det är förresten en himla massa mobbning muslimska kvinnor emellan. Märker ofta att det är kvinnorna som pressar varandra mer än vad männen gör.

Muslimah..du frågar varför någons frihet sitter i kläderna...men det är ju precis samma sak som du säger själv. Din frihet sitter i att täcka dig.

Låt folk klä sig som de vill. Täckta eller inte. Folk analyserar för mycket. På mitt jobb är nästan alla muslimska kvinnor täckta (förutom ansiktet) men alla indiska kvinnor är inte täckta men ingen diskuterar det för det är inte intressant. Vi skiter i vilket helt enkelt.

Vidare tycker jag att det vore bra om folk i Sverige visste att det finns olika versioner av islam och att den som ofta sprids i Sverige är en extrem saudisk version som inte accepteras av många i arabländerna. De hånar saudiernas tolkningar. När en svenska konverterar i Sverige går hon ofta till moskeer som sponsras av Saudi och som har imamer som är lärda enligt den läran...sen ger sig denna konvertit ut på nätet och diskuterar islam och helt klart får denne person islam att framstå som galet. Säger inte att trådstartaren eller muslimer i den här tråden följer denna versionen men det är VÄLDIGT vanligt i Sverige.

God morgon!

Som du skriver så tvingar inte islam till någonting, och håller med om att muslimer likt alla andra människor är just människor, dvs de gör misstag och fel för ingen är perfekt.

Antingen medvetet eller omedvetet.

Men vad har det med denna diskussion att göra?

Har skrivit det 2ggr nu, men upprepar mig igen om det var svårt att ta till sig, jag anser inte att frihet sitter i kläderna, min frihet sitter i att jag har valfriheten att själv välja mitt livsval och att själv välja hur jag vill leva mitt liv så som gör mig lycklig.

Att följa min religion gör mig lycklig, så igen, vad är ditt problem? Varför kan jag inte få göra det utan att ses som en kvinna med mindre frihet än den som väljer att gå mer naken än täckt? Jag ställer mig därför frågan, handlar frihet om hur mycket mer naken en person väljer att klä sig desto mer fri är hon?

Handlar det alltså om att friheten är så ytlig att den sitter i tyget?

Igen, vad är frihet för dig?

Jag låter folk gå klädda hur de vill, vart i mina inlägg har jag skrivit motsatsen. Varför väljer du att tolka in mina inlägg till att jag skulle tvinga kvinnor på kläder? Jag skulle inte behöva skriva detta ,men då jag är muslim, är jag nog tvungen så att ingen medvetet missförstår mig. Jag respekterar alla människor, täckta som otäckta, muslimer som icke-muslimer, barn som vuxna och män som kvinnor, så med det sagt kan du sluta misstolka det jag skriver och istället faktiskt läsa det jag skriver. Eller kanske är det du som analyserar för mycket?

Håller med om att saudis tolkning av islam är galen, men så är de styrande där inte muslimer i enhet med islam. Det låter inte som du är muslim, och tror att det du sett av muslimer är den som finns i saudi, vilket är beklagligt att du sedan sitter på nätet och kastar skit. Känner ingen som anser att saudi följer islam , till namnet en islamisk stat men det stannar där också. Så med det sagt, kanske du kan börja läsa mina inlägg istället för att anta saker...

God morgon på dig med.
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 07:16:03 följande:

Skillnaden ligger inte i om en människa är halv, eller naken eller täckt. Det handlar om hen är det av egen fri vilja eller för att någon annan säger att hen ska vara det.

De flesta människor är rejält täckta utomhus på vintern utan att det handlar om ofrihet. Men om en världslig eller religiös lag säger att man ska klä sig på ett visst sätt handlar det inte längre om frivillighet.

Vi har väl friheten att välja vad vi vill följa i Sverige? Att välja om vi vill följa religionen eller inte? Välja om vi tolkar islam så som att kvinnor ska täcka sig eller såsom att kvinnor inte behöver täcka sig, det finns muslimska kvinnor som tolkar detta annorlunda. Som det säkert vet har inte alla muslimska kvinnor en tygbit på huvudet.

