• Sthlm mamma

Trött på barnkalaspresenter!

Någon mer som är trött på högen av presenter som blir efter barnkalas? Ofta har man redan 20 målarböcker etc. Försöker vara medveten och vill inte ha plastleksaker som inte är vettiga, men på kalasen kommer de. Tips hur man slipper?

• Svar på tråden Trött på barnkalaspresenter!
  • Sthlm mamma
    Pirum skrev 2014-10-01 15:51:26 följande:

Till nästa barnkalas ditt barn är bjudet till tar du initiativ till att gå ihop några stycken om en större present. Förhoppningsvis fastnar den idéen så föräldrarna gör så till ditt barn. 

Då har man kunnat köpa t ex ett större Legobygge tillsammans som födelsedagsbarnet blivit jätteglad för. 

Bra ide', det ska jag göra!
  • Sthlm mamma

Det var många inlägg i tråden och många bra tips! Lever själv lite på marginalen och vet också att det är svårt hitta bra billiga presenter. Jag ville bara belysa det där måstet som har blivit nu för tiden, och så kanske man (barnet) redan har massor av det redan eller inte uppskattar det och så ska man ändå jaga runt och leta svettig varje gång. Jag tycker det kan vara ok att tex ge något man tröttnat på själv som nästa uppskattar eller bara komma ändå. Viktigaste är ju egentligen att få kalasa, leka etc. Min man tycker att barn måste få presenter, de är ju barn, men det får hon ju redan av oss. Tycker bara det gått överstyr. Jättebra tips hursom, fick lite guts inför nästa kalas, låt oss höja ribban för vad ett kalas ska vara enl normboken! Kram

• Sthlm mamma
    Ramborg skrev 2014-10-01 19:24:07 följande:

Ungar gör av med målarböcker i en rasande takt så det kan inte bli för många. Det är ju förbrukningsmaterial. Det vore som att säga "nej tack, vi har redan två liter mjölk så vi behöver inte en till". Fast målarböcker är mindre skrymmande än mjölk.

Visserligen, men lovar, hela hennes skrivbord är fullt och hon tittar inte i dem ens...
  • Sthlm mamma
    Lattjo skrev 2014-10-01 16:40:39 följande:

Sen kan jag faktiskt tycka att om man vill reglera vad andra ska köpa kan man avsäga sig presenter. Min son har varit på flera såna kalas och nu när han ska ha sitt kalas så sa han att vi skriver inte att det är ett kalas utan bara en fest. För det viktigaste är inte vad jag får och hur mycket utan det är att kompisarna kommer hit och har skitkul! Nu är han lite större (har fyllt 10) men jag tycker att det känns så bra att han känner så. För jag tycker att det är så tråkigt om hans kompisar inte skulle kunna komma bara för att dom inte hade råd med en tillräckligt fin present.

Toppenkille. Är det på senare år han själv tagit initiativ eller har ni pratat ihop er om det?
  • Sthlm mamma
    Lattjo skrev 2014-10-01 16:40:39 följande:

Sen kan jag faktiskt tycka att om man vill reglera vad andra ska köpa kan man avsäga sig presenter. Min son har varit på flera såna kalas och nu när han ska ha sitt kalas så sa han att vi skriver inte att det är ett kalas utan bara en fest. För det viktigaste är inte vad jag får och hur mycket utan det är att kompisarna kommer hit och har skitkul! Nu är han lite större (har fyllt 10) men jag tycker att det känns så bra att han känner så. För jag tycker att det är så tråkigt om hans kompisar inte skulle kunna komma bara för att dom inte hade råd med en tillräckligt fin present.

Toppenkille. Är det på senare år han själv tagit initiativ eller har ni pratat ihop er om det?
    viseversa skrev 2014-10-01 15:49:05 följande:

Vad vill du ha då? För blir man bjuden på barnkalas lägger man inte ut flera 100:- på present.

Nej, gud bevars, självklart inte!
  • Sthlm mamma
    alexs mamma skrev 2014-10-01 16:15:46 följande:

Vi har skrivit på inbjudningskortet att om de vill ge en present önskar sonen ett lite bidrag till sommarens lisebergsbesök men då har barnen varit lite äldre från 6 år..

Bra ide'!
  • Sthlm mamma
    Lattjo skrev 2014-10-01 16:37:34 följande:

Jag måste ärligt säga att jag inte kommit på så himla många bra grejer som kostar runt 50-lappen. På ett kalas fick hon ge ite klistermärken och tatueringar. Jag har väl dålig fantasi helt enkelt. Jag brukar handla för en hundring och då går det att fixa bättre grejer men att knappt ha några pengar att handla för gör inte saken lättare.

Okej, hon ville ha tips. Men jag kände att jag ville belysa att det inte är så himla enkelt alla gånger. Jag tyckte det var hemskt pinsamt att bara ge en målarbok. Inte för att det bara var en målarbok och något billigt utan just för att det var en målarbok. Jag förstår att folk har flera såna hemma och troligen inte behöver en till. Men att gå runt i flera butiker och inte hitta ett skit för dom få kronor man har att avvara är heller inte så jäkla kul kan jag lova. Jag har aldrig haft det dåligt med pengar förut, det här var första gången som jag var på den sidan och det var skitjobbigt. Jag vill också köpa bra saker men det är inte alltid så enkelt.

Men för att komma med något så tycker jag att TS ska skriva så som du skrev i ditt svar. Då låter det inte som att man "tigger" fina saker men man säger ändå vad man inte vill ha på ett fint sätt. :)

Jag är inte otacksam, kanske för att jag själv har det tunt med pengar känns det slösigt att det köps för massa pengar på saker som sedan bara ligger etc. Hoppas det blir bättre för dig ekonomiskt! Stå rak!
  • Sthlm mamma
    LillaNovaK skrev 2014-10-01 22:21:59 följande:

Biobesök tillsammans med den som ger tycker jag är kanon! Det har min dotter fått ge ett par gånger!

Toppen bra! Upplevelser är super. Egentligen behöver det ju inte vara så dyrt som bio heller, kanske hänga med och grilla en korv el vad vet jag! Fika på lokala kondiset? Mer tips?
  • Sthlm mamma

Bara konstatera att det finns olika åsikter beronde på vem man är, står politiskt osv. Själv tycker jag det är så himla trött man måste städa undan allt krafs och få saker ingen (inte barnet heller) vill ha som bara ligger. Det är ju miljötänk också. Minns inte att jag själv tog skada av att jag som barn fick pengar på kalas istället. Att fråga vad föräldrarna vill ha är väl utmärkt!

Men köpfesten fortsätter här eftersom min man tycker som vissa här. Lösningen är väl att respektera varandras åsikter!

Svar på tråden Trött på barnkalaspresenter!