• Sthlm mamma

Trött på barnkalaspresenter!

Någon mer som är trött på högen av presenter som blir efter barnkalas? Ofta har man redan 20 målarböcker etc. Försöker vara medveten och vill inte ha plastleksaker som inte är vettiga, men på kalasen kommer de. Tips hur man slipper?

• Svar på tråden Trött på barnkalaspresenter!
  • viseversa

Vad vill du ha då? För blir man bjuden på barnkalas lägger man inte ut flera 100:- på present.

• Pirum

Till nästa barnkalas ditt barn är bjudet till tar du initiativ till att gå ihop några stycken om en större present. Förhoppningsvis fastnar den idéen så föräldrarna gör så till ditt barn. 

Då har man kunnat köpa t ex ett större Legobygge tillsammans som födelsedagsbarnet blivit jätteglad för. 

• Nyfiken gul

men säg ifrån då, det är inte svårare än så.

Skriv redan i inbjudan vad som gäller. 

"Då Pelle redan har tillräckligt med målarböcker och kritor och leksakslådan gapar tom på bilar så önskar han hellre bidrag till det garage han önskar bygga" 

eller liknande...     Såna formuleringar har vi här där jag bor och det funkar finfint! 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • alexs mamma

Vi har skrivit på inbjudningskortet att om de vill ge en present önskar sonen ett lite bidrag till sommarens lisebergsbesök men då har barnen varit lite äldre från 6 år..

• Lattjo

Dom senaste kalasen min dotter har varit på har hon fått ge just målarböcker/pysselböcker. Varför? Ja inte är det för att jag är snål och har noll fantasi iaf. Jag fick inte någon lön förra månaden och köpa dyra presenter fanns liksom inte med på världskartan då jag ansåg att mat var viktigare. Jag gjorde så gott jag kunde med det jag hade. Skriv på inbjudan att ditt barn inte vill ha presenter då. Så slipper du alla dessa presenter som ni tydligen inte blir tacksamma över.

• Nyfiken gul
    Lattjo skrev 2014-10-01 16:26:08 följande:

Dom senaste kalasen min dotter har varit på har hon fått ge just målarböcker/pysselböcker. Varför? Ja inte är det för att jag är snål och har noll fantasi iaf. Jag fick inte någon lön förra månaden och köpa dyra presenter fanns liksom inte med på världskartan då jag ansåg att mat var viktigare. Jag gjorde så gott jag kunde med det jag hade. Skriv på inbjudan att ditt barn inte vill ha presenter då. Så slipper du alla dessa presenter som ni tydligen inte blir tacksamma över.

vem har sagt något om dyra presenter?

Det handlar inte om att börja ge radiostyrda bilar eller så.

Man kan fortfarande handla för sin 50-lapp om man vill men att kanske tänka till lite och ge något annat än suddgummin, målarbok och hårsnoddar.   

ts är nog inte heller otacksam utan bara vill ha tips på hur man kan förbättra presentregnet.   
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lattjo
    Nyfiken gul skrev 2014-10-01 16:30:40 följande:
    vem har sagt något om dyra presenter?

Det handlar inte om att börja ge radiostyrda bilar eller så.

Man kan fortfarande handla för sin 50-lapp om man vill men att kanske tänka till lite och ge något annat än suddgummin, målarbok och hårsnoddar.   

ts är nog inte heller otacksam utan bara vill ha tips på hur man kan förbättra presentregnet.   
    Jag måste ärligt säga att jag inte kommit på så himla många bra grejer som kostar runt 50-lappen. På ett kalas fick hon ge ite klistermärken och tatueringar. Jag har väl dålig fantasi helt enkelt. Jag brukar handla för en hundring och då går det att fixa bättre grejer men att knappt ha några pengar att handla för gör inte saken lättare.

Okej, hon ville ha tips. Men jag kände att jag ville belysa att det inte är så himla enkelt alla gånger. Jag tyckte det var hemskt pinsamt att bara ge en målarbok. Inte för att det bara var en målarbok och något billigt utan just för att det var en målarbok. Jag förstår att folk har flera såna hemma och troligen inte behöver en till. Men att gå runt i flera butiker och inte hitta ett skit för dom få kronor man har att avvara är heller inte så jäkla kul kan jag lova. Jag har aldrig haft det dåligt med pengar förut, det här var första gången som jag var på den sidan och det var skitjobbigt. Jag vill också köpa bra saker men det är inte alltid så enkelt.

Men för att komma med något så tycker jag att TS ska skriva så som du skrev i ditt svar. Då låter det inte som att man "tigger" fina saker men man säger ändå vad man inte vill ha på ett fint sätt. :)
  • Lattjo

Sen kan jag faktiskt tycka att om man vill reglera vad andra ska köpa kan man avsäga sig presenter. Min son har varit på flera såna kalas och nu när han ska ha sitt kalas så sa han att vi skriver inte att det är ett kalas utan bara en fest. För det viktigaste är inte vad jag får och hur mycket utan det är att kompisarna kommer hit och har skitkul! Nu är han lite större (har fyllt 10) men jag tycker att det känns så bra att han känner så. För jag tycker att det är så tråkigt om hans kompisar inte skulle kunna komma bara för att dom inte hade råd med en tillräckligt fin present.

• Pirum

Till mindre barn kan man ge Pixiböcker. De kostar väl 12 kr styck och är ofta minst lika spännande som stora böcker.

Böcker överlag kan man ofta hitta för under en hundralapp, i synnerhet till lite äldre barn eftersom en hel del finns på pocket. 

Svar på tråden Trött på barnkalaspresenter!