Vad är frihet för dig?
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 09:13:23 följande:
    Frihet är att välja själv.
    Om en gud bestämmer över dig är det inte längre frihet.I alla fall inte om någon på fullt allvar tror att den där guden existerar.
    Om en gud hotar dig om du inte lyder guden är det extremt långt frihet.
    Hot är inte frihet. Hot är tvång. Även om den som hotar är något slags gud.

Detsamma gäller om det är en make eller samhället som bestämmer över hur du ska klä dig.
    Frihet är att välja själv- nu där håller jag med dig. 
    Gud bestämmer inte över mig, Han har gett mig fri vilja. Jag väljer att följa islam i den bäste mån jag kan.  
    Jag ser Guds ord-Koranen som en vägledning, inte som ett hot. Och jag ser Profeten Muhammad (fvmh) som en vägledare.
    Mitt val-mitt liv.   

Däremot ser jag det som samhället många gånger bestämmer hur man ska klä sig-sällan finns det alternativ i butikerna.  De går efter vad modet säger och vad som just nu är inne.   Det är svårt att som förälder hitta kläder som passar ens egna värderingar.   Ofta är det tryck som "Bad ass", "All that" eller nån popidol typ Miley Cyrus eller Brittney Spears,  eller så är det spets, nitar och genomskinligt. Alltid är det tajt och lågskurna byxor.   Vet att jag letade förgäves efter ett par knälånga shorts till min dotter men de fanns inte. Handlade på killarnas avdelning då. 
    Varför är det så tror du?  
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 09:17:02 följande:
    Jag var under många år tillsammans med en muslimsk kvinna och lärde inte bara känna henne väl utan många av hennes muslimska vänner och släktingar.
    Det jag insåg var hur rädda dessa människor var för att misshaga sin bestialiska gud..
    Deras islam handlade inte ett dugg om frihet.
    Deras islam handlade helt om underkastelse av skräck för helvetet.
    Om din väninna hade fruktat Gud hade hon inte hängt med dig, i flera år dessutom.

• Anonym (Muslimah)
    vampyria2 skrev 2014-09-29 09:38:09 följande:
    Friheten sitter i att få göra som man känner för utan att behöva tänka på vad andra tycker och tänker, du måste väl ändå kunna erkänna att de andra i din församling (eller vad man kallar det) skulle reagera negativt om du valde att klä dig på ett annat sätt? Du har en heligskrift som berättar för dig hur du ska tänka när det gäller kläder, jag kan klä på mig vad jag känner för utan att behöva tänka på att jag kan bli förskjuten eller få dåligt rykte om mig.

Nu är jag inte någon som springer omkring väldigt avklätt men jag har mitt eget val när det kommer till kläder jag vill ha på mig och det är förbannat skönt faktiskt Drömmer
    Jag bryr mig inte vad andra tycker och tänker om mitt val, jag väljer inte att följa islam av rädsla för vad andra ska tycka och tro. Om det var så hade jag inte tagit på mig slöjan eftersom jag fått höra ett och annat från min egna familj! Lättast hade ju varit att följa med strömmen och göra som alla andra.  Men skulle det vara frihet ?  Att göra saker för att det förväntas av mig?
    Jag valde att följa min vilja- frihet för mig är just det. 

Jag tog inte på mig min slöja så fort jag konverterade, det skedde en tid efteråt. Aldrig att någon kommenterade det eller reagerade negativt.  Vet du hur många muslimska kvinnor som inte bär slöja? En del tolkar det som att de inte behöver, men andra (skulle säga de flesta) gör det för att de är rädda. Rädda för hur de ska bli bemötta av familj, av vänner, av arbetskamrater och av samhället i stort.  
    Är det frihet för dom?  Tror du att de är helt tillfreds?
    Vad får dig att tro att muslimen i Sverige skulle förskjuta någon annan pga att hon inte bär slöja?  Vad får dig att tro att man i islam får ge en kvinna dåligt rykte pga hennes val av klädsel?

