• Rikard

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Holabalola skrev 2014-09-29 20:03:57 följande:
    Och vad är skillnaden med mellan det och kristendomen, där är det också "hot".
    Samma sak är det i nästan alla religioner, gör bra saker, så får du belöning, gör du dåliga saker så får du straff (inte stor skillnad som vårat samhälle är uppbyggt) . Men du kanske är emot religionsfrihet i allmänhet?
    Har du någonsin hört mig försvara kristendomen?

Jag är mot all religion och all annan vidskepelse också.
    I synnerhet är jag emot religioner som kan få människor att anse att det är rimligt med dödsstraff för att lämna tron. Ett sådant straff finns inte inom dagens kristendom, det finns över huvud taget inget världsligt straff ifall en kristen blir ateist eller övergår till en annan religion. Just detta gör islam till en extra vidrig religion.
  • Rikard
    Anonym (Dubbelmoral) skrev 2014-09-29 20:15:18 följande:
    Du är godare än min Gud? okeej dåsa case closed! du har sagt ditt auf wiedersen!!
    Ja, eftersom er gud är så grym och vidrig att hen förespråkar dödsstraff för den som inte längre tror på honom, så är jag bevisligen mycket godare än er gud.

• Rikard
    Anonym (Angelica) skrev 2014-09-29 20:17:29 följande:
    Är du emot religion eller är du emot just islam, för alla religioner predikar om samma sak, nämligen helvetet och paradiset! Om du inte visste det. du kanske inte är ett stort fan av religion alls eller så är du bara islamofob?
    Fel, alla religioner predikar inte om helvete och paradis.
    Läs på lite innan du uttalar dig.

• Rikard
    Anonym (Angelica) skrev 2014-09-29 20:17:29 följande:
    Är du emot religion eller är du emot just islam, för alla religioner predikar om samma sak, nämligen helvetet och paradiset! Om du inte visste det. du kanske inte är ett stort fan av religion alls eller så är du bara islamofob?
    Jag anser att en religion som säger att människor ska mördas om de lämnar tron är vidrig.

Muslimer i denna tråd har bekräftat att islam har en sådan regel.

Är det islamofobi att anse att det är fel att döda människor för att de vill lämna sin tro?

• Rikard
    Anonym (haha) skrev 2014-09-29 20:24:04 följande:
    Du reagerade så starkt, på vad någon tror om ex flickväns religion för att du påstår att vi inte vet något om henne, ändå så diskuterar du religion med andra om deras religion som du heller inte vet ett skit om! Hmm Snacka om dålig uppfostran och brist på respekt, dock är du inte muslim, går åt båda hållen verkar det som! Vad gör det dig till?
    Du har tydligen inte läst mina inlägg.
    Har jag någonsin talat om för någon annan vad de tycker, känner och tror på samma oförskämda sätt som Muslimah gjorde?

Du får gärna angripa det jag säger, men kasta inte på mig saker som jag inte har gjort!  Det är för övrigt också oförskämt!
  • Rikard
    Holabalola skrev 2014-09-29 20:03:57 följande:
    Och vad är skillnaden med mellan det och kristendomen, där är det också "hot".
    Samma sak är det i nästan alla religioner, gör bra saker, så får du belöning, gör du dåliga saker så får du straff (inte stor skillnad som vårat samhälle är uppbyggt) . Men du kanske är emot religionsfrihet i allmänhet?
    Visst alla samhällen har lagar som måste följas och följer man dem inte får man ett straff. Men detta har inget med frihet att göra. Att följa lagen för att slippa ett straff är inte vad som menas med "välja fritt".

Att betala skatt är t.ex. inte frivilligt. Gör man det inte får man ett straff. Alltså är det ett tvång att betala skatt.

Alla tvång är inte nödvändigtvis fel, men man kan inte kalla något som görs under hot om straff för "frivilligt".
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-29 22:01:12 följande:
    Då har dom grovt missuppfattat sin religion. Koranen är nedsänd som vägledare till människor.surat al-baqarah 2:185-186.
    1) Muslimer här på Familjeliv ojar sig ofta när jag påpekar att er religion är påhittad av en människa. De säger att jag "inte respekterar" deras religion när jag hävdar att islam är en mänsklig skapelse. Mitt svar är alltid att muslimer inte verkar ha några problem med att påstå att deras religion är påhittad av något slags gud och jag kan inte se att det är mer respektfullt.

