• MissX

inseminerad hösten 2014

Hej!
    Vi gjorde vår första inseminering i går och jag vill gärna komma i kontakt med fler i samma sits!
    Min man har ingen spermietillverkning så vi har använt en donator!
    Jag är spänd av förväntan samtidigt som det känns overkligt!

• Svar på tråden inseminerad hösten 2014
  • MissX

Jag mår bra! Har känt av lite mensvärk i en vecka ca och i går fick jag en liten blödning som har kommit och gått även idag. Hoppas att det är som det ska vara! Jag ska testa på fredag, försöker låtsas som att det inte är verkligt samtidigt som jag hoppas massa!

Resan för mig till att välja donator bestod inte av någon överraskning att min sambo inte hade spermier, den delen hade vi ju redan klarat av. Så kurator, läkare, spolningar och prover gick jag ju ändå igenom.

Har du hallonbacken gjort fler insem?

• hallonbacken
    MissX skrev 2014-10-08 15:41:28 följande:

Jag mår bra! Har känt av lite mensvärk i en vecka ca och i går fick jag en liten blödning som har kommit och gått även idag. Hoppas att det är som det ska vara! Jag ska testa på fredag, försöker låtsas som att det inte är verkligt samtidigt som jag hoppas massa!

Resan för mig till att välja donator bestod inte av någon överraskning att min sambo inte hade spermier, den delen hade vi ju redan klarat av. Så kurator, läkare, spolningar och prover gick jag ju ändå igenom.

Har du hallonbacken gjort fler insem?

Nej, detta är första insemination.

Hoppas på två positiva resultat här då :) Du på fredag och jag i början av nästa vecka!
  • GoC

Åh tråkigt att eran mens har kommit. Peppar er för nytt försök och hoppas att det är er tur nästa gång! Hur länge behöver ni vänta för att kunna göra en nu insemination? Var gör ni den och vad får ni ge för varje försök? Får ni bestämma själva om ni vill prova ivf istället? Om ni räknar från utredning och besked. Hur lång tid har det gått sedan dess? Vi väntar fortfarande på blodprovssvar och svar på andra spermieprovet. Vet inte vad statistiken säger för hur stor chans vi kan ha att hitta spermier i testiklarna. Just nu kan vi bara hoppas...

• hallonbacken
    GoC skrev 2014-10-12 09:45:59 följande:

Åh tråkigt att eran mens har kommit. Peppar er för nytt försök och hoppas att det är er tur nästa gång! Hur länge behöver ni vänta för att kunna göra en nu insemination? Var gör ni den och vad får ni ge för varje försök? Får ni bestämma själva om ni vill prova ivf istället? Om ni räknar från utredning och besked. Hur lång tid har det gått sedan dess? Vi väntar fortfarande på blodprovssvar och svar på andra spermieprovet. Vet inte vad statistiken säger för hur stor chans vi kan ha att hitta spermier i testiklarna. Just nu kan vi bara hoppas...

Vi behöver inte vänta alls nu utan det är bara att ringa och meddela kliniken att mensen har kommit och att vi vill göra ett nytt försök. Då kör jag igång igen med Pergotime cykeldag 5-9 och sedan efter det äl-testar jag. Vid positivt utslag ringer jag kliniken och dagen efter åker vi dit och gör inseminationen. Vi betala vanlig taxa dvs 300kr för ett besök tills dess att man når upp till högkostnadsskyddet då kostar det inget alls. I landstinget jag tillhör så gör vi först 3 inseminationer och sedan blir det 3 IVF-försök. Vi har bara 3 månaders väntetid på spermiedonation efter första besöket på IVF-kliniken men det är väldigt olika vart i landet man bor.
  • liamae

Hej alla!

Min man saknar också spermier men vi har några i frysen som han lämnade innan han blev sjuk och spermieproduktionen slogs ut. Vi har gjort 3 ivf:er på dessa frysta spermier och jag har blivit gravid en gång som tyvärr slutade i tidigt missfall. Börjar misströsta lite faktiskt och funderar allvarligt på donatorinsemination (inga upptäckta fel på mig). Vi gör nog iaf ett ivf-försök till först men det är ju något man vill tänka på länge om det blir aktuellt. Ni som gjort donatorinsemination, har ni några "tips" på vad som verkligen är viktigast att tänka på innan man bestämmer sig? Allt ifrån etiska/filosofiska frågor till konkreta tips om ägglossningskoller eller klinikrekommendationer? Det känns som en svårnavigerad djungel just nu.