Jag har också mitt eget val när det kommer till klädsel, så där skiljer vi oss inte. Jag väljer mellan kläder jag valt att köpa till min garderob. Mina kläder är väldigt olika, byxor, kjol, tunikor, blusar, olika färger,mönster och tyger.
    Håller med om att det är förbannat sköntFlört
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 19:46:21 följande:

Så varken Koranen, de andra islamska skrifterna eller muslimer påstår att guden behandlar kvinnor i olika livet efter detta beroende på om de har burit slöja eller inte under sitt jordeliv? Intressant! Då har både jag och mina muslimska vänner blivit felinformerade. De trodde att man måste följa gudens uppmaningar för att inte hamna i helvetet, men nu kan jag alltså meddela dem att några sådana hot inte finns utan att slöjan är helt frivillig.

Er gud accepterar alltså var och ens fria val utan att bestraffa någon?

Då har dom grovt missuppfattat sin religion. Koranen är nedsänd som vägledare till människor.surat al-baqarah 2:185-186.

Ingen vet vart vi hamnar efter döden. En person som bär slöja behöver inte per automatik vara en bättre muslim än hon som inte bär den. Om man läser Koranen står det att Gud rekommenderar kvinnor att täcka sig, alla tolkar det inte som att man ska bära slöja på huvudet. Det är en tolkningsfråga. Jag tolkar det som att kvinnor ska täcka sig.

Det finns inget dödsstraff som människan känner till i att inte täcka sig. Det står inte att Gud kommer behandla kvinnor annorlunda huruvida vi täcker oss eller inte. Vill du hänvisa oss den koraners där detta står?

I varje kapitel Koranen besitter (utom en) börjas det med "I Guds, den nåderikes ,den barmhärtiges namn".

Surat Az-zumar 39:53, Där står det att Gud förlåter alla synder, han är den ständigt förlåtande, den som ständigt visar barmhärtighet.

Så ja, tala om för dina muslimska vänner att läsa sin heliga skrift Koranen.
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 19:50:23 följande:

Häpnadsväckande ofta stöter man på problemet att muslimer inte förstår vad ett fritt val är. Hur kommer det sig?

Att utbudet i affärerna är begränsat är inte detsamma som tvång.

Att hota någon med ett helvetet om man inte lyder, är tvång.

Häpnadsväckande ofta stöter man på människor som inte har en susning om vad Koranen säger och ändå tror att de sitter inne med "sanningen om islam" .

Vi var eniga om vad fritt val var, det vi inte är eniga om är hur det yttrar sig. Varför tror du att det du kallar frihet är min frihet? Varför tror du att din tolkning av frihet är den enda? Vad gör dig till symbolen av frihet?

Dags att stiga ner från dina höga hästar.

Det blir ju en sorts tvång att följa normen om det inte finns andra alternativ, eller om man ses som förtryckt ifall man väljer en annan livsstil än just den som du anser dig symbolen för.

Vem hotar vem med helvetet om man väljer att inte täcka sig? Visa koranversen där detta står, eftersom jag läst Koranen flera gånger men uppenbarligen missat detta.
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 19:54:57 följande:

Du har inte en aning om hur min flickvän tänkte och kände!

Det är en ren oförskämdhet att påstå att du vet mer om hennes tro än vad hon och jag vet. Det visar på en total brist på respekt för andra människor.

Tyvärr är det en typ av oförskämdhet, dålig uppfostran och brist på respekt man ofta ser hos muslimer som skriver här på familjeliv.

Har jag påstått annat?

Du skrev att hon FRUKTADE Gud, jag skrev bara att om hon fruktade Gud hade hon inte haft en pojkvän. Muslimer har pojkvänner och flickvänner men då fruktar de inte Gud. Kanske tror de, kanske är de svaga i sin tro, men en person som FRUKTAR Gud, begår inte zina.

Vad menar du med att jag tror jag vet mer om hennes tro än vad hon eller du vet, vart står det i Koranen att zina är ok?

Du som upprepade gånger skriver att jag är förtryckt och inte har en egen vilja trots att du inte vet någonting om mig, skriver att JAG är oförskämd? Sopa rent framför din egen dörr först.
  • Anonym (Muslimah)
    ordmärkarkärringen skrev 2014-09-30 08:16:52 följande:

"Halv naken kvinna "

Vilken halva? ????

