liamae skrev 2014-10-13 15:22:13 följande:
Hej alla!
Min man saknar också spermier men vi har några i frysen som han lämnade innan han blev sjuk och spermieproduktionen slogs ut. Vi har gjort 3 ivf:er på dessa frysta spermier och jag har blivit gravid en gång som tyvärr slutade i tidigt missfall. Börjar misströsta lite faktiskt och funderar allvarligt på donatorinsemination (inga upptäckta fel på mig). Vi gör nog iaf ett ivf-försök till först men det är ju något man vill tänka på länge om det blir aktuellt. Ni som gjort donatorinsemination, har ni några "tips" på vad som verkligen är viktigast att tänka på innan man bestämmer sig? Allt ifrån etiska/filosofiska frågor till konkreta tips om ägglossningskoller eller klinikrekommendationer? Det känns som en svårnavigerad djungel just nu.
För vår det kommer det antagligen behöva bli Danmark om vi går vidare så här. Vi har ju spermier kvar i frysen och trots misslyckade försök kommer nog vår klinik säga nej till att vi får donerade spermier hos dem.
annika11, hur har du valt klinik i Danmark och hur fungerar det där? Hur väljer man donator t.ex? Skulle uppskatta lite tips och tankar.
Vi ville ha en klinik som låg i köpenhamn eller i närheten så vi kollade på deeras hemsidor och kollade deras priser. dom flesta verkar likvärdiga men vi valde storkkliniken eftersom dom även har ivf med donerad sperma om det inte fungerar efter några inseminationer så går vi vidare med ivf och vill då inte behöva byta klinik. Vi har valt öppen donator, och har då fått komma med önskemål om längd ögon och hårfärg. Vi har valt öppen donator för att barnet ska ha möjligheten att söka sina rötter om det så önskar det var inget vi funderade över så mycket. Hur donatorn ser ut är egentligen inte heller så viktigt för oss eftersom barnet kanske inte får dom färgerna ändå så vi valde färger som vårt adopterade barn har istället för min mans färger för att barnen ska bli lite lika varandra.
Jag har kollat ägglossningen med test några månader nu för att ha lite koll på när vi ska åka
Hoppas att det går bra för er med era ivf- försök med maken spermier.