Du framställer din tro som om det vore fakta. Det är trots allt bara en minoritet av mänskligheten som tror samma sak som du. Vore det inte mer respektfullt att ödmjukt skriva "jag tror" istället för att presentera din religion som fakta?
    /.../
    Ingen vet vart vi hamnar efter döden. En person som bär slöja behöver inte per automatik vara en bättre muslim än hon som inte bär den. Om man läser Koranen står det att Gud rekommenderar kvinnor att täcka sig, alla tolkar det inte som att man ska bära slöja på huvudet. Det är en tolkningsfråga. Jag tolkar det som att kvinnor ska täcka sig.
    /.../
    Som jag ser det så påstår du alltså att Koranen inte talar om något slags helvete, eller att människor straffas eller belönas i livet efter detta.
    I så fall har jag blivit felinformerad, för jag har fått uppfattningen att Koranen och islam kommer med alla möjliga påstående om vad som händer när vi dör.

Det finns tillräckligt med människor som tolkar Koranens text så att de tvingar kvinnor att beslöja sig.
    /../

Det finns inget dödsstraff som människan känner till i att inte täcka sig. Det står inte att Gud kommer behandla kvinnor annorlunda huruvida vi täcker oss eller inte. Vill du hänvisa oss den koraners där detta står?
    /../

3) Jag har aldrig påstått att det förekommer dödsstraff för kvinnor som inte bär slöja. Du behöver inte hålla med mig om det jag skriver, men det är en stor oförskämdhet och brist på respekt att anklaga mig för saker som jag aldrig har sagt.
    De straff jag skrev om gällde bestraffning av er gud i livet efter detta, men nu verkar du mena att Koranen och islam inte säger någonting över huvud taget om vad som händer efter döden.
    Jag vill dock tillägga att ALLA straff för dem som inte bär slöja är fullkomligt oacceptabla.
    /...7

I varje kapitel Koranen besitter (utom en) börjas det med "I Guds, den nåderikes ,den barmhärtiges namn".
    /.../
    4) Och? ... vad vill du säga med det? Er gud blir inte nåderik för att man upprepar orden om och om igen. Man måste bedöma en religion och dess gud efter de lagar och regler som guden påstås stifta. Er guds lagar är grymma och omänskliga. Det hjälper inte att Koranen tjatar om gudens förträfflighet när guden uppenbarligen är en skitstövel. (Vilket för övrigt Bibelns gud också är.)
    /.../
    Så ja, tala om för dina muslimska vänner att läsa sin heliga skrift Koranen.
    5) Det stämmer utmärkt att mina muslimska vänner aldrig läst annat än utvalda verser ut Koranen. Precis såsom de flesta kristna aldrig läst mer än utvalda citat i Bibeln. Dock övertalade de mig att läsa Koranen, vilket jag även gjorde. Det var bland det värsta jag någonsin har läst och denna genomläsning av Koranen fick mig att avsky islam. Efter det försökte jag förmå mina muslimska vänner att läsa Koranen så att de skulle se vilken vidrig religion det faktisk handlar om.

• Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-29 22:08:53 följande:
    Häpnadsväckande ofta stöter man på människor som inte har en susning om vad Koranen säger och ändå tror att de sitter inne med "sanningen om islam" .

Vi var eniga om vad fritt val var, det vi inte är eniga om är hur det yttrar sig. Varför tror du att det du kallar frihet är min frihet? Varför tror du att din tolkning av frihet är den enda? Vad gör dig till symbolen av frihet?

Dags att stiga ner från dina höga hästar.

Det blir ju en sorts tvång att följa normen om det inte finns andra alternativ, eller om man ses som förtryckt ifall man väljer en annan livsstil än just den som du anser dig symbolen för.

Vem hotar vem med helvetet om man väljer att inte täcka sig? Visa koranversen där detta står, eftersom jag läst Koranen flera gånger men uppenbarligen missat detta.
    Observera att jag hänvisar till vad muslimer i denna tråd påstår om islam när det handlar om dödsstraff för att lämna tron.

