• Klarabella Ko

Tips på järnrik mat

Jag har en 8-årig pojk som efter blodprover visade sig ha lite lågt järnvärde. Jag vill helst inte ge järntillskott då det kan missfärga tänderna.
    Jag har googlat lite och kan direkt konstatera att jag aldrig kommer få i sonen vare sig broccoli eller blodpudding/inälvsmat.
    Har ni några bra tips? Jag håller just nu på och gör spenatsoppa för första gången i mitt liv. Han gillar den i skolan men min kanske blir katastrof.

• Svar på tråden Tips på järnrik mat
  • Hallonbåt02
    Klarabella Ko skrev 2014-09-30 18:25:51 följande:
    Jag kan prova men han är dessvärre jättepetig med maten. Det var så vi hamnade med järnbrist till att börja med
    Han tycker att allt är äckligt och gör honom illamående. Efter spring hos läkare, akuten och utredningar hittar man inget fel på magen men han säger att mat gör så att han kräks. Väldigt frustrerande.
    Ah ok då förstår jag, kanske låta honom vara med och bestämma mat som ni lagar tillsammans och som han får vara med och välja?
  • Klarabella Ko
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-30 18:36:03 följande:
    Ah ok då förstår jag, kanske låta honom vara med och bestämma mat som ni lagar tillsammans och som han får vara med och välja?
    Det försöker vi också. Dock är hans intresse för mat så lågt att han helst vill ha korv eller köttbullar och makaroner. Väldigt spännande.....
    Men jordgubbar och blåbär gillar han ju. Är det mycket järn i dom som finns? Känns som att det är mest vatten.
    Gjutjärnsstekpanna har jag och ska använda mer.
    Jag får jobba på spenatsoppan som han tyckt om förut. Idag blev det platt fall. Jag hade ingen muskot hemma. Det kanske var därför.
    Musli/flingor var ett bra förslag. Finns det någon särskild sort som innehåller mycket järn som är "barnvänlig"?
    Vällingen tänker jag försöka propsa på också. Där finns en del järn.
  • Hallonbåt02
    Klarabella Ko skrev 2014-09-30 18:41:59 följande:
    Det försöker vi också. Dock är hans intresse för mat så lågt att han helst vill ha korv eller köttbullar och makaroner. Väldigt spännande.....
    Men jordgubbar och blåbär gillar han ju. Är det mycket järn i dom som finns? Känns som att det är mest vatten.
    Gjutjärnsstekpanna har jag och ska använda mer.
    Jag får jobba på spenatsoppan som han tyckt om förut. Idag blev det platt fall. Jag hade ingen muskot hemma. Det kanske var därför.
    Musli/flingor var ett bra förslag. Finns det någon särskild sort som innehåller mycket järn som är "barnvänlig"?
    Vällingen tänker jag försöka propsa på också. Där finns en del järn.
    Jag håller tummar och tår för er att ni hittar goda ätbara ting:)
  • Natulcien

Inte så mycket järn i jordgubbar och blåbär. Jordgubbar innehåller 0,34 mg/100 g, vilket är 2,4% av RDI (Rekommenderat dagligt intag) och blåbär innehåller 0,6 mg/100 g vilket är 4,3% av RDI.

• ledddigg

Nestles äppelgröt från 6 månader har mina barn alltid gillat oavsett ålder

• Klarabella Ko
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-30 18:48:40 följande:
    Jag håller tummar och tår för er att ni hittar goda ätbara ting:)
    Tack så mycket
  • Klarabella Ko
    Natulcien skrev 2014-09-30 18:52:57 följande:

Inte så mycket järn i jordgubbar och blåbär. Jordgubbar innehåller 0,34 mg/100 g, vilket är 2,4% av RDI (Rekommenderat dagligt intag) och blåbär innehåller 0,6 mg/100 g vilket är 4,3% av RDI.

Jag vet...... 
  • Klarabella Ko
    ledddigg skrev 2014-09-30 19:02:23 följande:

Nestles äppelgröt från 6 månader har mina barn alltid gillat oavsett ålder

Den kan jag också prova.
    Nu gör jag ett nytt ryck med välling så får vi se hur ratad jag blir den här gången.
  • pigglet

Hur kommer det sig att man skulle få missfärgade tänder av järntabletter? Det är ju inte som att de kommer i kontakt med tänderna, eftersom de ska sväljas hela? Själv har jag ätit järntabletter i 25 år, varje dag. Ingen missfärgning.

Angående välling så tänker jag att när de skriver listan där så räknar de på 100 gram pulver. Hur mycket välling måste han dricka för att få i sig det? Pulvret väger väl inte så mycket? Är det värt att ta den kampen, om han inte tycker om det?

Eftersom det handlar om en liten kille som inte tycker om att äta alls så skulle jag fundera över näringsdrycker. Då får han i sig allt han behöver. Men förmodar att någon läkare redan har föreslagit det?

Annars är ju järntabletter enkelt, så slipper ni känna mer press över att få i honom mat som han inte ens gillar.

• Klarabella Ko
    pigglet skrev 2014-09-30 20:45:27 följande:

Hur kommer det sig att man skulle få missfärgade tänder av järntabletter? Det är ju inte som att de kommer i kontakt med tänderna, eftersom de ska sväljas hela? Själv har jag ätit järntabletter i 25 år, varje dag. Ingen missfärgning.

Angående välling så tänker jag att när de skriver listan där så räknar de på 100 gram pulver. Hur mycket välling måste han dricka för att få i sig det? Pulvret väger väl inte så mycket? Är det värt att ta den kampen, om han inte tycker om det?

Eftersom det handlar om en liten kille som inte tycker om att äta alls så skulle jag fundera över näringsdrycker. Då får han i sig allt han behöver. Men förmodar att någon läkare redan har föreslagit det?

Annars är ju järntabletter enkelt, så slipper ni känna mer press över att få i honom mat som han inte ens gillar.

Tabletter kan han inte svälja så det är droppar som vore aktuellt i så fall. Det var hans läkare som sa att tänderna kunde bli missfärgade. Kanske är skillnad på tablett och dryck? När jag kollade FASS stod det även där att missfärgade tänder är en biverkning. Jag kanske är larvig men jag vill inte chansa, känns som att mina barn lyckas dra på sig alla dumma bieffekter som finns.
    Vällingen drack han ikväll utan att knorra. Helt plötsligt var det gott igen. Jag vet inte heller hur mycket 100 gram pulver är. Det är 4,5 msk i för ca 2 dl välling.

Han är inte tillräcklig matvägrare för näringsdrycker. Jag har en "riktig" matvägrare här hemma som slutade äta när han var 4 mån och är nu 6,5 år och äter fortfarande inte. Han har knapp i magen och sondmatas.
    8-åringen har inte haft problem med mat innan sommaren. Det här har dykt upp i våras ungefär. Helt plötsligt mådde han illa av allt och jag vet inte varför.
Svar på tråden Tips på järnrik mat