• Forumvärd

Är det rätt att ta bort rasism ur Astrid Lingrens sagor?

I dagarna har SVT beslutat sig för att ta bort rasism och olämpliga ord från Pippi filmer.
    Vad tycker du?
    Är det rätt eller fel?
    Diskutera gärna i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att ta bort rasism ur Astrid Lingrens sagor?
  • Anonym (Yes)

JA - det bör tas bort då ordet neger hör inte hemma i dagens ungars ordförråd 
    NEJ - det är inte Astrid Lindgrens fel då hon levde i en annan tid

• Lena

Ja och Astrid Lindgren sa redan på 70-talet det var en bra ide därför är det inte med i filmerna.

• Centurione

Det här är tredje tråden med samma tema nu. Jag anser dessutom att frågan är felställd, för det handlar inte om "rasism". Man måste vara mycket kitslig för att kunna se något rasistiskt i hennes böcker. Och mitt svar är fortfarande NEJ - det är inte rätt att ändra i författares verk. Inte i avlidna författares verk heller. Och NEJ det hjälper inte vad hennes förlag eller hennes barnbarn säger heller. Man ska ALDRIG ändra i en avliden författares verk. Har man en gång börjat så så blir det ett slippery slope - och sedan kan man ändra hur mycket som helst, och det kan sluta med hur mycket censur som helst i ett land...

Vad är nästa steg: att ordet "indianer" i alla gamla Western- och nybyggarromaner måste bytas ut mot "ursprungliga amerikaner"? Voice over i alla gamla westernfilmer också, kanske..?

• Anonym (Såhär:)

Jag är, rent principiellt, emot att klippa och klistra i konst för att den inte passar alla - och jag anser att literatur är konst.

Men konsten i det här fallet riktar sig till barn och de bör inte ges den felaktiga bilden att parodier på olika nationaliteter, och negativt laddade ord är ok, för då kommer framtidens barn Också sitta där och känna sig förnärmade för att de inte får säga "Negerboll" en vacker dag.

Liksom, ALLA vet nu att de som säger "negerboll" inte menar något illa med det - de har bara inte förstått hur negativt laddad det ordet är. Min mamma är från den generation då det ordet faktiskt fortfarande användes och hon GRÄT första gången någon kallade henne rasist på grund av det. Hon hade aldrig ens tänkt tanken på att det var fult - det fanns liksom nästan inga färgade i hennes hemby där hon växte upp, gick i skola, jobbade och gifte sig. Hon hörde ordet och trodde på något naivt sätt att det var ok. Ja, hon borde kanske tänkt längre - men nu var det inte så, och hon blev så sårad och ledsen över att anklagas för rasism, då hon aldrig sett sig som rasist - snarare motsatsen; hon sa "negerboll" utan att ens Tänka på svarta/bruna människor när hon sa det. 

Hon visste inte bättre. 

Men NU vet vi bättre. Nu vet vi att ordet ändå är nedvärderande, och då ska inte nästa generation Också luras i att det är ok. Därför ska det bort. 

Jag hoppas att de som är sura över att de inte "får" säga "neger" längre inte smittar sina ungar med den bitterheten de uppenbarligen känner. Det kommer bara leda till mer negativa associationer och upprördhet. 

• Anders 386

Rätt att ta bort.
    Samhället och värderingarna ändras. Det är helt naturligt att anpassa sig till nya normer.

• Gert

Är det rasism att säga "min pappa är negerkung" och kisa med ögonen så att de liknar en kines? Nej, det är inte rasism.

