GoC skrev 2014-10-08 09:01:46 följande:
Då håller jag tummarna för er! Hur har er resa sett ut? När fick ni veta att din sambo saknar spermier? Och vad var det som fick dig att se donator som alternativ?
Vi fick de första indikationerna på att spermaprovet var dåligt när vi gjorde utredningen förra hösten. i januari sedan var vi på RMC för vad vi trodde skulle vara ett uppstartsmöte för IVF med ICSI men det visade sig där och då att de hade tänkt att föreslå donation. Vi blev helt knäckta! Samtidigt visste vi om att det på Carlanderska i Göteborg gick att göra ett utökad variant av biopsi där de verkligen var inne och letade efter spermier med mikroskop samtidigt så gick jag igenom hormonstimulering för IVF om det var så att de hittade några spermier. Detta utfördes i slutet av maj i år och var något vi fick bekosta själva. Vi kunde använda oss av bruttolöneavdrag för det genom mitt jobb så det blev lite mindre kostnad.
Vi kände att det var viktigt för oss båda att vi verkligen testade allt vi kunde och visste om för att på så sätt känna oss trygga med att vidare med donation. Mina prover har hela tiden sett bra ut vilket har gjort att vi känner att vi vill gå vidare eftersom då blir det så mycket vårt egna barn det bara går (lite svårt att formulera det där så det inte blir något slags anklagande). Vi är med hela vägen från dess att gör behandlingen, genom graviditet, förlossning och under uppväxten. Vi har däremot inte känt oss redo för adoption vilket hade varit det andra alternativet.
Gällande donation så ser jag det som en fantastisk möjlighet för oss att bli föräldrar och vi är evigt tacksamma den person som ställer upp och donerar och därmed ger oss möjligheten att få genomgå en graviditet. Ser det lite som att någon är snäll och donerar spermier för att skapa ett liv istället för att någon donerar blod för att en annan person ska överleva. Det har hjälpt mig att bearbeta och acceptera läget. Vi kommer att vara öppna för barnet om hur det blev till från dag ett men givetvis i den takten barnet själv kan och vill ta in informationen. Det kommer vara ett oerhört älskat och efterlängtat barn!