Du har uppenbarligen inte en susning om vad verkligt tvång är och det hjälper inte att du påstår att jag sitter på "höga hästar" för att definitionen av tvång ska ändras. Att jämföra "en sorts tvång att följa normen" med lagar och gudars påpud är rent nonsen oavsett om jag sitter på en ponny eller en ardenner.

Men visst, jag kan ha fel om slöjan och Koranen. Jag vet att frågan debatteras inom den muslimska världen och att olika muslimer tolkar den på olika sätt.
    Muslimer i stora delar av världen kan ha fel när det gäller slöjan.
    Det är måhända inte alls en gudomlig regel att kvinnor ska skyla sig?
    Synd bara att tillräckligt många har missuppfattat Koranen så grovt att de gjort det till lag i många länder.

Problemet är verkligen inte att några, som i likhet med mig inte tror ett skvatt på gudar eller Koranen, har missuppfattat saken. Problemet är att folk som faktiskt tror på den där guden och att Koranen är gudens vilja, verkar ha missförstått det hela.
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-29 22:15:53 följande:
    Har jag påstått annat?

Du skrev att hon FRUKTADE Gud, jag skrev bara att om hon fruktade Gud hade hon inte haft en pojkvän. Muslimer har pojkvänner och flickvänner men då fruktar de inte Gud. Kanske tror de, kanske är de svaga i sin tro, men en person som FRUKTAR Gud, begår inte zina.

Vad menar du med att jag tror jag vet mer om hennes tro än vad hon eller du vet, vart står det i Koranen att zina är ok?

Du som upprepade gånger skriver att jag är förtryckt och inte har en egen vilja trots att du inte vet någonting om mig, skriver att JAG är oförskämd? Sopa rent framför din egen dörr först.
    Återigen är du oförskämd och respektlös och uttalar dig om hur en människa du aldrig har träffat känner, tycker och tror.
    Återigen upprepar jag att du inte bör uttala dig om människor hur människor du inte känner, känner.

Visa att jag "upprepade gånger har skrivit" att du är "förtryckt". Om du ska argumentera med lögner så lägger jag ner detta.
    Så respektlösa människor debatterar jag inte med.
  • Rikard
    ulfsas skrev 2014-09-30 08:30:30 följande:

Burka och kort kjol och urringat i Sverige är väl ingen big deal men prova att gå klädd så i Saudi eller Iran så syns det snart vilka som är de religiösa dårarna. Fritt val i Sverige men inte i så många arab/muslimska länder. Ingen frihet för de kvinnor so inte vill täcka sig. Där är skillnaden. Inget fritt val.

Kvinnor i länder som kräver slöja har visst ett fritt val.
    Det fria valet mellan att bära slöja eller att bli straffad.
    Fritt val "muslim style".
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-29 22:15:53 följande:
    Har jag påstått annat?

Du skrev att hon FRUKTADE Gud, jag skrev bara att om hon fruktade Gud hade hon inte haft en pojkvän. Muslimer har pojkvänner och flickvänner men då fruktar de inte Gud. Kanske tror de, kanske är de svaga i sin tro, men en person som FRUKTAR Gud, begår inte zina.

Vad menar du med att jag tror jag vet mer om hennes tro än vad hon eller du vet, vart står det i Koranen att zina är ok?

Du som upprepade gånger skriver att jag är förtryckt och inte har en egen vilja trots att du inte vet någonting om mig, skriver att JAG är oförskämd? Sopa rent framför din egen dörr först.
    Din antydan om att människor som fruktar din gud inte skulle ha sex före äktenskapet är bara löjlig och har ingen verklighetsförankring. Det visar att du inte  bara är helt ovetande om min f.d. flickväns tro och känslor utan att du också är omedveten om hur det fungerar i verkligheten även i muslimska grupper.

Det är lite anmärkningsvärt hur religiösa i allmänhet och muslimer i synnerhet om och om igen försöker försvara sin religion med just de argument som gör att jag avskyr den.