I sådana fall är alla barn rasister då de drar på ögonen så att de liknar en kines. Löjligt, patetiskt och skitnödigt gjort av SVT och Saltkråkan AB, samt att politiska korrekta i samhället som ser rasism i allt och alla. Ni förstör Sverige.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Anna)
    Centurione skrev 2014-10-02 16:47:37 följande:

Det här är tredje tråden med samma tema nu. Jag anser dessutom att frågan är felställd, för det handlar inte om "rasism". Man måste vara mycket kitslig för att kunna se något rasistiskt i hennes böcker. Och mitt svar är fortfarande NEJ - det är inte rätt att ändra i författares verk. Inte i avlidna författares verk heller. Och NEJ det hjälper inte vad hennes förlag eller hennes barnbarn säger heller. Man ska ALDRIG ändra i en avliden författares verk. Har man en gång börjat så så blir det ett slippery slope - och sedan kan man ändra hur mycket som helst, och det kan sluta med hur mycket censur som helst i ett land...

Vad är nästa steg: att ordet "indianer" i alla gamla Western- och nybyggarromaner måste bytas ut mot "ursprungliga amerikaner"? Voice over i alla gamla westernfilmer också, kanske..?

• Ingenpingvin
    Anonym (Såhär:) skrev 2014-10-02 16:50:14 följande:

Jag är, rent principiellt, emot att klippa och klistra i konst för att den inte passar alla - och jag anser att literatur är konst.

Men konsten i det här fallet riktar sig till barn och de bör inte ges den felaktiga bilden att parodier på olika nationaliteter, och negativt laddade ord är ok, för då kommer framtidens barn Också sitta där och känna sig förnärmade för att de inte får säga "Negerboll" en vacker dag.

Liksom, ALLA vet nu att de som säger "negerboll" inte menar något illa med det - de har bara inte förstått hur negativt laddad det ordet är. Min mamma är från den generation då det ordet faktiskt fortfarande användes och hon GRÄT första gången någon kallade henne rasist på grund av det. Hon hade aldrig ens tänkt tanken på att det var fult - det fanns liksom nästan inga färgade i hennes hemby där hon växte upp, gick i skola, jobbade och gifte sig. Hon hörde ordet och trodde på något naivt sätt att det var ok. Ja, hon borde kanske tänkt längre - men nu var det inte så, och hon blev så sårad och ledsen över att anklagas för rasism, då hon aldrig sett sig som rasist - snarare motsatsen; hon sa "negerboll" utan att ens Tänka på svarta/bruna människor när hon sa det. 

Hon visste inte bättre. 

Men NU vet vi bättre. Nu vet vi att ordet ändå är nedvärderande, och då ska inte nästa generation Också luras i att det är ok. Därför ska det bort. 

Jag hoppas att de som är sura över att de inte "får" säga "neger" längre inte smittar sina ungar med den bitterheten de uppenbarligen känner. Det kommer bara leda till mer negativa associationer och upprördhet. 

• Anonym (Självklart)

Nu handlar det ju inte om att bränna Astrids samtliga originalverk , utan om att anpassa material som idag läses, och visas till dagens barn. En liten fyra el femåring på förskolan som är lyckligt ovetandes om att det har funnits och finns människor som anser att hans hudfärg betraktats som mindre värd och benämnts med det avhumaniserade ordet "neger",(som tillhör en helt annan värld och tid och som ej har nån annan plats är i historien) ska inte behöva exponeras för det ordet i en vardaglig situation. Alternativet är att dessa berättelser helt plockas bort ur skolverksamhet och bibliotekens barnavdelningar. Och det vore ju synd.

Man kan ju jämföra med att läsa böcker för barn där handikappade benämns som "idioter" el barn födda utanför äktenskapet som "horungar"... Hur många skulle vara okej med det bara för att det var så förr? Det är tydligen bara ordet "neger" som för somliga är heligt...

• Anonym (Henrik Karlèn)

Fånigt. Snart handlar väl allt om rasism, bara man letar ordentligt så hittar man snart  andra ord eller händelser som kan relateras till rasism. Låt den svenska litteraturen vara i fred.

Jösses!

Svar på tråden Är det rätt att ta bort rasism ur Astrid Lingrens sagor?