Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-29 22:01:12 följande:
Då har dom grovt missuppfattat sin religion. Koranen är nedsänd som vägledare till människor.surat al-baqarah 2:185-186.
1) Muslimer här på Familjeliv ojar sig ofta när jag påpekar att er religion är påhittad av en människa. De säger att jag "inte respekterar" deras religion när jag hävdar att islam är en mänsklig skapelse. Mitt svar är alltid att muslimer inte verkar ha några problem med att påstå att deras religion är påhittad av något slags gud och jag kan inte se att det är mer respektfullt.
Du framställer din tro som om det vore fakta. Det är trots allt bara en minoritet av mänskligheten som tror samma sak som du. Vore det inte mer respektfullt att ödmjukt skriva "jag tror" istället för att presentera din religion som fakta?
/.../
Ingen vet vart vi hamnar efter döden. En person som bär slöja behöver inte per automatik vara en bättre muslim än hon som inte bär den. Om man läser Koranen står det att Gud rekommenderar kvinnor att täcka sig, alla tolkar det inte som att man ska bära slöja på huvudet. Det är en tolkningsfråga. Jag tolkar det som att kvinnor ska täcka sig.
/.../
Som jag ser det så påstår du alltså att Koranen inte talar om något slags helvete, eller att människor straffas eller belönas i livet efter detta.
I så fall har jag blivit felinformerad, för jag har fått uppfattningen att Koranen och islam kommer med alla möjliga påstående om vad som händer när vi dör.
Det finns tillräckligt med människor som tolkar Koranens text så att de tvingar kvinnor att beslöja sig.
/../
Det finns inget dödsstraff som människan känner till i att inte täcka sig. Det står inte att Gud kommer behandla kvinnor annorlunda huruvida vi täcker oss eller inte. Vill du hänvisa oss den koraners där detta står?
/../
3) Jag har aldrig påstått att det förekommer dödsstraff för kvinnor som inte bär slöja. Du behöver inte hålla med mig om det jag skriver, men det är en stor oförskämdhet och brist på respekt att anklaga mig för saker som jag aldrig har sagt.
De straff jag skrev om gällde bestraffning av er gud i livet efter detta, men nu verkar du mena att Koranen och islam inte säger någonting över huvud taget om vad som händer efter döden.
Jag vill dock tillägga att ALLA straff för dem som inte bär slöja är fullkomligt oacceptabla.
/...7
I varje kapitel Koranen besitter (utom en) börjas det med "I Guds, den nåderikes ,den barmhärtiges namn".
/.../
4) Och? ... vad vill du säga med det? Er gud blir inte nåderik för att man upprepar orden om och om igen. Man måste bedöma en religion och dess gud efter de lagar och regler som guden påstås stifta. Er guds lagar är grymma och omänskliga. Det hjälper inte att Koranen tjatar om gudens förträfflighet när guden uppenbarligen är en skitstövel. (Vilket för övrigt Bibelns gud också är.)
/.../
Så ja, tala om för dina muslimska vänner att läsa sin heliga skrift Koranen.
5) Det stämmer utmärkt att mina muslimska vänner aldrig läst annat än utvalda verser ut Koranen. Precis såsom de flesta kristna aldrig läst mer än utvalda citat i Bibeln. Dock övertalade de mig att läsa Koranen, vilket jag även gjorde. Det var bland det värsta jag någonsin har läst och denna genomläsning av Koranen fick mig att avsky islam. Efter det försökte jag förmå mina muslimska vänner att läsa Koranen så att de skulle se vilken vidrig religion det faktisk handlar om.