För vår det kommer det antagligen behöva bli Danmark om vi går vidare så här. Vi har ju spermier kvar i frysen och trots misslyckade försök kommer nog vår klinik säga nej till att vi får donerade spermier hos dem.

annika11, hur har du valt klinik i Danmark och hur fungerar det där? Hur väljer man donator t.ex? Skulle uppskatta lite tips och tankar.

• annika11
    liamae skrev 2014-10-13 15:22:13 följande:

Hej alla!

Min man saknar också spermier men vi har några i frysen som han lämnade innan han blev sjuk och spermieproduktionen slogs ut. Vi har gjort 3 ivf:er på dessa frysta spermier och jag har blivit gravid en gång som tyvärr slutade i tidigt missfall. Börjar misströsta lite faktiskt och funderar allvarligt på donatorinsemination (inga upptäckta fel på mig). Vi gör nog iaf ett ivf-försök till först men det är ju något man vill tänka på länge om det blir aktuellt. Ni som gjort donatorinsemination, har ni några "tips" på vad som verkligen är viktigast att tänka på innan man bestämmer sig? Allt ifrån etiska/filosofiska frågor till konkreta tips om ägglossningskoller eller klinikrekommendationer? Det känns som en svårnavigerad djungel just nu.

För vår det kommer det antagligen behöva bli Danmark om vi går vidare så här. Vi har ju spermier kvar i frysen och trots misslyckade försök kommer nog vår klinik säga nej till att vi får donerade spermier hos dem.

annika11, hur har du valt klinik i Danmark och hur fungerar det där? Hur väljer man donator t.ex? Skulle uppskatta lite tips och tankar.

Vi ville ha en klinik som låg i köpenhamn eller i närheten så vi kollade på deeras hemsidor och kollade deras priser. dom flesta verkar likvärdiga men vi valde storkkliniken eftersom dom även har ivf med donerad sperma om det inte fungerar efter några inseminationer så går vi vidare med ivf och vill då inte behöva byta klinik. Vi har valt öppen donator, och har då fått komma med önskemål om längd ögon och hårfärg. Vi har valt öppen donator för att barnet ska ha möjligheten att söka sina rötter om det så önskar det var inget vi funderade över så mycket. Hur donatorn ser ut är egentligen inte heller så viktigt för oss eftersom barnet kanske inte får dom färgerna ändå så vi valde färger som vårt adopterade barn har istället för min mans färger för att barnen ska bli lite lika varandra.
    Jag har kollat ägglossningen med test några månader nu för att ha lite koll på när vi ska åka

Hoppas att det går bra för er med era ivf- försök med maken spermier.
  • Kimsan82

Hej tjejer

får jag vara med här? Vi har försökt bli gravida i snart 2 år, jag är 32 och han 35.. jag har dock en son från ett tidigare förhållande. Han fyller snart 9 år

Har fått tid den 5 november för samtal inför vårt första försök med partner insemination. Dom skulle också visa injektionssprutorna.

vilken medicin har ni fått? Var det bara att hämta ut eller man måste beställa ? Min mens är nämligen beräknad nästa exakt när vi ska dit och jag vill inte vänta till december

• hallonbacken

Inför min insemination fick jag ta Pergotime på dag 5-9 i cykeln. Det var inget problem att köpa medicinen utan gick bara till första bästa apotek. Vill du vara helt säker på att få medicinen så brukar apoteken på sjukhusen ha bättre sortiment hemma annars brukar man kunna beställa innan kl 15 på apoteket och få det nästa dag. 

• annika11

Idag var det dags för insemination, så nu väntar 2 långa veckor innan vi vet om det tar sig.
    Börjar dock bli förkyld hoppas att inte det påverkar negativt.

• Kimsan82
    annika11 skrev 2014-10-29 19:17:38 följande:

Idag var det dags för insemination, så nu väntar 2 långa veckor innan vi vet om det tar sig.

Börjar dock bli förkyld hoppas att inte det påverkar negativt.

Håller tummarna
  • Doppiavu

Hej! Jag gjorde insemination i mitten av november och det gick på första försöket! Så nu är jag i vecka 7 :) Första barnet också så det känns väldigt spännande!

Svar på tråden inseminerad hösten 2014