• Klarabella Ko

Tips på järnrik mat

Jag har en 8-årig pojk som efter blodprover visade sig ha lite lågt järnvärde. Jag vill helst inte ge järntillskott då det kan missfärga tänderna.
    Jag har googlat lite och kan direkt konstatera att jag aldrig kommer få i sonen vare sig broccoli eller blodpudding/inälvsmat.
    Har ni några bra tips? Jag håller just nu på och gör spenatsoppa för första gången i mitt liv. Han gillar den i skolan men min kanske blir katastrof.

• Svar på tråden Tips på järnrik mat
  • Klarabella Ko
    Aupendi skrev 2014-09-30 13:40:34 följande:

Är väl mycket järn i flingor och müsli? Äter han det? :)

Musli skulle kunna funka. Problemet kanske blir mängden. Han äter som en myra. Han lämnar alltid massor av mat oavsett vad det rör sig om.
  • Klarabella Ko
    Rocket Mania skrev 2014-09-30 13:43:00 följande:
    Testa att steka persiljan. Det låter helknäppt men det är väldigt gott!
    Fryst eller färsk?
  • Mullan

Hacka ner persiljan smått och använd i grytor, köttbullesmet, köttfärssås osv :)

• Klarabella Ko
    Jag är bara jag skrev 2014-09-30 15:42:54 följande:

Hela listan på järnrika livsmedel:
    http://matkalkyl.se/naringsamnen55.php

Nåt borde passa även den mest kräsne! Glad

Det är mycket äckligt på den listan må jag säga....
  • Hallonbåt02

Torkat kött som han kan äta som snacks då och då brukar uppskattas av barn, Baka en kaka med dadlar eller annan torkad frukt och nötter

• Klarabella Ko
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-30 16:55:19 följande:

Torkat kött som han kan äta som snacks då och då brukar uppskattas av barn, Baka en kaka med dadlar eller annan torkad frukt och nötter

Jag kan prova men han är dessvärre jättepetig med maten. Det var så vi hamnade med järnbrist till att börja med
    Han tycker att allt är äckligt och gör honom illamående. Efter spring hos läkare, akuten och utredningar hittar man inget fel på magen men han säger att mat gör så att han kräks. Väldigt frustrerande.
Svar på tråden Tips på järnrik mat