Spelar det någon roll?
  • Anonym (Muslimah)
    ulfsas skrev 2014-09-30 08:30:30 följande:

Burka och kort kjol och urringat i Sverige är väl ingen big deal men prova att gå klädd så i Saudi eller Iran så syns det snart vilka som är de religiösa dårarna. Fritt val i Sverige men inte i så många arab/muslimska länder. Ingen frihet för de kvinnor so inte vill täcka sig. Där är skillnaden. Inget fritt val.

Nä, i saudi och Iran , de enda två länder som har täckande klädsel för bägge könen , är det lag på detta.  Men om du visste vad som försegick bakom dessa stängda dörrar skulle du bli förvånad. 
    Det finns inget fritt val i Sverige att gå med brösten bara i stan heller , betyder det att vi är förtryckta?

Tror dock att ts syftade på klädseln niqab/slöja vs halvnaken i Sverige btw.
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-30 08:59:31 följande:
    Din antydan om att människor som fruktar din gud inte skulle ha sex före äktenskapet är bara löjlig och har ingen verklighetsförankring. Det visar att du inte  bara är helt ovetande om min f.d. flickväns tro och känslor utan att du också är omedveten om hur det fungerar i verkligheten även i muslimska grupper.

Det är lite anmärkningsvärt hur religiösa i allmänhet och muslimer i synnerhet om och om igen försöker försvara sin religion med just de argument som gör att jag avskyr den.

Zina (dvs sex utanför äktenskapet som ett brott) är en av de grymma, löjliga och omänskliga regler som visar att er gud är en skitstövel och översittare. Återigen står det klart att jag är godare än gud eftersom jag skiter i hur andra väljer att leva sina privatliv så länge det sker frivilligt och mellan vuxna (också en skillnad mellan mig och er gud).
    Jeez, jag vet hur det funkar i många muslimska länder, har själv varit i stora delar av den muslimska världen.
    Vet att det dricks,drogas,sex före äktenskap,otrohet,prostitution ,homosexuella relationer och en rad andra förbjudna saker. Muslimer är människor som alla andra.
    Muslimerna i muslimska länderna skiljer sig inte ,alla är inte troende ,alla är inte praktiserande och alla känner inte till sin egna religion.

Ser att det väcker en rad känslor när jag tog upp den fd flickväns tro. Du har rätt, jag känner inte henne eller hur stark hennes tro är/var. Jag skrev att människor som FRUKTAR Gud aldrig begår zina och dessutom i flera år.  Kanske gjorde hon det, kan ha fel där, eller kanske började hon göra det och gjorde slut, eller kanske stärktes hennes tro senare i livet. 
    Men tror att det är dina obearbetade känslor som får dig att hata islam  så till den milda grad ,att du väljer att blunda för vad Koranen säger och istället kommer med falska påståenden.
    Zina är förbjuden för att det leder till fördärv i samhället, barn föds utan pappa, aborter sker (som är förbjudet ,vissa omständigheter kan göra det lagligt) och lösa förbindelser helt utan förpliktelser sker. För en muslim som fruktar Gud är det serious buisness.  
    Att du tycker det är coolt att barn föds utan pappa och att barn aborteras bort är just din åsikt, men ser att du återigen känner dig manad att påpeka vilken löjlig,grym översittare jag följer.  Känns det bättre nu?
  • Anonym (Muslimah)
    Anonym (Angelica) skrev 2014-09-30 12:20:21 följande:

Muslimah, Då frågeställaren inte söker kunskap utan vill debatera, så tycker jag vi lägger ner det är inte från islam att debatera i onödan. Det är bättre att vara tyst.

[svaret är nyckeln till ondskan, att vara tyst med den okunnige eller den dumme är en ära och likaså skyddas ens heder, ser du inte hur man fruktar de tysta lejonen och jagar iväg den skällande hunden ] aash- shafii

Självklart har du helt . Lämnar debatten, har ändå skrivit min ståndpunkt.
Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??