Zina (dvs sex utanför äktenskapet som ett brott) är en av de grymma, löjliga och omänskliga regler som visar att er gud är en skitstövel och översittare. Återigen står det klart att jag är godare än gud eftersom jag skiter i hur andra väljer att leva sina privatliv så länge det sker frivilligt och mellan vuxna (också en skillnad mellan mig och er gud).
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-30 10:41:30 följande:
    Nä, i saudi och Iran , de enda två länder som har täckande klädsel för bägge könen , är det lag på detta.  Men om du visste vad som försegick bakom dessa stängda dörrar skulle du bli förvånad. 
    Det finns inget fritt val i Sverige att gå med brösten bara i stan heller , betyder det att vi är förtryckta?

Tror dock att ts syftade på klädseln niqab/slöja vs halvnaken i Sverige btw.
    Det finns inget förbud mot att gå med bara bröst på stan i Sverige.
    Under 80-talet var det faktiskt ganska vanligt att kvinnor var barbröstade i stadens parker, på konserter mm.
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-30 11:00:32 följande:
    Jeez, jag vet hur det funkar i många muslimska länder, har själv varit i stora delar av den muslimska världen.
    Vet att det dricks,drogas,sex före äktenskap,otrohet,prostitution ,homosexuella relationer och en rad andra förbjudna saker. Muslimer är människor som alla andra.
    Muslimerna i muslimska länderna skiljer sig inte ,alla är inte troende ,alla är inte praktiserande och alla känner inte till sin egna religion.

Ser att det väcker en rad känslor när jag tog upp den fd flickväns tro. Du har rätt, jag känner inte henne eller hur stark hennes tro är/var. Jag skrev att människor som FRUKTAR Gud aldrig begår zina och dessutom i flera år.  Kanske gjorde hon det, kan ha fel där, eller kanske började hon göra det och gjorde slut, eller kanske stärktes hennes tro senare i livet. 
    Men tror att det är dina obearbetade känslor som får dig att hata islam  så till den milda grad ,att du väljer att blunda för vad Koranen säger och istället kommer med falska påståenden.
    Zina är förbjuden för att det leder till fördärv i samhället, barn föds utan pappa, aborter sker (som är förbjudet ,vissa omständigheter kan göra det lagligt) och lösa förbindelser helt utan förpliktelser sker. För en muslim som fruktar Gud är det serious buisness.  
    Att du tycker det är coolt att barn föds utan pappa och att barn aborteras bort är just din åsikt, men ser att du återigen känner dig manad att påpeka vilken löjlig,grym översittare jag följer.  Känns det bättre nu?
    1) Visst bygger min avsky mot islam på egna erfarenheter. Dels genom min muslimska flickvän, hennes släkt och vänner, dels genom att jag har läst Koranen, dels genom att jag har bott och arbetat i ett par muslimska länder och dels genom att jag har läst vad muslimer här på Familjeliv skriver.
    Jag skulle kunna berätta om hur min flickvän och jag blev ett par och hur hon bokstavligt slets sönder av motstridiga känslor beroende på sin kärlek och sin religion. Det var fullkomligt vidrigt att inse hur denna ålderdomliga vidskepelse kunde plåga en människa. Jag har dock ingen lust att gå in på de spåret.

2) Jag håller inte med om att sex före äktenskapet leder till "fördärv i samhället". Jag kan inte se att det finns några belägg för det.
    Ensamföräldrar är ingen katastrof. De barnen blir vanliga människor de också.
    Oönskade graviditeter och aborter undviks lätt och bäst med preventivmedel.

3) Återigen påstår du att jag kommer med "falska påståenden" utan att berätta vilka dessa är. Jag upprepar: Antingen säger du vilka dessa "falska påståenden" är eller så anmäler jag ditt inlägg.
  • Rikard
    Anonym (Muslimah) skrev 2014-09-30 21:53:39 följande:
    Självklart har du helt . Lämnar debatten, har ändå skrivit min ståndpunkt.
    Jag vill föra följande till protokollet:

Muslimah har kommit med en rad personliga anklagelser mot mig.

Jag har uppmanat Muslimah att redogöra vad dessa anklagelser mot mig bygger på, men Muslimah har inte gjort det, utan bara låtit anklagelserna mot mig stå kvar utan motivering.

Så debatterar Muslimah!
Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??